آنچه در همایش چشم انداز فولاد مطرح شد؛اولتیماتوم وزیر صمت برای تعیین تکلیف طرح جامع فولاد/ عدم حمایت از فولادسازان کوچک به مفهوم خروج آنها از گردونه تولید/ اصلاح مسیر صنعت فولاد کشور از طریق خصوصی سازی واقعی
روز گذشته همایش چشم انداز صنعت فولاد کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین آن و همینطور مسئولان دولتی و خصوصی برگزار شد و در این همایش پیرامون موضوعاتی در زمینه سنگ آهن و فولاد پرداخته شد.

به گزارش  چیلان ، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران گفت: تمامی دست اندرکاران صنعت فولاد تا یک ماه آینده راه حل و پیشنهادهای خود را برای حل چالش های طرح جامع فولاد اریه کنند.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت و حضور موثر بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، طرح جامع فولاد به یک سند دولتی تبدیل می شود گفت: تلاش شد در ۴ ماه گذشته طرح جامع فولاد به مذاکره کارشناسان بسیاری گذاشته شود و ظرف یک ماه آینده سند نهایی آن تدوین خواهد شد.

شریعتمداری مشکل عدم توازن در زنجیره فولاد را محصول عدم مداخله دانست و تصریح کرد: برقراری توازن در زنجیره فولاد مداخله از نوع دولت و انجمن ها را می طلبید.

وزیر صمت با بیان اینکه علیرغم طرح های در دست اجرا کسری هایی دیده می شود ولی در سنگ آهن کسری ها جدی تر است و باید گام های جدی تری برداشته شود به برنامه های اکتشافی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو طی ۴ سال اخیر با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان زمین شناسی اقدامات قابل توجهی را با توجه به برنامه ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در سطح کشور انجام داد.

شریعتمداری افزود: ژئوفیزیک خطی و هوایی یکی از همین اقدامات اساسی است که عملی شده است. یکی از نیازهای ما در اکتشاف، شناسایی ذخایر در عمق است در صورتی که بخش قابل توجهی از اکتشافات معدنی ایران مربوط به ذخایر در سطح است.

وی با تاکید بر اینکه اکتشاف در دولت دوازدهم به جایگاه مطلوبی خواهد رسید خاطر نشان کرد: تاکنون تنها ۵-۶ استان کشور تحت عملیات اکتشافی قرار می گرفتند اما مدتی است که بخش زیادی از استان ها شاهد عملیات اکتشافی شده اند که این مهم باید ادامه یابد و ما شاهد بالفعل شدن ذخایر معدنی استان های دیگر هم باشیم.

شریعتمداری گفت: رونق همکاری های بین المللی در بخش معدن نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک ۲۵۰ هزار که تهیه شده اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است و باید برطرف شود.

وزیر صمت این خبر را داد که قدم های موثری در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک ۲۵ هزار برداشته شده و انتظار می رود با اطلاعات مربوطه، زمینه جلب و جذب سرمایه گذاران فراهم شود.

وی از تهیه اطلس ملی نقشه پتانسیل معدنی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در مقیاس یک ۱۰۰ هزار خبر داد که این مهم رونمایی و انتشار پیدا می کند. و گفت: این اطلس به زودی رونمایی خواهد شد.

شریعتمداری ایران را چهاردهمین فولادساز جهان دانست و افزود: البته به این میزان نباید اکتفا کنیم و باید گام های موثری برداشته شود تا براساس سند ۱۴۰۴ که ظرفیت ۵۵ میلیون تن برای فولاد خام پیش بینی شده، دست یابیم.

عدم حمایت از فولادسازان کوچک مقیاس به مفهوم خروج آنها از چرخه تولید است

دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد با نگاهی به بازار، چالش های صنعت فولاد ایران را چنین برشمرد: چالش های پیش روی صنعت فولاد در سال ۱۴۰۴ مازاد ظرفیت تولید، نحوه صادرات، استفاده از تکنولوژی جدید، ظرفیت بهینه، ارتقای بهره وری(مواد، نیروی انسانی، انرژی) و مکان یابی است.

وی افزود: مکان یابی، مورد بسیار مهمی است و اگر بخواهیم نگاه صادرات محور داشته باشیم باید به سمت آبهای آزاد و دسترسی به بازارهای جهانی حرکت کنیم. درحال حاضر یکی از مشکلات این حوزه پراکندگی و مقیاس های کوچک واحدهای تولیدی در صنعت فولاد است.

سبحانی در بخشی از صحبت های خود با تاکید این نکته که ایران با ظرفیت فعلی تولید فولاد رتبه سیزدهم جهان را در بین تولیدکنندگان فولاد دارد گفت: این رتبه در افق ۱۴۰۴  به هفتم جهان صعود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران حواسشان باشد که تکنولوژی بروزی را خریداری می کنند یا نه.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیشترین عدم بهره گیری از ظرفیت های موجود صنعت فولاد در جهان را متعلق به چین خواند وگفت: ولی متاسفانه ایران از چین هم عقب تر است. از جمله دلایلی که واحدها به ظرفیت اسمی نمی رسند بحث پراکندگی است و به همین خاطر هنوز بحث بالانس تولید اتفاق نیافتاده است.

وی خاطرنشان کرد: باید بهره وری در همه زمینه ها مورد توجه قرار گیرد و بهره وری در بحث نیروی انسانی، انرژی و از همه مهمتر مکان یابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سبحانی در خاتمه گفت: عدم حمایت از فولادسازان کوچک مقیاس به مفهوم خروج آنها از چرخه تولید است.

مسیر طی شده در صنعت فولاد کشور اشتباه بود؛ از طریق خصوصی سازی واقعی آنرا اصلاح کنیم

دکتر محمود اسلامیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران دیگر سخنران این کنفرانس بود که در صحبت های خود با بیان اینکه کشور ما در تولید فولاد مزیت دارد، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذخایر قطعی سنگ‌ آهن اضافه شده؛ ولی درتامین سنگ‌آهن به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: عمده‌ صادرات را محصولات میانی یا فولاد خام به خود اختصاص داده است. بنابراین ما شرایط خوبی برای صادرات داریم.

اسلامیان درباره پراکندگی واحدهای فولادی کشور گفت: به ‌نظر من بخش‌خصوصی در این باره مقصر نیست، بلکه آنکه مجوز می‌دهد مقصر است و مجوز احداث واحدهای پراکنده و با ظرفیت اقتصادی نباید به سرمایه گذاران بخش خصوصی داده می شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی فولاد، دغدغه رییس جمهور بر خصوصی سازی را یک فرصت طلایی بداند.

با توازن در زنجیره یک گام از خام فروشی دور شده ایم/ صادرات فولاد ایران را نجات داد

رئیس هیئت عامل ایمیدرو اختلاف قیمت به وجود آمده در قیمت داخلی و جهانی شمش و میلگرد را فرصتی بی نظیر برای صادرات فولاد کشور عنوان کرد و گفت: باید از این فرصت بهره برداری بهینه کرد.

وی علاوه بر چالش اکتشاف، استخراج سنگ آهن را هم یکی از چالش های اصلی زنجیره فولاد کشور عنوان کرد و تصریح کرد: این دو حوزه احتیاج به منابع مالی و عزم ملی دارد. مسیر طی شده در صنعت فولاد کشور اشتباه بوده و باید از طریق خصوصی سازی واقعی اصلاح شود.

اسلامیان تاکید کرد: تردیدی نیست که در سنگ آهن به مشکل خواهیم خورد. با توجه به سرمایه گذاری هایی که انجام شده باید به این مسئله سنگ آهن توجه ویژه ای داشت. متاسفانه در توسعه فولاد و معادن نقشه راه نداشتیم.

وی در خاتمه هم گفت: اقتصاد دولتی را رها کنید. دولت شجاعانه جلوی دخالت سیاست در اقتصاد را بگیرد. فرصتمان برای اشتباه تمام شده است و قول می دهم با واگذاری اقتصاد به مردم، رکود تمام خواهد شد.

مهدی کرباسیان امروز در “هشتمین همایش صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار” ضمن بیان این مطلب و تشکر از روزنامه دنیای اقتصاد بابت برگزاری این همایش، اظهار داشت: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که بحث اکتشاف معادن تقریبا متوقف بود و طرح های فولادی نیز راکد بود. شرکت فولاد منحل شده بود و این حاکی از اهمیت ندادن دولت وقت به این صنعت بود.
وی ادامه داد: امروز آمارهای بسیار خوبی ارائه شد که نشان دهند حفظ توازن زنجیره فولاد است و پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ با طرح هایی که به بهره برداری می رسد، وضعیت بهتر شود. البته برخی فکر می کنند باید صفر تا صد فولاد را خودمان انجام دهیم در حالی که باید درهای کشور به روی صنعت باز باشد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه وقتی از سنگ آهن به تولید کنسانتره می رسیم یک گام از خام فروشی فاصله گرفته ایم و اشتغال زایی ایجاد کرده ایم، گفت: طی ۹ ماهه امسال، حدود ۴۵۰ هزار تن آهن اسفنجی صادر کردیم. با افتتاح واحد آهن اسفنجی نی ریز طی هفته جاری، به هدف مان که جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، نزدیک تر شدیم.

کرباسیان با اشاره به موضوع اکتشاف معادن تصریح کرد: در کار اکتشافی طی سال های اخیر گام های بسیار مثبتی برداشته شده است و تنها در سنگ آهن با ایجاد ۲ حفاری عمیق در عمق ۱۹۰۰ متری و ۱۷۰۰ متری، در منطقه فلات مرکزی، بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از ۱۰ شرکت معتبر خارجی برای مشاوره در زمینه معادن زیر زمینی کمک گرفته ایم و مطمئن هستیم با اکتشافات در این معادن، ذخایر افزایش خواهد یافت. ما در بخش نفت در مناطق مختلف نفت داریم اما چون نیاز نداشته ایم به سمت اکتشاف آن نرفته ایم و این قضیه در معادن نیز وجود دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه طی هفته آینده یادداشت تفاهمی با شرکت میدکو انجام شده تا از معادن کوچک حمایت کنیم، گفت: برای معدن موته که حدود ۲۰۰ کیلوگرم تولید طلا داشته، برنامه ریزی کردیم تا طی ۱.۵ سال گذشته از معادن اطراف مواد اولیه خریداری کنند و میزان تولید به ۵۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ دیگر اینکه هفته آینده از فولادسازان بزرگ و شرکت های سنگ اهن بزرگ دعوت می کنیم تا در حوزه اکتشاف و بهره برداری از معادن متولی شوند. ما روی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مناطقی که بخش خصوصی فعالیت نمی کرد، کار اکتشاف را شروع کردیم و اکنون از این بخش می خواهیم تا اکتشافات عمیق را شروع کنند و ما و وزارتخانه حامی آنها هستیم. در واقع محور اقتصاد کشور، رفتن به سمت خصوصی است و ما باید این شعار را به عمل درآوریم.

کرباسیان به اشاره به اینکه فناوری و توجه به پژوهش و تحقیق از موضوعات مهم دیگر بخش معدن و صنایع معدنی است، تصریح کرد: سومین طرح ایرانی پرد در کارخانه آهن اسفنجی فولاد نی ریز (پس از میانه و شادگان) افتتاح شد و این نشان می دهد که ظرفیت ایران برای طراحی جدید وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشورهای غربی همواره رو به پیشرفت هستند، توجه به بودجه پژوهش و ممزوج بودن رابطه دانشگاه و صنعت است. در این کشورها، دولت پول نمی دهد و بخش خصوصی و صنعتگران این بودجه را تامین می کنند. بنابراین ما باید رابط دانشگاه و صنعت را بیشتر کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع ریل به عنوان یکی از چالش های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در منطقه سنگان حدود یک ماه پیش کارخانه ۵ میلیون تنی گندله اپال پارسیان و ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره شرکت توسعه ملی افتتاح شد که در کنار آن کارخانه های کنسانتره از قبل و ۲ طرح ۸۰۰ هزار تنی سپاهان فعال است و سال آینده ۳ کارخانه دیگر فرآوری افتتاح خواهد شد. ظرفیت ریل موجود ۸ میلیون تن است در حالی که ۱۳ میلیون تن محصول باید به مرکز ایران جابجا شود.

وی با اشاره به اقدامات رقبابی منطقه ای ادامه داد: هند، عمان و عربستان رقبای اصلی منطقه ای ما هستند به طور ی که شرکت المعاش عمان ۱۳ میلیارد دلار در سال گذشته فروش داشته است. به گفته وی، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده از عمده ترین عوامل رقابت است.

کرباسیان گفت: ادغام اجباری گزینه مناسبی برای بزرگ کردن شرکت ها نیست بلکه باید با اعطای امتیازاتی به سرمایه گذاران رغبت آنان را برای انجام فعالیت های اقتصادی افزایش دهیم. وی درباره اثر صادرات اظهار داشت: معتقدم صدور تولیدات فولاد به اروپا، کانادا و آسیا فولاد ما را نجات داد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: طبق خواسته وزیر صنعت معدن و تجارت، ستاد زنجیره فولاد با حضور تشکل های بخش خصوصی همچون خانه معدن، اتاق بازرگانی و انجمن سنگ آهن تشکیل شده است.

به گفته وی در این ستاد تعرفه ها و عوارض و حوزه های دیگر که به این بخش مرتبط هستند با همفکری و مشورت این اعضا مشخص خواهد شد. ضمن آنکه باید تشکل ها نقش فعال تری برای خود قائل و پیشنهادات خود را ارایه دهند.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۱
شناسه مطلب : 16609
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی