تاکید سعد محمدی در دومین سمینار بین‌المللی آموزشی فناوری معدن و صنایع معدنی ایران؛نیازمند تغییر رویکرد سرمایه گذاری در صنعت فولاد هستیم
تکمیل زنجیره فولاد در کشور نیازمند سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری بوده و زیرساخت ها نیز سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری را می طلبد.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، سعد محمدی، معاونت طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در دومین سمینار بین‌المللی آموزشی فناوری معدن و صنایع معدنی ایران گفت: کوره های زیر ۵ میلیون تن صرفه اقتصادی ندارد پس نیازمند تغییر رویکرد سرمایه گذاری هستیم.

وی افزود: ۴۳ درصد گردش مالی جهان از بخش فولاد ایجاد می شود. ایران با تولید ۲۲ میلیون تن فولاد خام تقریبا سهم ۱.۲ تا ۱.۳ درصدی از تولید کل جهان دارد و در مقایسه با سهم چین که رتبه اول را دارد تفاوت قابل لمس است.

چین با ۵۲ واحد فولادی رتبه نخست تولید فولاد جهان را دارد و ۷ واحد فولادی این کشور دارای ظرفیت بالای ۲۰ میلیون تن است درحالی که تولید ایران در مجموع به این رقم می رسد.

سعدمحمدی اظهار داشت: ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش زنجیره فولاد نیاز داریم. میزان سرمایه مورد نیاز در فولاد خام ۲.۸ میلیارد دلار، ۲ میلیارد دلار در آهن اسفنجی و ۱.۳ میلیارد دلار در گندله بوده و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش زیر ساخت ۱۳ میلیارد دلار برآورد می گردد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که ذکر شد در بخش زیر ساخت نیازمند ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم و باید حدود ۱۰۵ میلیون تن ماده معدنی از طریق ریل جا به جا شود. در نتیجه برای فولاد حداقل نیازمند ۳ هزار کیلومتر ریل جدید هستیم.

یارمحمدی ادامه داد: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن هستیم. با توجه به میزان فعلی باید ۸۵ میلیون تن دیگر تولید شده تا این هدف محقق شود. در نتیجه در منطقه پرپتانسیتلی مانند سنگان نیازمند سرمایه گذاری است.

به گفته سعد محمدی، باید نگاه در بخش معادن را تغییر داد و بایستی در زمینه ماشین آلات و اکتشافات سرمایه گذاری صورت بگیرد. از سویی دیگر باید طراحی در معادن نیز تغییر کند. بنابراین برای ایجاد تحول نیازمند تغییرات جدی در بسیاری از زمینه ها و از همه مهمتر نیروی انسانی هستیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۳
شناسه مطلب : 17824
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی