هراس یوروفر از نفوذ فولادسازان ایران در قلب اروپا
پس از آنکه صادرات فولاد ایران در طی سال‌های 2013 تا 2016 حدود 8 برابر افزایش یافته، به گفته گروه تجارت فولاد اروپا، واردات فولاد از ایران به جدیدترین تهدید برای شرکت‌های فولادسازی اروپایی تبدیل شده است.

رویترز در جدیدترین گزارش خود از نگرانی فولادسازان اروپایی به جهت ورود ایران به بازار صادراتی خبر داده است.

به گزارش تسنیم، گروه لابی صنعت فولاد اروپا (یوروفر) اعلام کرد: صادرات فولاد ایران به اروپا به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده و این کشور پس از هند با ۱.۹ میلیون تن، به سومین تامین‌کننده بزرگ فولاد اروپا تبدیل شده است. این در حالی است که چین در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵.۷ میلیون تن فولاد به اروپا صادر کرده است.

کارل تاچلت، مدیر روابط خارجی و تجاری یوروفر در این‌باره گفت: «تهدید وارده از سوی ایران جدید است و این کشور دارد به یکی از ۳ تهدید اصلی تبدیل می‌شود: چین، هند و ایران.»ایران که پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها، به دنبال توسعه اقتصادی است، قصد دارد با کمک شرکای خارجی بخش فولاد خود را توسعه دهد.اما تهران گفته که در حال بررسی اعمال تعرفه‌های صادراتی بر سنگ‌آهن است، همان کاری که هند انجام داده است. این اقدام موجب افزایش دسترسی فولادسازان ایرانی به مواد خام ارزان خواهد شد.

یوروفر که نمایندگی شرکت‌های فعال در صنعتی را دارد که مجبور است سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از خارج وارد کند، می‌گوید: این اقدام ایران به منزله حمایت از صنعت فولاد داخل است. مقامات ایرانی پاسخی به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر در این زمینه نداده‌اند.

ایران هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن فولاد صادر کند و مجموع تولید فولاد خود را از ۱۶ میلیون تن فعلی به ۵۵ میلیون تن برساند.این در حالی است که حجم بازار فولاد جهان ۶/ ۱ میلیارد تن است. چین، بزرگترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده فولاد جهان، یک بازیگر عمده در صنعت فولاد ایران به‌شمار می‌آید.چین که در حال کاهش ظرفیت تولید فولاد خویش است، طی سال‌های اخیر مشغول ساخت کارخانه‌های فولادسازی در نقاط مختلف جهان از جمله در مرز اتحادیه اروپایی در صربستان بوده است.

اتحادیه اروپا در حال تحقیق در مورد ادعای دامپینگ در صنعت فولاد از سوی تولید‌کنندگانی در صربستان و ایران همچون برزیل، روسیه و اوکراین است.اتحادیه اروپا قبلا مجازات‌هایی را علیه شرکت‌های چینی در نظر گرفته و این موجب واکنش خشمگینانه این کشور و طرح شکایت در سازمان تجارت‌جهانی شده است.

یوروفر گفته اقدامات اتحادیه اروپا علیه کشورهایی نظیر چین به احیای صنعت فولاد اروپای که در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل ۲۰۱۶ با بحران مواجه شده بود کمک کرده است. در این سال‌ها قیمت فولاد در بازارهای جهانی به‌شدت کاهش یافته بود.قیمت‌ها از آن زمان به این طرف ترمیم شده، اما مقامات صنعتی می‌گویند، بازار همچنان حالتی پرنوسان و شکننده دارد.ولفگانگ ادر، مدیرعامل شرکت ووستالپین در این‌باره گفت: «تجارت فولاد اروپا در بلندمدت پایدار نخواهد ماند، مگر اینکه پارامترهای خارجی (نظیر اعمامل تعرفه‌های ضد‌دامپینگ یا کاهش ظرفیت‌ها) تغییر کند.»

2

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۲
منبع : خبرگزاری تسنیم
شناسه مطلب : 10969
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی