آیا قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۷ به ۵۲ دلار می رسد؟
بعد از چند سال کاهش قیمت سنگ آهن و افت سرمایه گذاری در این حوزه، سال 2016 این ماده معدنی عملکرد مطلوبی را به ثبت رساند. با این حال بانکی نظیر HSBC قیمت 52 دلار را برای این ماده معدنی در سال 2017 پیش بینی کرده است.

به گزارش  چیلان ، قیمت های فروش فوری سنگ آهن در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۰ درصد رشد یافت و این روند افزایشی در اوایل سال ۲۰۱۷ هم تداوم یافت. یکی از مدیران HSBC می گوید، بعد از برخی مقاومت های فصلی در سه ماهه نخست امسال، پیش بینی می شود بهای سنگ آهن تعدیل و اصلاح شود.

David Pleming اعتقاد دارد قیمت های سنگ آهن به تدریج در سال ۲۰۱۷ اصلاح شود. با این حال این مدیر بخش معدن و فلزات اروپا، خاورمیانه و آفریقای HSBC گفت: در سه ماهه اول ۲۰۱۷ مقاومت های فصلی به جهت اختلال عرضه آن هم به دلیل شرایط آب و هوایی در دو صادرکننده عمده یعنی استرالیا و برزیل سبب شد شاهد تثبیت قیمت ها و حتی در برهه روند افزایشی در آن باشیم اما حرکت اصلاحی در قیمت سنگ آهن بعد از این مدت آغاز می شود.

وی ادامه داد: این بانک پیش بینی می کند بهای سنگ آهن در بلند مدت با کاهش ۳۵ درصدی مواجه شده و به ۵۲ دلار درهر تن برسد درحالی که قیمت های فعلی به ۸۰ دلار و ۶۰ سنت هم رسیده است.

بخشی از این کاهش ناشی از انتظارات درباره افزایش عرضه در بازارها و به ویژه تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن است.

انتظار می رود برخی پروژه های سنگ آهنی ظرف دو سال آینده به مرحله تولید برسند که از این جمله می توان به پروژه S11D واله، پروژه روی هیل هنکاک، پروژه ۳۶۰ میلیون تنی سالانه پیلبارا متعلق به ریوتینتو، پروژه ۲۹۰ میلیون تنی بی اچ پی بیلیتون و در نهایت پروژه ریو میناس آنگلو اشاره کرد. راه اندازی این پروژه ها به معنای افزایش عرضه در بازار سنگ آهن است.

علی رغم افزایش عرضه ای که اتفاق خواهد افتاد، انتظار می رود تقاضا همچنان ضعیف باقی بماند. براساس پیش بینی های بانک HSBC، تقاضا تنها یک و ۲.۱ درصد به ترتیب در سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۸ اتفاق می افتد. درحالی که پس از این رشد، سقوط جزئی تقاضا در سال ۲۰۱۹ رخ می دهد.

تمامی موارد مطرح شده به این معناست که باید پیامدهای ناشی از این عرضه و تقاضا را در عرضه نهایی و حتی از سوی تولیدکنندگان چینی در نظر بگیریم.

برخی تولیدکنندگان نظیر معدن داران سنگ اهن داخلی چین، در اثر افزایش اخیر قیمت ها، حاشیه امنیتی برای خود ایجاد کردند اما با عقب نشینی قیمت ها بقای آنها زیرسوال می رود.

انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۳ میلیون تن و در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۴ میلیون تن سنگ اهن از تولید خارج شود.

چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن در سطح جهان، در سال ۲۰۱۶ یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن وارد کرد که بالاترین حجم و به نوبه خود رکورد سالانه در وارد محسوب می شود. به عبارت دیگر به طور متوسط در سال گذشته ۳۲.۴ تن سنگ آهن در هر ثانیه وارد چین شده است.

این رشد واردات نه تنها به جهت کاهش تولید داخلی چین بود بلکه گسترش فعالیت های ساختمانی که توسط دولت چین با اعمال مشوق ها و محرک های مالی صورت گرفت، عامل دیگری بر رشد تقاضای سنگ آهن وارداتی بود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، فعالیت ها، معاملات و سفته بازی ها در چین، عامل دیگری بر افزایش قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال گذشته بوده است.

11 63

2

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۱
شناسه مطلب : 10668
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی