مدیرعامل جهان فولاد سیرجان به «چیلان» خبر داد:اطلاعات کامل نورد بردسیر و طرح یک میلیون تنی ذوب جهان فولاد سیرجان/ مناقصه بین المللی دو طرح یک میلیون تنی آهن اسفنجی و شمش فولاد/ بازگشایی اولین ال سی پسابرجامی
مهندس علی عباسلو که 30سال سابقه فعالیت در شرکت صنایع ملی مس را در کارنامه خود دارد هم اکنون در جایگاه مدیرعاملی جهان فولاد سیرجان با خبرنگار چیلان به گفت و گو نشسته است.

آقای عباسلو، وضعیت تولید و فروش در سال۹۵ مطلوب بود؟

بخشی از کارخانه جهان فولاد سیرجان در حال بهره برداری است که کارخانه احیاء مستقیم یک میلیون تنی می باشد. این کارخانه خوشبختانه در سال ۹۵ در اکثر ماه ها بالای ظرفیت اسمی تولید داشته است و به جهت بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی این واحد، توانستیم بخشی از آن را صادر کنیم و بخشی را نیز برای نیاز بازار داخل عرضه کردیم به طوری که اکثر فولادسازان کشور، آهن اسفنجی خود را از جهان فولاد سیرجان تامین می کنند. بخش دیگر هم پروژه های در دست اجراست.

پیشرفت فیزیکی طرح های توسعه کدامند و آنها چقدر است؟

پروژه نورد بردسیر ازجمله پروژه های جهان فولاد سیرجان است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد. این پروژه بزرگ ترین پروژه نورد جنوب شرق کشور است که قابلیت تولید ۷۰۰ هزار تن در سال میلگرد ۸ تا ۳۲ با توجه به کشش بازار را دارد.

برنامه داریم که بخشی از تولیدات این واحد را درقالب صادرات به کشورهای هم جوار مانند عراق و افغانستان داشته باشیم.

این پروژه در محل ماشین سازی بردسیر که از ۲۸ سال پیش تعریف ولی متاسفانه طی این سال ها نظیر بسیاری از پروژه ها به نتیجه نرسید احداث شد و در حال حاضر به فاز راه اندازی رسیده و تست سرد آن شروع شده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۵ درصد بوده و تجهیزات در آن به طور کامل نصب شده و قبل از سال تولید آزمایشی در این واحد شروع خواهد شد. بعد از سال هم پیش بینی می شود در بازار فروش میلگرد نقشی خواهیم داشت.

پروژه دیگر جهان فولاد سیرجان، کارخانه یک میلیون تنی ذوب است که با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، حدود ۸۰ درصد از تجهیزات خارجی آن ساخته شده، بسته بندی شده و آماده حمل است.

با اعتبار اسنادی (LC) صد میلیون یورویی که به تازگی باز کرده ایم که اولین LC مدت دار در بخش صنعت و معدن بعد از برجام می باشد، مشکل تامین منابع حل شد و امید می رود تا پایان سال ۹۵ اکثر تجهیزات وارد کشور شود و تا پایان سال ۹۶ اکثر تجهیزات را نصب کنیم تا در اوایل سال ۹۷ وارد فاز بهره برداری گردد.

در واقع با بهره برداری از واحد ذوب، چرخه تولید از سنگ آهن تا میلگرد در کرمان و منطقه سیرجان کامل می گردد.

باز کردن این ال سی این باور را در کشور ایجاد کرد که می توان از منابع خارجی هم استفاده کرد و همیشه نباید تنها به منابع داخلی متکی بود.

پس در این مناقصه شرکت های بین المللی هم حضور دارند؟

اسناد مناقصه سه پروژه دیگر نیز توزیع شده که این مناقصه ها به صورت بین المللی و دو مورد از آنها شامل طرح یک میلیون تنی آهن اسفنجی و یک میلیون تنی شمش فولادی می باشند و تمام شرکت های معروف فولادی دنیا در این مناقصه شرکت کرده اند و نتایج آن تا پایان سال مشخص می شود.

این مناقصه ها به صورت EPCF تعریف شده بدان معنا که هر پیمانکاری که بیاید مسئولیت تامین منابع پروژه نیز بر عهده خودش است.

خوشبختانه تاکنون دو تا سه موسسه از اروپا برای تامین منابع مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده اند. در کلیه پروژه ها تمامی تلاشمان استفاده از آخرین تکنولوژی های اروپایی بوده و هیچ گاه به سمت چین نرفته است. یکی از افتخارات جهان فولاد، استفاده از تکنولوژی و تجهیزات اروپایی از معروف ترین برندها در پروژه ها و طرح های شرکت بود و یکی از دلایلی تولید با کیفیت در مجموعه جهان فولاد سیرجان همین مسئله است.

علاوه بر کیفیت، دیگر افتخار شرکت کمیت و بالاتر از ظرفیت اسمی کار کردن شرکت بوده و هست.

بله، تمام شرکت های معروف فولادی دنیا در این مناقصه شرکت کرده اند و نتایج آن تا پایان سال مشخص می شود. در واقع این مناقصه ها به صورت EPCF تعریف شده بدان معنا که هر پیمانکاری که بیاید مسئولیت تامین منابع پروژه نیز بر عهده خودش است که خوشبختانه تاکنون سه موسسه از اروپا برای تامین منابع مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
شناسه مطلب : 11374
ارسال
ارسال دیدگاه
مناقصات :

ممنون اطلاعات مفیدی بود

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی