صادرات ذوب آهن اصفهان به یک میلیون تن می رسد/ چدن روانه بازارهای اروپایی می شود
امسال برنامه صادرات ذوب آهن اصفهان دستیابی به صدور یک میلیون تن محصولات است که نسبت به عملکرد پارسال ک40 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش  چیلان  به نقل از ایرنا، احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره برنامه های صادراتی این شرکت در سال جاری گفت: امسال برنامه صادرات این واحد صنعتی دستیابی به صدور یک میلیون تن محصولات است که نسبت به عملکرد پارسال که ۷۰۰ هزار تن بود، رشد بیش از ۴۰ درصدی خواهد داشت .

وی افزایش صادرات و تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی را از جمله سیاست های این واحد صنعتی عنوان کرد و اظهار داشت: دستاورد این شرکت در سال ۱۳۹۵ رشد ۱۰۰ درصدی میزان صادرات محصولات نسبت به سال قبل از آن بود که به رقم حدود ۷۰۰ هزار تن رسید و پس از سالها، صادرات تیرآهن به کشورهای اروپایی از سرگرفته شد.  از سوی دیگر در سال گذشته توانستیم با تنوع در محصولاتمان امکان ورود به بازارهای جدید را بدست آوریم.

برنامه صدور ۵۰۰ هزار تن چدن به اروپا

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: امروز با توجه به شرایط بازار، امکان صادرات ۵۰۰ هزار تن چدن نیز به کشورهای اروپایی فراهم شده است که امسال با راه اندازی مجدد کوره شماره یک انجام می شود .

سیاست های جدید فروش، گسترش بازارها

صادقی درباره وضعیت بازار داخلی با اشاره به اینکه رکود در این بازار حاکم است، گفت: سیاست های جدیدی در امر فروش دنبال می شود که گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارایه بهتر خدمات پس از فروش به مشتریان، افزایش فروش محصولات جانبی، برنامه ریزی برای فروش فرآورده های جدید و با ارزش افزوده بالا از قبیل تیرآهن های بال پهن، انواع کلاف های صنعتی، ریل و آرک تونلی ، حفظ و بهبود سهم بازار داخلی از جمله اینها است که در کنار توسعه صادرات دنبال می شود. بسیاری از این برنامه ها شکل اجرایی به خود گرفته است.

اجرای طرح تزریق پودر زغالسنگ به کوره بلند

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : این واحد صنعتی در میان و بلند مدت طرح هایی را دنبال می کند که منجر به تحول اقتصادی این شرکت می شود و یکی از پروژه های اصلی که اجرای آن همیشه در ذوب آهن پیگیری شد، اما به دلایل مختلف امکان پذیر نبود، طرح تزریق پودر زغالسنگ به کوره بلند (PCI)است که این طرح آغاز شده و با سرعتی فراتر از برنامه در حال پیشرفت است .
صادقی افزود: طرح یاد شده، هزینه مواد اولیه ذوب‌آهن را بسیار کاهش می دهد و تاکنون ۲۱ درصد پیشرفت داشته و تا آذرماه امسال به بهره برداری می رسد. علاوه بر پروژه های ذکر شده ، برنامه ریزی برای تولید گندله در ذوب آهن و طی مراحل نهایی خط تولید تیرآهن H از دیگر پروژه های این شرکت برای پیگیری در سال ۹۶ است .

کسب موافقت دولت برای تهاتر بدهی

مدیرعامل ذوب آهن درباره این شرکت برای کاهش بدهی هایش گفت: یکی از اقدامات مهم برای کاهش بدهی های ذوب آهن، کسب موافقت دولت به منظور تهاتر بدهی این شرکت به دولت از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به مبلغ هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که این امر در مراحل نهایی قرار دارد و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. در صورت موافقت، این امر شرایطی فراهم خواهد کرد که موجب افزایش تعامل و همکاری بانک ها با ذوب آهن می شود و گام مهمی در جهت حل و فصل مشکلات مالی این شرکت برداشته خواهد شد .

رویکرد ذوب آهن – حفظ اشتغال و افزایش تولید

صادقی تاکید کرد: امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ذوب آهن رویکرد خود را برپایه حفظ اشتغال و افزایش تولید در این مجتمع صنعتی، متمرکز ساخته تا بتواند با تولید محصولات خاص و صادرات آن به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپایی، نام ایران و تولیدات آن را پرآوازه تر کند.

تحولات جهانی و رکود صنعت ساختمان سازی

مدیرعامل ذوب آهن درباره تحولات جهانی صنعت فولاد گفت: اکنون صنعت فولاد در ایران و جهان با چالش های بسیاری روبرو است و افزایش صادرات در کشورهای تولید کننده فولاد ،‌ کاهش مصرف داخلی فولاد در چین و ‌میل به صادرات واحدهای فولاد سازی در کشور مربوطه هم سو با کاهش قیمت نفت به عنوان مهمترین چالش ها در سطح جهانی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: امروز در ایران با توجه به رکود صنعت ساختمان و اختصاص بودجه های عمرانی به طرح های بالای ۷۰ درصد پیشرفت، در عمل شرکت های فولادی به ویژه تولید کنندگان مقاطع ساختمانی و در صدر آنها ذوب آهن را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است .

افزایش بی سابقه قیمت زغالسنگ در بازار جهانی

به گفته صادقی، سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر و بی سابقه قیمت زغال سنگ در بازار جهانی بودیم و هزینه مواد اولیه را برای ذوب آهن بسیار افزایش داد .

وی افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان با تکیه بر نیم قرن تجربه خود در برابر این چالش ها موضع انفعالی نداشته است و با اتخاذ راهبردهای ترکیبی از جمله تولید محصولات جدید ( تیرآهن بال پهن ، آرک و …) ، ارتقای دستیابی به بازارهای بین المللی و توسعه صادرات، مدیریت موثر هزینه ها، برنامه ریزی و اجرای پروژه تولید ریل، انجام پروژه های بهبود و با به بهره برداری رساندن چندین طرح موثر، توانسته جایگاه خود را در عرضه جهانی و داخلی حفظ کند.

مشکلات مالی ریشه در دوران تحریم دارد

به اعتقاد مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ، امروز برخی در صدد نادیده گرفتن افتخارات و دستاوردهای این شرکت هستند، نسبت به مشکلات مالی آن که ناشی از عوامل مختلف به ویژه دوران تحریم است، ابراز بی اطلاعی می کنند.

وی گفت: آنهایی که امروز همگام با رسانه های بیگانه موجب تضعیف تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می شوند، دانسته یا نادانسته به بیگانگان خدمت می کنند.

بومی سازی قطعات و تجهیزات عمده ترین فعالیت

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: امروز عمده ترین فعالیت های صورت گرفته ذوب آهن در سال گذشته و امسال را می توان به بومی سازی قطعات و تجهیزات و انجام پروژه های قراردادی توسط نیروهای داخلی به جای استفاده از پیمانکاران خارجی عنوان کرد.

به گفته صادقی، طراحی و تولید محصولات جدید از جمله ریل ملی راه آهن، کلاف های صنعتی با مارک فولادهای سری SAE ، ناودانی های بال شیبدار سایز ۱۸ و ۲۰ ، نبشی بال مساوی سایز ۶ ، میلگردهای آجدار مطابق استاندارد ( BS 4449 (2005) و همچنین انجام ممیزی مقدماتی شرکت CARES به منظور کسب گواهینامه مربوطه و تولید محصولات صادراتی از اقدامات پارسال و برنامه های امسال است.

کاهش هزینه ها از اولویت های اصلی

فعال حوزه فولاد تصریح کرد: امروز که حاشیه سود فولادسازان به شدت کاهش یافته، ‌تلاش برای کاهش هزینه ها به منظور افزایش قدرت رقابتی ذوب آهن یکی از اولویت های اصلی این شرکت است و در این ارتباط اقدام های گسترده ای، از جمله مدیریت هزینه ها، ‌کاهش مصرف کک در کوره بلند، تغییر در مواد مصرفی در کل خطوط و کاهش ضایعات را به مورد اجرا گذاشته شده است .

تلاش برای افزایش سودآوری- کاهش بدهی بهره دار

صادقی درباره اقدام های در دست انجام برای ارتقای بهره وری و سودآوری این شرکت گفت: ارتقای بهره وری منابع انسانی از طریق بازنگری ساختار سازمانی ذوب آهن آغاز شده و افزایش سودآوری و ارزش سهام نیز در این شرکت مورد توجه ویژه قرار دارد و در این ارتباط مدیریت اثربخش بازار گردانی سهام به منظور کنترل تغییرات قیمت،‌ بررسی و انجام سرمایه گذاری در زنجیره ارزش فولاد ، برنامه ریزی برای کاهش بدهی های بهره دار، استقرار سیستم ارزیابی بانک ها و موسسه های مالی و تفاهم و تعامل با بانک های بزرگ انجام می شود .

سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای حفظ محیط زیست

مدیرعامل این واحد صنعتی گفت: ذوب آهن به عنوان نخستین تولید کننده فولاد در کشور، از سال ۱۳۸۸ تا کنون با صرف هزینه های بسیار هنگفت ( بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال ) اقدام به تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش های هوا، آب ، پساب و پسماند کرده است.

به گفته وی، پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورها یکی از مهمترین پروژه های زیست محیطی ذوب آهن در سال ۹۵ بود و گام مهمی در چارچوب تبدیل شدن این شرکت به صنعت سبز بشمار می رود که با توانمندی کارکنان ذوب‌آهن انجام شد .

علاوه براین با توجه به بحران آب، به منظور کاهش مصرف آب، اقدامات گسترده ای صورت گرفته، به نحوی که این شرکت در سالهای ۷۸- ۱۳۷۷ به ازای تولید هر تن فولاد، حدود ۱۵ متر مکعب آب از رودخانه برداشت داشت، اما اکنون به ۶ متر مکعب کاهش یافته که نشان دهنده کاهش حدود ۵۰ درصدی برداشت آب است .

 

2

تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۸
منبع : خبرگزاری ایرنا
شناسه مطلب : 12299
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی