در یادداشتی به چیلان بررسی شد:واحدهای نزدیک آب های آزاد ملزم به واردات کنسانتره شوند
سید حسین احمدی مدیرعامل فولاد خراسان در یادداشتی به چیلان ضمن اشاره به کسری تولید کنسانتره در کشور راهکار مقابله با این چالش را واردات کنسانتره برای واحدهای نزدیک آبهای آزاد عنوان کرد. در ادامه مطلب فوق یادداشت مدیرعامل فولاد خراسان در این خصوص را خواهید خواند:

بررسی های آماری نشان می دهد در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن هستیم که تا پایان سال گذشته تولید سنگ آهن در کشور حدود ۷۷ میلیون تن بود.

از این رو نیاز است که سهم معادن در تولید ارتقا یابد. برای مثال سهم مجتمع معادن سنگان بایستی از ۷ میلیون تن فعلی به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد و این مسئله تغییر در طراحی های معادن و افزایش ارتفاع پله ها، افزایش ظرفیت حمل دامپتراک ها، سنگ شکن ها، رشد بهره وری نیروی انسانی و سایر عوامل تولید را می طلبد تا علاوه بر حفظ سهم فعلی، توسعه بخش معدن اتفاق بیافتد.

همچنین ۳۴ میلیون تن ظرفیت تولید گندله ایجاد شده و ۱۵ میلیون تن نیز در دست اجرا است اما طرح جامع فولاد نیاز ۵۷ میلیون تنی گندله را تعریف کرده است.

در این میان کسری کنسانتره سنگ آهن در افق ۱۴۰۴ محسوس تر بوده و برابر با ۹ میلیون تن است. لذا می توان گفت، توازن و بالانس تولید در زنجیره فولاد در یکی از حلقه ها دچار خلاء شده که در برهه فعلی این حلقه کنسانتره می باشد چراکه واحدهای گندله و آهن اسفنجی یکی پس از دیگری وارد مدار تولید شده و خواهد شد.

بحران از آنجا آغاز شد که معادن به ویژه معادن بزرگ که یکی از وظایف آنها اکتشافات بود، در این امر کوتاهی کردند و تمرکز و سرمایه خود را در یک دهه اخیر صرف احداث کارخانجات فولاد و صنایع پایین دستی کردند درحالی که از اکتشاف غافل شدند و علت این غفلت هم نبود متولی قاطع در بخش فولاد کشور در این بازه زمانی حساس و تاثیرگذار بود.

البته این را نیز باید گفت که پروژه های تعریف شده در حوزه کنسانتره در دست اجرا است و این خلا تنها تا پایان سال ۹۸ یعنی ظرف یک تا دو سال آینده وجود خواهد داشت.

در هر صورت در راستای منافع ملی کشور و استفاده از مزیت های نسبی مناطق مختلف، پیشنهاد می کنیم واحدهای فولادی که در جوار آب های آزاد قرار گرفته اند ملزم به واردات بخشی از کنسانتره مورد نیاز خود شوند تا واحدهایی نظیر فولاد خراسان که هزینه های حمل تا بنادر بعضا صادرات آنها را غیر اقتصادی می نماید، امکان استفاده از ذخایر داخلی را داشته باشند.

در فولاد خراسان، واحد گندله سازی که به تازگی توسط رئیس جمهور محترم افتتاح شد، در مرحله تولید آزمایشی است و به منظور تامین کنسانتره مورد نیاز این واحد قراردادهایی را با شرکت های گل گهر، سنگ آهن مرکزی و صبانور منعقد کرده ایم که امیدواریم بتوانیم به موقع و با حجم کافی کنسانتره مورد نیاز خود را تامین کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷
شناسه مطلب : 17990
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی