در بازار مقاطع طویل چه می گذرد؟
آمار صادرات فولاد چین در شش ماهه اول ۲۰۱۸ نشان داد که با 14 درصد افت به 35.4 میلیون تن رسیده است و پیش بینی می گردد تا پایان سال 2018 به 71 میلیون تن برسد که 6 درصد کاهش نسبت به سال 2017 خواهد داشت.

به گزارش  چیلان ، کیوان جعفری طهرانی، کارشناسان ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن گفت: چین در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۵.۶ میلیون تن فولاد صادر کرد.

وی افزود: چین در سال ۲۰۱۵ رکورد صادرات را شکست و صادرات فولادش به ۱۱۲ میلیون تن بود.

ایم کارشناس بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن ادامه داد: بررسی های بازار آسیا نشان می دهد که در ماه های اخیر صادرات میلگرد چین به سنگاپور و هنگ کنگ به شدت افت داشته و قطر، ترکیه و هند جایگزین چین در این بازارها شدند.

وی گفت: درحالی که با توجه به شرایط آنتی دامپینگ از سوی اروپایی ها و همینطور اعمال تعرفه بر روی ورق سرد ویتنام توسط آمریکا باعث شده که تقاضا برای ورق وارداتی از چین کاهش یابد. قطر در ۲ ماه گذشته ۱۸۰ هزار تن میلگرد به هنگ کنگ صادر کرده و این درحالی است که صادرات میلگرد چین به قطر کاهش چشمگیری داشته و حتی نزدیک به صفر رسیده است.

جعفری طهرانی با بیان اینکه چینی ها در حال مذاکره با بازار هستند تا برای اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ میلگرد را ۳۰ تا ۵۰ دلار پایین تر از قیمت های فعلی بازار به فروش برسانند گفت: چراکه مقامات چینی معتقدند نباید بیش از این بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند. افزایش عرضه در بازارهای آسیایی اتفاق افتاده و از آن جمله می توان به بازار مالزی اشاره کرد که سبب شده مفتول Wire Rod خود را با ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار فوب صادر نماید درحالی که چین با قیمت ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار فوب صادر کرده و همین امر باعث شده چین در حال از دست دادن سهم بازار خود باشد. بیشترین رقابت بر روی محصولات طویل و بیلت است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که ترکیه، هند و قطر کشورهایی می باشند که در حال افزایش سهم بازار خود و جایگزین کردن محصولاتشان به جای کالای چینی در بازارهای آسیایی و اروپایی هستند. استراتژی که چینی ها در سال های قبل با کاهش ارزش پول و ترویج صادرات از صادرات خود حمایت می کردند دیگر مقدور نخواهد بود و این استراتژی دیگر مورد توجه دولت چین نیست چون دولت چین اعلام کرده عرضه و تقاضا تعیین کننده ارزش یوان است و قصد ندارد برای تحریک صادرات، ارزش پول را کاهش دهند. این درحالی است که ترکیه با کاهش ارزش پول خود به دنبال افزایش صادرات است.

2

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵
شناسه مطلب : 19738
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی