گزارش خبرنگار چیلان از نشست خبری وزیر صنعت: اقتصاد دانش بنیان از اولویت های دولت یازدهم است/ طرح های نیمه تمام در دولت فعلی تکمیل شدند/جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون بخشوده شد
امروز نشست خبری مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت‌، معدن و تجارت با محوریت تشریح عملکرد و تبیین دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و در این نشست موضوعات متنوعی از قبیل بخشودگی جرایم وام ها، توسعه صادرات و برنامه های وزارت برای تشویق صادرکنندگان، اقدامات صورت گرفته وزارت صنعت و معدن در راستای برطرف کردن موانع مالیاتی و تامین اجتماعی و تشریحی از وضعیت و اقدامات این وزارتخانه در طول فعالیت دولت یازدهم مطرح شد. در ذیل اهم این موضوعات ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، نشست خبری مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت‌، معدن و تجارت با محوریت تشریح عملکرد و تبیین دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز و در محل این وزارت خانه برگزار شد. وی در این جلسه در ابتدا به رشد بخش صنعت در دولت یازدهم اشاره کرد و رشد منفی بخش معدن را ناشی از اشتباه صورت گرفته از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: اشتباه صورت گرفته در اعلام آمار رشد منفی بخش معدن ناشی از اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار است وگرنه معنایی ندارد بخش معدن با رشد تولید و صادرات، رشد منفی را شاهد باشد.

وی افزود: نتایج تسهیلاتی که به واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط توسط نظام بانکی پرداخت شده و عمدتا در نیمه دوم سال بوده، امسال و در نیمه اول سال مشخص می شود.

نعمت زاده اظهار داشت: پنج هزار طرح نیمه تمام و ۳۱ طرح ملی در این دولت تکمیل و به سرانجام رسید.

وی با تاکید بر اینکه صادرات غیر نفتی در این دولت افزایش داشته گفت: صادرات اگرچه از لحاظ ارزشی تنها رشد سه درصدی داشته و ناشی از افت قیمت های جهانی بوده، اما از نظر تناژ رشد ۳۵ درصدی داشته در حالی که رشد ۲۵ درصدی صادرات غیر نفتی پیش بینی شده بود.

نعمت زاده ارزش صادرات غیرنفتی را بیش از ۴۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

وزیر صنعت ازجمله مواردی که در دولت یازدهم به آن توجه ویژه شد را اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان به ویژه در واحدهای فعلی و موجود پیگیری شد و رشد چشمگیری در واحدهای صنعتی داشتیم.

وی همچنین اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه مالیات و تامین اجتماعی برای واحدهای کوچک و متوسط صورت گرفته است. برای مثال نشست مشترک با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان اداره مالیاتی سبب شد از این پس اظهارنامه این واحدها که نزدیک به ۹۰ درصد کل صنعت را شامل می شوند، پذیرفته شود و تسهیلاتی به آنها داده شود. علاوه براین مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان طبق بخش نامه اخیر ظرف یک ماه مسترد خواهد شد.

نعمت زاده ادامه داد: سازمان مالیاتی موظف است مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را حتی اگر مشکلی در مدارک موجود آنها وجود داشته باشد علی الحساب و ظرف یک ماه پرداخت نماید.

وی به رشد تهسلات اعطا شده به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اشاره داشت و گفت: ۳۲ درصد رشد در بخش تسهیلات اعطا شده به واحدهای کوچک و متوسط توسط بانک‌ها پرداخت شده وجود اشت. این رشد در بخش تجارت ۲۶ درصد بود. گفتنی است ۲۳۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به بخش صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته پرداخت شد که از این میزان ۷۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش تجارت و ۱۶۱ هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن بوده است و چنانچه همکاری بانک ها را نداشته باشیم رونق تولید را شاهد نخواهیم بود.

نعمت زاده به رشد امید در بین صنعتگران اشاره ای داشت و افزود: امید در بین صنعتگران در سال های گذشته بیشتر شده و درخواست های توسعه ای زیادی داریم.

نعمت زاده هدف دولت را کمک به رشد بانک های کشور دانست و اظهار داشت: در همین راستا برای افزایش سرمایه بانک ها برای خدمات رسانی مالی بهتر تلاش کردیم. نمایندگان بانک ها در جلسات کارگروه رونق تولید و تسهیل تولید حضور داشته و دارند و طرح رونق تولید بدون همکاری بانک ها امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون در سال گذشته بخشوده شد، به عنوان نمونه در بخش کشاورزی جرایم بخشودگی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جذب سرمایه گذار خارجی در بخش صنعت را نیز ۵.۶ میلیارد دلار عنوان کرد.

وی در بخشی دیگری از صحبت های خود به جلسه شورای صادرات اشاره کرد و گفت: به منظور تشویق صادرکنندگان بسته های حمایتی را تعریف کردیم و در این راستا بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی را در نظر گرفتیم تا مشوقی برای توسعه تجارت و صادرات باشد. همچنین در نظر داریم صادرات را ۲۰ تا ۲۵ درصد توسعه دهیم. درخصوص هزینه های بندری هم جلساتی را جهت تعدیل نرخ ها داشتیم تا بتوان قدرت رقابت صادرکنندگان خود را افزایش دهیم. در شرایط فعلی قدرت رقابت صادرکنندگان ما کم شده است.

نعمت زاده پوشش بیمه صادراتی را مطرح کرد و گفت: صندوق ضمانت صادارت عملکرد مطلوبی را در سال قبل داشته و عملکرد آن۴۰۰ درصد بهتر شده است. حتی درمورد ورود موقت اقداماتی در حال انجام است تا محدودیت های موجود برای ورود مواد اولیه برطرف گردد.

وی در خاتمه گفت: در نظر داریم بندی از لایحه برنامه ششم که مانع واردات کالاهایی که تولید داخل دارند می شد و توسط مجلس حذف گردید را با رایزنی با مجلس برگردانیم.

در بخشی از این جلسه که با حضور معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده بود، دکتر جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزیر در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست ها مبنی بر افزایش قیمت سیمان گفت: امسال افزایشی در بخش قیمت سیمان شاهد نخواهیم بود چون به تازگی در این بخش افزایش اتفاق افتاده است.

2

تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۶
شناسه مطلب : 11930
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی