بسته خبری-تحلیلی چیلان: فرجام برجام در فولاد چه خواهد بود؟
18 اردیبهشت ماه 97 روز سرنوشت سازی در برنامه جامع اقدام مشترک تحت عنوان برجام بود؛ یعنی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و تحریم های علیه ایران ظرف چند ماه آینده باز خواهد گشت.

به گزارش  چیلان ، اگرچه تا به امروز، طرف های اروپایی سعی کرده اند این اطمینان را به ایران بدهند که خروج آمریکا تاثیری بر روابط تجاری ایران با آنها نخواهد داشت و آنها به دنبال راهی برای حمایت و جبران خسارت شرکت های اروپایی هستند که با ایران فعالیت  دارند اما خروج بعضی شرکت های خارجی که ناشی از ترس از تحریم های آمریکا است نشان داد آن گونه که باید نمی توان به این موضوع امیدوار بود.

شرکت‌های اروپایی شامل شرکت SMS، دانیلی، سارال، اوتوتک و وستال پین از زمان به اجرا درآمدن برجام در اوایل سال ۲۰۱۶، همکاری و مشارکت در پروژه‌های تولید و توسعه فولاد ایران را گسترش دادند.

بر اساس ادعای پلاتس، تصمیم اخیر آمریکا برای خروج از برجام ممکن است بر این پروژه‌ها تاثیر بگذارد کما اینکه برخی اخبار مبنی بر خروج یا توقف پروژه ها توسط این شرکت ها به گوش می رسد. برای نمونه می توان به توقف فاینانس ۱.۸ میلیارد دلاری طرح های فولادی ایران از سوی دانیلی ایتالیا اشاره کرد چرا که آنها نگران تحریم های ثانویه آمریکا هستند.

در این شرایط انتظار می‌رود ایران در صورت عدم امکان همکاری با اروپایی‌ها، برای پروژه‌های توسعه فولاد و فلزات به فناوری چینی متمایل شود البته به تازگی قانونگذاران اتحادیه اروپا در راستای تلاش برای حفظ و زنده نگهداشتن برجام از همکاری «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) با ایران حمایت کردند و این نهاد ما به بانک سرمایه گذاری اروپا این ظرفیت را داده که اگر پروژه‌های مناسبی در ایران پیدا کرد، در آن‌ها سرمایه گذاری کند.

گفتنی است، ایران در سال‌های اخیر که میزان تولیدش از تقاضای داخلی فراتر رفته، به یک صادرکننده بزرگ فولاد تبدیل شده است.

علی رغم اینکه ایران به آمریکا فولاد صادر نمی‌کند و صادراتش عمدتا به کشورهای آسیایی شامل تایلند، تایوان، اندونزی و فیلیپین و همچنین کشورهای خاورمیانه شامل عمان و کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و ایتالیا است و حتی در صادرات از اعتبارنامه استفاده نمی کند اما ترس از تحریم های ایران به دلیل تبادلات مالی می تواند بر روی آن تاثیرگذار باشد.

شایان ذکر است، دونالد ترامپ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شده و بالاترین سطح تحریم اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد اما این تصمیم چه پیامدی برای برنامه توسعه ظرفیت فولاد خواهد داشت؟ ایران از سال ۲۰۱۵ برنامه توسعه صنعت فولاد ملی را پیش برده که دو برابر کردن ظرفیت تولید سالانه از ۳۲ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است.

این بسته خبری-تحلیلی برجام در  چیلان  شماره ۷۹ منتشر شده است و به مرور در پست های جداگانه ای نظرات کارشناسان و فعالان حوزه فولاد درخصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام را منتشر خواهیم کرد.

4 77

2

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۸
شناسه مطلب : 19261
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی