نایب رئیس هیئت مدیره فیدار کیان فولاد در گفت و گو با چیلان:به دنبال تأمین نیاز و توسعه صادرات فولادسازان ایرانی هستیم
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی بین المللی فیدار کیان فولاد در گفت و گو با چیلان با بیان اینکه این شرکت نماینده رسمی دو شرکت اروپایی در ایران است گفت: اهداف کلی و خط مشی اصلی شرکت کمک به صادرات و تامین نیاز مشتریان داخلی است. وی معتقد است به دلیل موقعیت استراتژیکی ایران در منطقه و توانایی تولید محصولات فولادی خصوصا آهن اسفنجی، فولاد ایران در جایگاه نسبتا خوبی در جهان قرار دارد و به همین جهت مشتریانی در خارج از ایران خواهان خرید محصولات فولادی طویل، تخت و حتی آهن اسفنجی از ایران می باشند. گفتنی است، شرکت فیدار کیان فولاد توزیع کننده محصولات فولادی از مواد اولیه تا مقاطع مورد کاربرد در صنایع مختلف از طریق دو شرکت Sidenor S.L و Evraz می باشد. در ادامه متن مصاحبه با نایب رئیس هیئت مدیره شرکت فیدار کیان فولاد را بخوانید:

خانم میرزاجانی توضیح مختصری درمورد تاریخچه و فعالیت ها و محصولات شرکت فیدار کیان فولاد بفرمایید.

فعالیت اصلی فیدار کیان فولاد تقریبا از اواسط ۲۰۱۵ در خارج از ایران آغاز شد و ارتباط قوی با فعالان عرصه فولاد جهانی، باعث گردید که ارتباط پایدار با مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خرد و کلان محصولات فولادی برقرار شود. براساس فعالیت روبه گسترش این شرکت، بانک اطلاعاتی خوبی از مشتریان و تولیدکنندگان در بازارهای هدف اروپا، خاورمیانه، آسیا دور و میانه، آفریقا وآمریکا جمع آوری شده است.

فیدار کیان فولاد یک شرکت بازرگانی با هدف و خط مشی کسب رضایت مشتریان و کمک به صادرات از ایران می باشد. این شرکت همواره به دلیل اعتماد مشتریان خارج از ایران، دریافت کننده حجم بالایی از نیازمندهای مشتریان به جهت تامین از داخل ایران می باشد.

بدین ترتیب هدف اصلی فعالیت این شرکت یعنی کمک به صادرات از ایران محقق می گردد. از سوی دیگر در زمینه تامین محصولات فولادی مورد نیاز صنایع مختلف در خدمت مشتریان داخل ایران می باشد. بدین ترتیب هدف و خط مشی فعالیت اصلی این شرکت، یعنی واردات مایحتاج صنعت فولاد و محصولات فولادی کشور و همچنین صادرات محصولات فولادی از ایران تامین می گردد.

این شرکت به دلیل فعالیت بین الملل خود، با تولیدکنندگان مطرح جهان در ارتباط پایدار می باشد. در همین راستا نماینده رسمی مجموعه شرکت های Sidenor S.L و Evraz در ایران هستیم.

شرکت Sidenor در چه زمینه ای فعال است؟

شرکت Sidenor با ۷ سایت صنعتی-تولیدی فعال در اسپانیا دارای سبد محصولی به قرار ذیل می باشد:

۱- محصولات طویل فولادی: انواع گریدهای خاص فولادی)کربنی، آلیاژی و میکروآلیاژی( به شکل های کلاف ساده، میلگرد ساده، تخت و RCS از طریق فرآیند تولیدی نورد گرم و فورج، محصولات طولی سرد نوردشده و عملیات حرارتی شده.

۲- محصولات طویل فولاد ضد زنگ: انواع گریدهای فولادهای ضد زنگ به شکل های کلاف ساده، میلگرد ساده، تخت و RCS از طریق فرآیند تولیدی نورد گرم و فورج.

۳- محصولات رول، مخصوص فرآیندهای ماشین کاری (مانند شفت های صنعتی)

۵-  قطعات ریخته گری و فورج

ظرفیت تولید سالیانه این شرکت در حدود ۹۰۰ هزار تن در سال می باشد که از این مقدار ۸۰۰ هزار تن مربوط به محصولات طولی، ۸۵هزار تن محصولات فورج و ۱۵ هزار تن محصولات ریخته گری می باشد. این شرکت از جمله شرکت های مجموعه PS )پژو-سیتروئن( در اروپا می باشد و از لحاظ دامنه کاربرد محصولات می توان به صنایع خودرو و ماشین سازی، مجموعه حمل و نقل ریلی، صنایع فولادسازی، انرژی، نفت و گاز اشاره نمود. بازارهای اصلی محصولات این شرکت، تولیدکنندگان خودرو و باقی صنایع در کشورهای اروپا و آمریکا می باشد. همچنین پس از جدایی از هلدینگ Gerdau ، این شرکت به منظور بسط و گسترش بازار تامین و جوابگویی به نیاز مشتریان به مواد اولیه محصولات فولادی طویل با گریدهای خاص، مجوز صادرات به ایران را از وزارت بازرگانی کشور اسپانیا اخذ نموده اند.

شرکت Sidenor به عنوان یکی از پیشروان صنعت فولاد اروپا در زمینه فولادهای کیفی و همچنین یکی از مراجع اصلی تولید قطعات فورج و ریخته گری در جهان می باشد. در سال ۲۰۱۶ فروش سالیانه این شرکت ۷۶۹ هزار تن بوده که از این مقدار ۷۳۱ هزار تن فروش محصولات فولادی، ۲۱ هزار تن فروش محصولات فولاد ضد زنگ و ۱۷ هزار تن فروش محصولات فورج و ریخته گری می باشد.

میزان درآمد حاصله در سال مذکور ۶۶۹ میلیون یورو بوده که این محصولات در کارخانجات  Basa uri، Vitoria، Reinosa و AzkoiiTia  تولید می شود، تعداد افراد شاغل در این چهار سایت تولیدی،۲ هزار و ۲۳۴ نفر می باشد. همچنین در سه سایت صنعتی دیگر این شرکت (Polinya ,Mal tzaga ,Leg utian o) تعداد ۱۵۴ نفر مشغول به فعالیت هستند و محصولات طولی سنگ زده شده، عملیات حرارتی شده و سرد نورده شده در آنها تولید می شوند. میزان فروش این کارخانجات در سال ۲۰۱۶ به میزان ۷۶ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار گزارش شده است. دفاتر فروش اصلی این شرکت در اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان می باشد.

و اما شرکت EVRAZ ، این شرکت در چه زمینه های فعال است؟

شرکت EVRAZ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موادمعدنی و فولادی در جهان می باشد، کارخانجات تولیدی این گروه در کشورهای روسیه، اوکراین، آمریکا، چک، ایتالیا و آفریقای جنوبی در حال تولید می باشند. این شرکت همواره جز ۲۰ تولیدکننده اول جهان و صادرکننده محصولات فولادی نیمه تمام (اسلب، شمش و بلوم)، محصولات سازه ای طویل و تخت، ریل راه آهن برای بازارهای اروپا و آسیا بوده است.

سبد محصولی این شرکت بسیار گسترده است و برای داشتن اطلاعات کامل محصولات این شرکت می توان به وبسایت فیدار کیان فولاد مراجعه نمود اما بخشی از سبد محصولی شرکت Evra z عبارتند از انواع محصولاتی ریلی، انواع محصولات سازه ای مانند مقاطع U، Z و H، انواع میلگردهای آج دار و ساده، انواع تیرهای I و angles، شمش و بلوم، اسلب و مواد معدنی و وانادیوم.

برطبق گزارش سالیانه مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۱۷ ، شرکتEvra z با ۱۴ سایت تولیدی در کشورهای CIS و روسیه و آمریکای شمالی، دارای آمار تولیدی به قرار ذیل می باشد:

  • تولیدکننده اول ریل راه آهن در آمریکای شمالی با سهم تولید۳۲ درصد از تولید کل
  • تولیدکننده اول ریل راه آهن در روسیه با سهم تولید ۷۲ درصد از تولید کل
  • تولیدکننده اول میلگرد و مقاطع ساختمانی در روسیه با سهم تولید ۱۱ درصد از تولید کل
  • تولیدکننده اول محصولات زغال سنگ در روسیه با سهم تولید۵۲ درصد از تولید کل

توزیع درآمد سالیانه شرکت از منظر صنایع مختلف در سال ۲۰۱۷ :

  • ۶۲ درصد از سهم فولاد
  • ۱۹ درصد از سهم زغال سنگ
  • ۱۵ درصد از سهم فولاد در آمریکای شمالی

از لحاظ توزیع جغرافیایی درآمد سالیانه در سال ۲۰۱۷ :

  • ۴۰ درصد از سهم کل از کشور روسیه
  • ۳ درصد از سهم کل از کشور آفریقا
  • ۷ درصد از سهم کل از کشورهای CIS
  • ۱۰ درصد از سهم کل از کشورهای اروپا
  • ۱۹ درصد از سهم کل از کشورهای آسیا
  • ۲۱ درصد از سهم کل از آمریکای شمالی

میزان تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۷ در شرکت Evra z به میزان ۷میلیون تن، میزان تولید محصولات سنگ آهن ۹.۵ میلیون تن و میزان تولید محصولات زغال سنگ ۱۱.۷ میلیون تن می باشد.

به دلیل حضور یکی از قوی ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی، مذاکراتی برای تامین کمبود بازار ایران در زمینه محصولات نیمه تمام (اسلب و شمش) و همچنین محصولات طولی انجام گردید، این شرکت به منظور از سرگیری همکاری مجدد آن هم پس از حدود شش سال دوری از بازار ایران، اعلام همکاری داشته است. این شرکت اعلام کرده احتیاجات محصولات فولادی ایران از طریق کارخانجات روسیه و CIS )قزاقستان و اکراین( این شرکت قابل تامین می باشد. در زمینه اسلب، شرکت قادر به تولید انواع گریدهای ساختمانی و خاص تا API X70 مورد کاربرد در صنایع مختلف می باشد. از جمله مشخصات اسلب تولیدی می توان به ضخامت های ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۳۰میلیمتر، عرض ۱۲۸۰ – ۱۰۵۰ و ۲۷۰۰ – ۱۵۰۰ میلیمتر اشاره نمود.

در زمینه شمش، شرکت قادر است انواع گریدهای استانداردهای BS4449 ،EN ،GOST ،STM و SAE را تولید کند. از جمله مشخصات تولیدی در کارخانه های NTMK ،ZSMK و DMZ این گروه می توان به ابعاد سطح مقطع شمش و بلوم از ۱۰۰X100 تا ۲۲۰X220 میلیمتر اشاره نمود.

نقل و انتقال مالی به چه صورت انجام خواهد شد؟

در مورد نقل و انتقال مالی از دو شرکت Siden or S.L و Evra z امکان گشایش اعتبار اسنادی از اروپا میسر می باشد.

آیا تحریم ها تاثیری در روند کار شرکت فیدار داشته است؟

مجوزهای مربوطه توسط شرکت ها به جهت صادرات به ایران اخذ شده است و مشکلی در امر صادرات به ایران وجود ندارد. در مورد شرکت فیدار کیان فولاد مواردی از قبیل تحریم و آنتی دامپینگ و همچنین تغییر رفتار کشورهای امارات متحد عربی مشکلاتی را ایجاد نموده اند ولی همواره به دنبال راه جدید برای تامین بهتر مشتریان هستیم و این موضوع از جمله اهداف اصلی ماست.

فیدار کیان فولاد در چه زمینه های امکان همکاری با مشتریان خود را دارد؟

همواره در راستای مشتری مداری شرکت فیدارکیان فولاد آماده همکاری و ارائه خدمات به مشتریان در چهار زمینه فعالیت اصلی خود می باشد.

۱- تامین نیاز محصولات فولادی مشتریان از قراضه فولادی تا محصولات نهایی

۲تامین نیاز مشتریان به محصولات فولادی گرید خاص از طریق شرکت Siden or

۳- تامین نیاز مشتریان به محصولات نیمه تمام فولادی و باقی محصولات طولی از طریق شرکت Evra z

۴- تامین مواد اولیه مورد استفاده در صنایع و یا فرآیندهای ماشین کاری مانند فروسیلیس، گارنت

در مورد حوزه فعالیت های شماره ۱ بالا، این شرکت طرف همکاری با شرکت های تولیدی دیگری در ترکیه، روسیه و چین می باشد.

برنامه شرکت برای مشارکت بیشتر در بازار فولاد ایران چیست؟

بازار فولاد جهانی در سال های اخیر به شکل کاملا تخصصی در حال پیشروی می باشد. تمامی تولیدکنندگان برتر فولاد جهان با رصد موقعیت های ویژه در منطقه های تجاری خصوصا خاورمیانه و کشورهای جنوب شرق آسیا و کسب بازارهای مصرف بالقوه، آینده بازار محصولات خود را تضمین می کنند. اهتمام به صادرات از یک سو و از سوی دیگر تامین نیاز مشتری داخل، دو مهم اصلی هدف و خط مشی شرکت فیدار کیان فولاد می باشد.

از جمله پروژه های انجام گرفته و امور پیگیری شده توسط فیدار کیان فولاد در ایران را بفرمایید.

همکاری جهت تامین محصولات فولادی طویل مورد نیاز صنایع ماشین سازی و خودرو سازی.

  • همکاری در استعلام و تامین ورق برای پروژه Aramc o عربستان.
  • همکاری با شرکت Hyunda i Eng ineer and Cons tructionبرای استعلام و تامین متریال مورد نیاز برای پروژه سیراف جنوب ایران از بازار داخل ایران.
  • کمک به صادرات شمش برای بازارهای جنوب شرق آسیا.
  • کمک به صادرات محصولات تخت (Fla t Steel Products) برای بازار ترکیه و جنوب شرق آسیا.
  • کمک به صادرات بلوم از ایران.
  • کمک به تامین محصولات تخت از تولیدکنندگان کشورهای CISبرای بازار ایران

لازم به ذکر در حال حاضر این شرکت دارای حجم بالای از سفارشات مورد نیاز از کشورهای ویتنام، مصر، ترکیه، اردن و غیره به جهت تامین از ایران می باشد ولی به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان محترم سفارشات را از روسیه و ترکیه عمدتا تامین می کنیم.

در پایان بفرمایید، بازار فولاد ایران را چگونه ارزیابی می کنید و چه جذابیت های ی برای طرف های خارجی دارد؟

به دلیل موقعیت استراتژیکی ایران در منطقه و توانایی تولید محصولات فولادی خصوصا آهن اسفنجی، فولاد ایران در جایگاه نسبتا خوبی در جهان قرار دارد. به همین جهت مشتریانی در خارج از ایران خواهان خرید محصولات فولادی طویل، تخت و حتی آهن اسفنجی از ایران می باشند. بدین ترتیب، هدف ما نیز افزایش مشتریان و کمک به صادرات محصولات فولادی از ایران است که این مسئله باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت داخلی می شود و با پیگیری هدف قید شده می توان در رتبه جهانی ارتقا یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به سایت ksteelfidar.ir مراجعه کنید.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۸
شناسه مطلب : 14840
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی