در جلسه هم اندیشی میلگردی ها مطرح شد:تشکر نوردکاران از دولت برای کاهش تعرفه شمش
سی و هفتمین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد پس از حدود 2 ماه وقفه امروز 18 آذرماه برگزار شد و نوردکاران ضمن اعلام مراتب تقدیر خود از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه شمش، بر اجرای استاندارد شمش و نظام ممیزی و ارتقای کیفیت تاکید کردند.

حمید رضا ظاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص نتایج نشست سی و هفتم نوردکاران به خبرنگار  چیلان  گفت: مدیران واحدهای نوردی کشور در این جلسه مراتب تشکر خود از وزارت صنعت و معدن تجارت برای تصمیم گیری اخیر و کاهش به موقع تعرفه های وارداتی در خصوص ورق و شمش فولادی را اعلام کردند چرا که این تصمیم باعث نجات صنعت نورد و صنعت لوله و پروفیل شد که عمدتا به دست زحمت کشان بخش خصوصی اداره می شوند و در حال حاضر به دلیل کمبود مواد اولیه و صادرات بیش از حد فولادسازان کشور تنها با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود، آن هم با مشکلات بسیار زیاد فعالیت می کنند.

طاهری زاده اضافه کرد: مدتی است که رسته نورد انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و سندیکای لوله و پروفیل به دنبال تامین مواد اولیه خود از فولاد سازان داخلی بودند اما متاسفانه این کارخانجات بزرگ و ملی، به دلیل بازارهای خوب صادراتی، صادرات را در اولویت قرار داده اند که البته کاش به جای صادرات مواد خام امکان صادرات محصول نهایی میسر می شد. لذا به دلیل کمبود مواد اولیه صنایع پایین دستی درخواست کاهش تعرفه شد و خوشبختانه با نظر مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش تعرفه اجرایی شد که جای تقدیر و تشکر دارد و واقعا با این تصمیم به موقع راه برای تهیه مواد اولیه صنایع پایین دستی هموار شد.

وی با اشاره به نتایج کاهش تعرفه واردات فولاد خاطر نشان کرد: با تصمیم گیری به موقع دولتمردان قطعا شاهد عرضه محصولات فولادی با قیمت های مناسب و با کیفیت بهتر در داخل کشور خواهیم بود. همچنین این تصمیم صادرات محصولات نهایی به کشورهای دیگر را میسر می سازد. علاوه بر این باید توجه داشت که تعرفه ابدی نیست و تنها اهرمی برای کنترل بازارهای داخلی می باشد. بنابراین کاهش تعرفه نه تنها مشکلی برای صنعت فولاد کشور ایجاد نخواهد کرد بلکه باعث افزایش کیفیت شمش های داخلی هم خواهد شد. همچنین فولادسازانی که توانایی صادرات فولاد دارند می توانند به راحتی به صادرات خود ادامه دهند و قطعا صنایع پایین دستی با اولویت تهیه مواد اولیه از شرکت های فولاد ساز داخلی می توانند دوباره تولید خود را با نگاه صادراتی به حداکثر برسانند.

احمد خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم در گفت و گو با  چیلان  ضمن اشاره به وقفه طولانی در برقراری جلسات هم اندیشی گفت: جلسه امروز نتایج خوبی در بر داشت که یکی از مهم ترین آنها انسجام در بین نوردکاران بود. همچنین حضور رئیس انجمن در این جلسه از دیگر اتفاقات خوب آن بود و قرار شد از این پس حمایت بیشتری از این جلسات صورت گیرد.

خوروش اضافه کرد: در این جلسه در خصوص مشکلات ناشی از شمش های بی کیفیت صحبت شد و نوردکاران بر اجرای سریع تر استاندارد شمش و نظام رتبه بندی واحدها تاکید کردند تا در آینده شاهد نتایج مثبتی در این زمینه باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد درباره کاهش تعرفه های فولاد نیز اظهار داشت: حاضرین در جلسه امروز رسته نورد دیدگاه مثبتی نسبت به این تعدیل تعرفه ها داشتند چراکه این تصمیم مسیر را برای صادرات محصولات نهایی هموار می کند و هرچه صادرات محصولات نهایی توسعه پیدا کند، قطعا اشتغال بیشتری در کشور ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: این تعدیل تعرفه ها راهگشای صادرات محصولات نهایی از کشور خواهد بود کما اینکه در سایر کشورها هم همین طور هست. ضمنا اکنون که نرخ ارز و قیمت های جهانی به وضعیت مناسب تری رسیده این تعدیل مطلوب تر است.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
شناسه مطلب : 15595
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی