تغییر سبد صادراتی و داخلی فولاد مبارکه مطابق نیاز بازار داخل/ انتظار فروش ۱۴۴ هزار میلیارد ریال فولاد مبارکه تا پایان سال
فولاد مبارکه اگرچه مطابق با نیاز داخل، سبد صادراتی و داخلی خود را تغییر داده اما هیچگاه صادرات را به صفر نرسانده است.

دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه درباره تغییر سبد صادراتی و داخلی فولاد مبارکه که مطابق با نیاز بازار داخل است به خبرنگار  چیلان  عنوان کرد: فولاد مبارکه در سال های اخیر روند رو به رشدی را در فروش به ثبت رساند و به تناسب نیاز داخل، فروش داخلی و صادراتی را تغییر داده اما هیچ گاه صادرات را به صفر نرسانده است.

وی گفت: برای مثال در سال ۹۴ که رکود در بازار فولاد به چشم خورد از طریق افزایش فروش صادراتی سعی در جبران فروش کرده است. شرکت در سال ۹۴ بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فروش داخلی و نزدیک یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن فروش صادراتی داشت.

سبحانی تصریح کرد: در سال ۹۵ به جهت افزایش نیاز داخلی، فولاد مبارکه سبد صادراتی و داخلی خود را تغییر داد و علاوه بر افزایش حجم فروش، فروش داخلی را نیز بالا برود.

وی ادامه داد: فروش داخلی ما در سال گذشته بیش از ۴.۷ میلیون تن و فروش صادراتی بیش از ۱.۵ میلیون تن بود. در ۷ ماهه امسال هم فولاد مبارکه توانسته نزدیک به ۳.۳ میلیون تن فروش داخلی و ۵۸۸ هزار تن فروش صادراتی داشته باشد که فروش داخلی رشد ۳۳ درصد داشته اما فروش صادراتی افت ۶۱ درصد داشته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: انتظار می رود ارزش فروش شرکت که در سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد ریال بود امسال به ۱۴۴ هزار میلیارد ریال برسد.

وی با اشاره به این نکته که عمده ترین بخش محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه، کشف قیمت و به فروش می رسد گفت: بخشی از فروش نیز در قالب مچینگ در بورس به فروش می رسد بنابراین مبنای قیمت گذاری محصولات فولاد مبارکه، کشف قیمت در بورس کالای ایران است. البته دلیل عرضه محصول در بورس، هم الزام قانونی و هم شفافیت است.

سبحانی با تاکید دوباره بر این موضوع که امکان صفر کردن صادرات وجود ندارد و درصورت از دست دادن مشتری، بازگشت امکان پذیر
نیست گفت: کالای فولادی، کالایی صنعتی است و مشتریان از ابتدای دوره مالی خود تمایل دارند بدانند که به چه میزان می توانند بر روی تحویل محصول حساب کنند بنابراین هم تعهد و هم برنامه بایستی ارائه گردد و امکان صفر کردن صادرات وجود ندارد و تنها می توان حداقلی را تعریف کرد و درصورت نبود تقاضای داخلی، صادرات را افزایش داد.

وی تصریح کرد: عملکرد صادرات فولاد مبارکه گویای تغییر جهت صادراتی محصولات شرکت است چراکه صادرات در سال گذشته بیشتر به اروپا، خاورمیانه، آفریقا و خاور دور بود در حالی که در ۷ ماهه امسال عمدتا از نوع اسلب و بیشتر به خاوردور، خاورمیانه، اروپا و آفریقا بوده است.

2

تاریخ انتشار : ۷ دی ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
شناسه مطلب : 15886
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی