فولاد خوزستان بیش از ۲۰۰ میلیارد از بانک ها طلبکار است!/ فولاد خوزستان باید مورد تشویق قرار گیرد/ سود ۲۰۰ میلیونی فولاد خوزستان در سال ۹۵
در هیچ‌جای دنیا نشنیده یا ندیده‌ام که یک بنگاه از بانک طلبکار باشد درحالی که شرکت فولاد خوزستان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها طلبکار است!

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید این نکته که فولاد خوزستان برای آنکه اطمینان کامل برای فروش داشته باشد ضمانت نامه معتبر بانکی که به تایید بانک مرکزی هم رسیده از مشتریان دریافت می کند گفت: با وجود اینکه ضمانتنامه‌ها معتبر بوده و در سامانه درج شده بود، اما حدود یک‌سال و نیم است که ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان را نتوانسته از بانک پس بگیرد.

وی افزود: امیدواریم بانک‌ها با واحدهای تولیدی همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند.

حمایت از تولید در سالی که سال تولید نام گرفته صورت نگرفت/ فولاد خوزستان نتوانست از بخشودگی مالیاتی استفاده کند

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به رویکرد شرکت در مقابله با رکود اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان با توجه به شرایط رکودی رویکردی را اتخاذ کرده که نه‌تنها میزان تولید خود را کاهش نداده، بلکه افزایش نیز داده است. از طریق شرکت فولاد خوزستان به‌صورت مستقیم ۱۰هزار نفر شاغل هستند و چندین برابر این آمار نیز به شکل غیرمستقیم اشتغالزایی شده است. در اهواز باوجود اینکه بنگاه‌های مشابه دیگر با مشکل روبه‌رو هستند، اما شرکت ما با پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلی روبه‌رو نشده است. حتی کارکنان به‌خاطر افزایش تولید و افزایش رکورد شرکت پاداش‌هایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: از این‌رو یکی از انتظارهای شرکت فولاد خوزستان همراهی بیشتر مسئولان است. برای مثال این شرکت حق استفاده از فرصت‌ها، قوانین، شیوه‌نامه‌ها، دستورها و مصوبات را دارد، ازجمله اینکه در سال گذشته مصوباتی در سازمان امور مالیاتی به تصویب رسید که اشخاصی که توانسته‌اند اصل مالیات خود را پرداخت کنند، از بخشودگی جرایم مالیاتی بهره‌مند خواهند شد، اما فولاد خوزستان از این بخشودگی مالیاتی نتوانست بهره ببرد. این نشان می‌دهد همراهی با تولید در سالی که سال تولید است و همه انتظار دارند با تولید همراهی شود، اتفاق نیفتاده است.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در دی ماه سال گذشته که ماه‌های پایانی سال محسوب شده و شرکت‌ها با فشار مالی بیشتری روبه‌رو هستند، حساب‌های شرکت مسدود شد و ۵۰ میلیارد تومان از حساب فولاد خوزستان برداشت شد و امیدوارم امسال شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

مسئولان به اصل مالیات رضایت دهند و جرایم را ببخشند/ همین که روی پای خود ایستاده ایم باید تشویق شویم

وی تصریح کرد: یکی از انتظارهای ما بخشودگی صددرصدی جریمه‌های مالیاتی است. با توجه به اینکه ما هم اصل مالیات و جرایم مالیاتی یکی از مالیات‌ها را پرداخت کردیم. حداقل اینکه جرایم مالیاتی سال‌های بعدی ما را ببخشند و به اصل مالیات رضایت بدهند. همین که شرکت خوزستان روی پای خودش است و چرخ تولید آن می‌چرخد و صادرات آن افزایش پیدا کرده باید مورد تشویق نیز قرار گیرد.

صادرات فولاد خوزستان امسال هم رکورد خواهد زد!

مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به این سوال که برنامه صادرات فولاد خوستان چه بوده و کشورهای هدف آن کدامند؟ گفت: با توجه به رکودی که در چند سال گذشته بر بازار فولاد حاکم بود، فولاد خوزستان رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و به سمت صادرات گام برداشت. در سال ۹۱ صادرات فولاد خوزستان در حد صفر بود، در سال ۹۲ به حدود ۳۰هزار تن، در سال ۹۳ به حدود ۶۰۰هزار تن، در سال۹۴ به یک میلیون و ۳۰۰هزار تن و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۹۰۰هزار تن رسید و تبدیل به بزرگترین صادرکننده فولاد در کشور شد و رکورد تاریخی صادرات فولاد در کشور را شکست. البته رکورد تاریخی فولاد خوزستان به میزان۶۳۰ میلیون دلار نیز شکسته شد. برای امسال نیز همین برنامه صادراتی را در نظر داریم و امیدواریم رکورد امسال نیز شکسته شود.
وی ادامه داد: درمورد مقاصد صادراتی فولاد خوزستان باید بگویم، کشورهای متعددی جزو اهداف صادراتی ما هستند. البته مهم‌ترین مشتری ما کشور برزیل از قاره امریکا بود. کانادا، عمان، تایلند، تایوان، مصر و ترکیه نیز جزو اهداف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

فولاد خوزستان به سود ۲۰۰ میلیون تومانی رسید

مدرس خیابانی عنوان کرد: سال ۱۳۹۴ سالی بحرانی برای فولادسازها بود، اما با این اوصاف و با رویکرد صادراتی در همین سال، شرکت فولاد خوزستان توانست به ۲۰۰ میلیون تومان سود برسد. در سال ۹۵ که بحران فولاد تا حدی کاهش پیدا کرد ما موفق شدیم بیش از ۳ برابر سال قبل از آن، یعنی حدود ۶۶۰ میلیون تومان سود بهره‌مند شویم. البته باید مجمع برگزار شود و صورت‌های مالی شرکت مشخص شود که امیدواریم تا اوایل تیر این مجمع برگزار شود.

فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵ میلیون تن می رسد

وی درباره برنامه های توسعه ای فولاد خوزستان گفت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان، فولاد شادگان است که جزو یکی از ۷ طرح فولادی به‌شمار می‌رود. فولاد خوزستان با همکاری و مشارکت ایمیدرو، ۶۵ درصد فولاد شادگان را خریداری کرده است. امیدواریم تا پایان خرداد این واحد نیز آماده بهره‌برداری شود. فاز نخست فولاد شادگان تولید آهن اسفنجی است البته در فازهای بعدی، مرحله تولید فولاد را برای این واحد تولیدی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی فولاد شادگان در مدت ۳۰ ماه پس از راه‌اندازی محقق شود. هدف‌گذاری دیگر ما این است که ظرفیت سایت اهواز را به ۴.۵ میلیون تن رسانده و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ به ۵ میلیون تن نیز دست بیاییم.

مدیرعامل فولاد خوزستان اشتغال این شرکت را ۱۰ هزار تن به صورت مستقیم عنوان کرد و گفت: در شرکت فولاد خوزستان به‌صورت مستقیم ۱۰هزار نفر شاغل هستند که ۱۰ برابر این آمار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. برای فولاد شادگان تا فاز دوم که فولادسازی است هزار نفر اشتغالزایی مستقیم در نظر گرفتیم که البته به‌صورت غیرمستقیم چند برابر این تعداد نیز اشتغالزایی درنظر گرفته شده است.

مدرس خیابانی در بخش دیگری به تولید این شرکت اشاره کرد: تولید اسلب و بیلت جزو تولیدات شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌رود و ظرفیت تولید آن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال است. این شرکت در طول سال گذشته با تمام ظرفیت خود مشغول به کار بود و امسال نیز برای ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید هدف‌گذاری کرده است. البته با تغییرات و اصلاح‌هایی که روی کوره‌ها انجام شده و با توجه به تزریق اکسیژن که انجام شده، امیدواریم به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول اسلب و بیلت دست یابیم.

وی در خاتمه درخصوص پیش بینی وضعیت بازار در سال جاری اظهار داشت: در سال‌های گذشته با تغییر دولت، در یک حوزه شاهد تغییر بودیم. اما با روی کار آمدن دولت دوازدهم با ۲تغییر در ۲ حوزه متفاوت روبه‌رو هستیم، یک حوزه تغییر هیات دولت و دیگری نیز حوزه شهرداری‌ها است. حوزه شهرداری‌ها بسیار مهم است، چراکه نگاه شهرداری به حوزه مسکن و ساختمان می‌تواند در بازار فولاد موثر باشد. اگر مسکن رونق بگیرد، می‌توانیم توقع داشته باشیم بازار فولاد نیز شاهد رونق شود. البته با توجه به کمبود تقاضا در داخل حرکت ما به سمت صادرات بیشتر خواهد بود. البته یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، موضوع بانک‌هاست.

گفتنی است، فولاد خوزستان یکی از بزرگترین فولادسازهای کشور به‌شمار می‌رود که در چند سال گذشته با توجه به شرایط رکودی توانسته با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه بدهد و با هدف‌گذاری بر صادرات، موفق شده محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی تا امریکایی صادر کند.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
منبع : روزنامه صمت
شناسه مطلب : 12969
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی