تغییر مسیر قیمت شمش در بورس کالا با مصوبه جدید وزارت صمت
با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه تعیین قیمت پایه شمش فولادی برای عرضه در بورس کالای ایران اعلام شد و براین اساس بهای هر تن شمش عرضه شده در بورس کالا 89 درصد میانگین قیمت هفتگی فروش نقدی میلگرد شامل کلاف 8 الی 16.5 و شاخه آجدار 8 الی 32 در بورس کالای ایران است.

به گزارش  چیلان ، طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیدکنندگان میلگرد آجدار شامل شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد میانه (آذربایجان)، فولاد کویر کاشان و ذوب آهن اصفهان به عرضه حداقل ۵۰ درصد از تولیدات خود در بورس کالای ایران ملزم شدند.

مبنای تعیین کننده قیمت شمش؛ میانگین قیمت هفتگی فروش نقدی میلگرد تولیدی کارخانجات فوق شامل کلاف ۸ الی ۱۶.۵ و شاخه آجدار ۸ الی ۳۲ در بورس کالای ایران است.

همچنین فولاد خوزستان موظف به عرضه شمش به مقدار بیست هزار تن به صورت هفتگی و بیست هزار تن اسلب ( تختال) به صورت یک هفته در میان در بورس کالای ایران برای تنظیم بازار داخلی است.

طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین قیمت پایه فروش شمش در بورس کالای ایران معادل با ۸۹ درصد میانگین قیمت میلگرد، محاسبه شده بر اساس مکانیزم یاد شده است.

گفتنی است این مفاد جهت تنظیم بازار زنجیره فولاد و در راستای سیاست های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و رعایت آن الزامی است. گرچه پیش از این وزارت صمت از اتمام دخالت ها در زمینه قیمت گذاری زنجیره فولاد خبر داده بود اما این بار می گوید این اقدام را به منظور تنظیم بازار فولاد انجام داده است.

حال معلوم نیست که با توجه به عدم عرضه میلگرد شرکت های ذوب آهن و خراسان و میانه در هفته جاری، میانگین هفتگی قیمت میلگرد ۴ شرکت معیگن شده در مصوبه چگونه محاسبه می شود و بنابراین هنوز هم معلوم نیست شمش فولاد خوزستان با چه قیمتی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

آمار معاملات هفته جاری و هفته گذشته فولادی ها در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در زیر ارائه می شود:

3 43

IMG 20171012 142046

2

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
شناسه مطلب : 14787
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی