آغاز عملیات اجرای سه طرح زنجیره فولاد در کردستان با حضور وزیر
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر روز پنج شنبه خود به استان کردستان عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور در یاسوکند بیجار را آغاز کرد. وی علاوه بر این با حضور در استان کردستان دو طرح صنعتی زنجیره فولاد شامل عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد گستر الماس و عملیات اجرایی ساخت واحد 800 هزار تنی آهن اسفنجی در قروه را نیز آغاز کرد و کلنگ آنها را نیز بر زمین زد.

به گزارش  چیلان ، طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت ۷ هکتار و با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع ساخته می شود. این طرح که محصولاتش در مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره برداری کامل برای ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال می کند. سرمایه گذاری کل این طرح ۳ هزار میلیارد ریال ( ۶۸۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۵.۹ میلیون دلار ارزی) است و تا سال ۱۳۹۹ راه اندازی می‌شود‌.

در مراسم کلنگ زنی این طرح، محمد کلانتری مدیر عامل صبانور گفت: طرح یک میلیون تنی گندله صبانور طی دو سال آینده به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی آن تا سه ماه آینده آغاز می شود.

وی افزود: با اجرای این طرح ظرفیت تولید گندله در صبانور به  دو میلیون تن می رسد.

وی تصریح کرد: تا در افق ۱۴۰۴ معادل ۴ میلیون تن سنگ آهن، دو میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و دو میلیون تن گندله در شرکت صبانور تولید خواهد شد.

به گفته وی، توسعه زنجیره فولاد در کردستان نیازمند حمایت استاندار کردستان و معاون معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت است.

کلانتری تاکید کرد: صبانور، بزرگترین در غرب کشور و چهارمین شرکت بزرگ سنگ آهنی ایران است.

در مراسم کلنگ زنی این طرح ها همچنین مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: در استان کردستان ۷ محدوده معدنی شناسایی شده که ۳ مورد سنگ آهن و ۴ مورد مربوط به طلا و پلی متال ها است.

کرباسیان با اشاره به شروع ساخت کارخانه های گندله سازی و آهن اسفنجی؛ زنجیره فولاد در استان کردستان تکمیل می شود گفت: طرح گندله سازی یک میلیون تنی بیجار، آهن اسفنجی و فولاد کردستان زنجیره فولاد را در استان کردستان تکمیل می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: واحد گندله سازی و آهن اسفنجی در بیجار ۵٠٠ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با تاکید بر این نکته که این طرح ها شروع توسعه وسیع در استان  کردستان است، افزود: افتخار ما در دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت این است که بتوانیم در خدمت مردم شریف کردستان و ایران باشیم.

کرباسیان تاکید کرد: خدمت و سرمایه گذاری در استان کردستان جزو وظایف دولت است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در برنامه سفر خود به استان کردستان، همچنین کلنگ طرح های تولید آهن اسفنجی قروه و آهن اسفنجی فولاد گستر الماس را به زمین زد.

طرح آهن اسفنجی قروه که متعلق به صنایع فولاد استان است ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی (بریکت گرم) را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری کل طرح ۸ هزار میلیارد ریال (۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی) است و با بهره برداری کامل از آن زمینه اشتغال برای ۲۵۰ نفر فراهم می‌شود. طرح تولید آهن اسفنجی به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد و زمان راه اندازی آن ۳ سال پس از آغاز پروژه خواهد بود. مساحت زمین محل اجرای طرح و زیربنای آن به ترتیب ۱۰۰ هکتار زمین و ۳۰ هکتار زیربنا است.

همچنین طرح آهن اسفنجی فولاد گستر الماس در سقز ظرفیت تولید ۱.۴ میلیون تن آهن اسفنجی خام، ۲ میلیون تن گندله و ۲ میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجری طرح یک سرمایه گذاری خارجی است و سرمایه گذاری کل آن ۱۵ هزار و یکصد میلیارد ریال به صورت ۳ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۲۱۵ میلیون یورو ارزی است.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰۵ هکتار و زیربنای ۲۰ هکتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه اندازی آن سال ۱۴۰۰ خواهد بود. پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری کامل برای یک هزار و ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال به وجود آورد.

مشاور طرح مذکور شرکت فراتحقیق سپاهان می باشد و گزارش تصویری کلنگ زنی این طرح در ذیل پوشش داده شده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۶
شناسه مطلب : 19643
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی