گرمای شمش فولاد خوزستان کم شد/ خبر حذف تعرفه شمش کار خود را کرد!
شمش فولاد خوزستان در حالی امروز 23 مرداد در بورس کالا عرضه شد که خبر غیررسمی حذف تعرفه واردات شمش از دیشب در میان فعالان فولادی می چرخید که اتفاقا تاثیر خود را روی رقابت نوردکاران برای عرضه امروز شمش فولاد خوزستان گذاشت!

بررسی های میدانی و تلفنی روز گذشته  چیلان  از عزم راسخ نوردکاران معروف و متقاضیان همیشگی شمش فولاد خوزستان برای رقابت حداکثری در عرضه امروز و تصاحب ۱۰ هزار تن (۵ +۵) شمش فولاد خوزستان حکایت داشت به طوری که پیش بینی می شد سقف ۱۰ درصدی رقابت پوشش داده شود و قیمت پایه با حدود ۲۰۰ تومان افزایش روبرو شود اما خبری که از دیشب در گروه ها و کانال های تلگرامی در خصوص حذف تعرفه شمش پیچید، درجه حرارت رقابت امروز نوردکاران را کم کرد و باعث شد قیمت میانگین ۲۰۶۶ تومان(۲۲۵۲ تومان با احتساب مالیات برارزش افزوده) برای عرضه امروز شمش فولاد خوزستان ثبت شود. حداکثر قیمت برای عرضه امروز نیز ۲۱۰۵ تومان به ثبت رسید که افزایش ۱۶۵ تومانی(۸ درصدی) نسبت به قیمت پایه را نشان می دهد و این یعنی تاثیر خبر غیر رسمی حذف تعرفه واردات شمش زیاد هم نبوده است!

از سوی دیگر عرضه تک محموله ای هزار تنی سبد میلگرد ذوب آهن هم برای تحویل پایان شهریور، با ۹۴ تومان افزایش نسبت به قیمت پایه با قیمت ۲۲۴۴ تومان معامله شد که تفاوت حدود ۱۸۰ تومانی (۸ درصدی) با قیمت کشف شده شمش فولاد خوزستان دارد و این در حالی است که کارخانجات نوردی تفاوت منطقی بین قیمت شمش و میلگرد را ۱۵ درصد می دانند!

به هر حال هر چند امروز به واسطه خبر داغ و البته غیررسمی و تایید نشده حذف تعرفه شمش، شاهد کاهش درجه حرارت رقابت نوردکاران در بورس کالا بودیم اما قیمت ۲۰۶۶ تومانی کشف شده برای شمش فولاد خوزستان، شمش داخلی ایران را به کانال ۵۴۰ دلار رساند در حالی که قیمت صادراتی شمش ایران در حدود ۵۰۰ دلار است! از سوی دیگر کارخانجات تولیدکننده شمش و میلگرد هم پس از عرضه امروز فولاد خوزستان و برخلاف روند هفته های پیشین، با احتیاط بیشتر و هیجان کمتری قیمت های فروش خود را اعلام کردند به طوری که میانگین افزایش قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ تومانی پس از عرضه هفته گذشته شمش فولاد خوزستان، امروز به ۲۰ تا ۳۰ تومان رسیده است. با این اوصاف، آیا می توان گفت بازار فولاد به نقطه تعادل جدید رسیده و در حال تثبیت است یا وضعیت امروز صرفا متاثر از خبر حذف تعرفه واردات شمش می باشد؟ آیا گام نخست تثبیت بازار فولاد را امروز نوردکاران برداشته اند؟ آیا تاثیر روانی خبر حذف تعرفه شمش موقتی است؟ آیا همچنان با افزایش قیمت های جهانی، بازار فولاد کشور هم صعود خواهد کرد؟

?ما را در پیش بینی پاسخ این سوالات همراهی کنید از طریق:
info@chilanonline.com

2

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۹
شناسه مطلب : 13958
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی