مروری بر سرآغاز و سرانجام اقدامات آنتی دامپینگ اتحادیه اروپا علیه فولاد ایران
موضوع اقدامات آنتي دامپینگ اتحاديه اروپا بحث داغ این روزهای صنعت فولاد کشور است. با وجود آنکه انتظار می رفت این مسئله به سرانجام رسیده و دیگر حرف و حدیثی در آن نباشد اما به تازگی اتحادیه اروپا نتوانست با انتقادات فعالان و تولیدکنندگان فولاد کشورهای عضو این اتحادیه و یوروفر مقابله کند و در نتیجه محدويت هاي وارداتی را وضع کرد.

به گزارش  چیلان ، روز گذشته اتحادیه اروپا تعرفه های ضد دامپینگی را علیه واردات فولاد ایران و کشورهای برزیل، روسیه و اکراین وضع کرد.

این اتحادیه اعلام کرده که به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود و در پی شکایت فولادسازان این تعرفه ها را وضع کرده است. براساس گزارش های رسیده تعرفه وارداتی به میزان ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ یورو به هر تن فولاد اعمال خواهد شد که فولاد وارداتی ایران مشمول ۵۷.۵ دلار به ازای هر تن است.

همان طور که گفته شد بخشی از این تصمیم اتحادیه اروپا ناشی از فشارها و مخالفت های فولادسازان کشورهای عضو این اتحادیه از تصمیم قبلی در مورد فولاد وارداتی بوده است. پیش از این اتحادیه اروپا تصمیم داشت از طریق وضع قانون حداقل قیمت، از تولیدکنندگان داخلی در برابر واردات حمایت نماید اما وضع حداقل قیمت واردات مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی فولاد اروپا قرار نگرفت و بر این اساس اتحادیه اروپا تصمیم گرفته از طریق  مکانیسم عوارض آنتی دامپینگ و افزایش قیمت واردات از تولیدکنندگان داخلی فولاد حمایت نماید.

این اتحادیه پیش از این نیز چین را مشمول تعرفه های وارداتی کرده بود.

حالا این سوال مطرح شده که باتوجه به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی بزرگترین واردکنندگان فولاد ایران هستند تاثیر این تعرفه بر فولادسازان ایرانی چه خواهد بود؟

پیش از این بسیاری از مسئولان ایرانی، دامپینگ را اتهامی واهی خوانده بودند و اعلام کرده بودند آن را قبول ندارند. برای مثال دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفته بود دامپینگ را قبول ندارم و این موضوع درخصوص یک محصول خاص مطرح شده درحالی که این صادرات براساس ضوابط بین المللی به اروپا انجام شده از این رو باید در داخل کشور به این بحث ها دامن زده نشود.
یا سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد که طرح تعرفه واردات بر فولاد ایران را دارای جنبه تبلیغاتی دانسته چراکه مقدار صادرات ایران به اروپا درمقایسه با سایر صادرکنندگان ناچیز است.

همچنین دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولااد مبارکه قبلا به  چیلان  گفته بود نگرانی از بابت تحقیقات یوروفر و تصمیمات این نهاد ندارد  چراکه تنوع تولید در فولاد مبارکه و بازارهای صادراتی جدیدی را در اختیار دارد.

وی اظهار داشت: ما بازارهای دیگری را در اختیار داریم و این اعتراضات تنها مربوط به صادرات نورد گرم بوده درحالی که صادرات فولاد مبارکه به نورد گرم محدود نمی شود بلکه نورد سرد، گالوانیزه، قلع اندود و رنگی نیز در این مجموعه تولید و صادر می گردد.

از این حرف ها که بگذریم این اتفاقی است که رخ داده و کشوری نظیر روسیه این مسئله را از ابتدا جدی گرفته و برای مقابله با آن، بازارهای هدف جدیدی را شناسایی و جایگزین کرده است.

دیروز نیز محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درمورد این موضوع گفت: تعرفه‌های ضد دامپینگ علیه ایران فقط به خاطر قیمت نیست و تنها جنبه حمایتی برای فولادسازان اروپایی دارد.

وی با اشاره به وضع عوارض آنتی دامپینگ توسط اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: وضعیت قیمت فولاد جهان به گونه‌ای است که اروپا با فشار برخی تولیدکنندگان بزرگ این اتحادیه مانند آرسلومیتال که ۶۰ درصد تولید فولاد اروپا را انجام می‌دهد تصمیم گرفته است به خاطر بالا بردن نرخ فروش فولادسازان خود آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان تعرفه‌های آنتی دامپینگ علیه شرکت‌های چهار کشور صادرکننده فولاد به اتحادیه اروپا وضع کند.

وی ادامه داد: علت انتخاب این چهار کشور این است که تنها صادرکنندگان فولاد به این اتحادیه هستند و عملا انگیزه‌ای که باعث شده است تعرفه‌ها از ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ دلار برای شرکت‌های مذکور وضع شود بیشتر جنبه حمایت از فولادسازان اروپایی را دارد  که توانسته مزیتی ۴۰ تا ۹۰ دلاری را در قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان فولاد اتحادیه اروپا رقم بزند.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در ادامه با اشاره به قیمت‌های جهانی، گفت: در حال حاضر قیمت‌های جهانی روی ۵۶۰ الی ۵۷۰ دلار است که اگر خود فولادسازان اروپا بخواهند با همین نرخ صادرات به دیگر کشورها داشته باشند نسبت به قیمت‌های داخلی این اتحادیه دامپ خواهند کرد که همین امر سبب شده است تا ترجیح بدهند فولاد خود را در داخل این اتحادیه به مصرف برسانند و برای صادرکنندگان فولاد تعرفه وضع کنند.

اکبری افزود: اما پیش‌بینی می‌شود که نرخ داخلی ورق گرم فولادی در اتحادیه اروپا افزایش پیدا کند تا جایی که شرکت‌های ذکر شده در لیست عوارض آنتی دامپینگ کمیسیون اروپا بتوانند تا با قیمت‌های جهانی حتی با لحاظ کردن تعرفه‌های مذکور صادرات خود به آن اتحادیه را از سر بگیرند.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
شناسه مطلب : 14719
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی