واکنش عضو هیئت مدیره انجمن فولاد به کاهش تعرفه های واردات: کاهش تعرفه ها رکود در بازار فولاد را تشدید می کند/ امیدواریم قبل از ابلاغ، مصوبه اصلاح شود
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با چیلان با بیان این مطلب که کاهش تعرفه های فولاد شوک بزرگی بود که به جامعه فولاد وارد شد گفت: انتظار نداشتیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت این اقدام را انجام دهند.

وی ادامه داد: صبحت درخصوص تعرفه ها در دو بخش قابل ذکر است؛ اول آنکه در سال گذشته به جهت محدودیت تولیدی که در ورق های زیر سه میلی متر وجود داشت، به پیشنهاد فولاد مبارکه و با نگاه ملی،کاهش تعرفه ها برای این مورد خاص و در جهت پلکانی کردن تعرفه های ورق درخواست شد. از سوی دیگر جهش بین المللی در قیمت های جهانی سبب شد وزیر وقت یعنی مهندس نعمت زاده با هدف جلوگیری از افزایش قیمت ها که بعضا در بازار داخل برگرفته از بازار های جهانی بود، درخواست کاهش تعرفه را مطرح کردند اما تصمیم گیری در خصوص آن به بعد از انتخابات موکول شد.

شهرستانی ادامه داد: متاسفانه کاهش تعرفه ای که در شمش صورت گرفت، بدون در نظر گرفتن مطالعات کارشناسی و نظر صاحب نظران و اخذ نظر مشورتی از انجمن بوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این تصمیم را اشتباه محض خواند و گفت: امسال صادرات شمش و اسلب بالغ بر ۵ میلیون تن خواهد بود و این به معنای مازاد مصرف داخل است. در چنین شرایطی کاهش تعرفه واردات، حقیقتا حرکت به نفع تجار است تا کالا را از طریق یوزانس وارد کشور نمایند. در نتیجه شاهد ریزش قیمت های داخلی و رکود بیشتر در صنعت فولاد هم خواهیم بود کما اینکه با اعلام خبر کاهش تعرفه ها، قیمت در کل بازار سقوط کرد.

شهرستانی با اشاره به ورود ظرفیت های جدید تولیدی طی سال جاری در کشور خاطرنشان کرد: از طرفی با راه اندازی واحد سبای فولاد مبارکه و فعال شدن مجتمع فولاد گیلان ظرفیت تولید ورق گرم در کشور بالا رفته و دیگر نیازمند واردات نخواهیم بود که این تصمیم اشتباه، فعالیت این واحدها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم وضعیت تولید فولاد از این بدتر نشود، باید هر چه سریع تر در تعرفه ها بازنگری انجام شود و تعرفه ها به وضعیت تعادلی قبل باز گردد در غیر این صورت آینده فولاد کشور تیره و تار خواهد بود.

شهرستانی در خاتمه با بیان اینکه این تعرفه ها پس از تصویب هنوز به وزارت صمت و گمرکات ابلاغ نشده گفت: انجمن با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم قبل از ابلاغ، دولت را مجاب کنیم که تعرفه ها را به وضعیت سابق بازگرداند.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
شناسه مطلب : 15568
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی