پیشنهاد مدیرعامل فولاد خراسان به ایمیدرو برای چالش تامین الکترودالکترود به صورت متمرکز توسط ایمیدرو تأمین شود
تامین الکترود در اولویت رفع قرار دارد و اگر بنگاهی اقتصادی از سوی ایمیدرو متولی تأمین الکترود برای دو سال شود هم شاهد خرید متمرکز تولیدکنندگان خواهیم بود و هم تخصیص ارز متمرکز و فوری ممکن است. 

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در رسانه‌های معتبر و حتی کارشناسان صندوق بین المللی پول تحلیل کرده اند که جنگ تجاری آمریکا و چین برنده‌ای نخواهد داشت. صندوق بین المللی پول نیز معتقد است، تجارت آزاد حد و مرز نمی‌شناسد، بنابراین اقدام جدید ترامپ می تواند مانع بزرگی در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور و حتی توسعه یافته باشد. سید حسین احمدی، مدیرعامل فولاد خراسان در این زمینه معتقد است جنگ تجاری آمریکا برخلاف اصول بین المللی است اما ما نیز در جنگ تحریم باید زمان بندی و برنامه ریزی لازم به خصوص برای تأمین مواد اولیه از جمله الکترود داشته باشیم. در ادامه مصاحبه  چیلان  با مدیرعامل فولاد خراسان در خصوص جنگ تجاری آمریکا با متحدانش و جنگ تحریمی این کشور با ایران را مطالعه بفرمایید.

فرصت ها را در جنگ تجاری آمریکا با متحدانش کشف کنیم

سید حسین احمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با اشاره به جنگ تجاری که میان آمریکا و هم پیمانان خود در اروپا، کانادا و آسیا به وقوع پیوسته به خبرنگار  چیلان  گفت: اقدام آمریکا برخلاف معاهدات و اصول بین المللی مرسوم است و اعتبار این کشور را زیر سوال می برد. وی در ادامه این جنگ تجاری را فرصتی برای ایران خواند و افزود: باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

تامین کنندگان الکترود قیمت های نامتعارف اعلام می کنند 

احمدی، مدیرعامل خراسان در ادامه صحبت های خود به موضوع کمبود الکترود نیز پرداخت و گفت: مصرف کنندگان الکترود گرافیتی تقریبا همگی در شرایط یکسانی قرار دارند و همگی در حول و هراس تامین نقدینگی جهت خرید هستند. در مقابل عرضه کنندگان قیمت ها و شرایط تحویل را لحظه ای تغییر می دهند و این مسئله نوعی ضرر و خسران ملی است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر تعادل تقاضای داخلی و عرضه خارجی به دلیل زمزمه های ناشی از تحریم تشدید شده و بهم ریخته است و عرضه کنندگان خارجی، شرایط تحویل و قیمت ها را به شکل نامتعارفی تغییر می دهند. لذا فولادسازان که به منابع ارزی دسترسی نداشته و بعضا با اصول تجارت خارجی آشنایی زیادی نداشته باشند دچار مشکل شده و اشتغال این واحدهای کوچک و متوسط آسیب خواهد دید.

احمدی تصریح کرد: از سوی دیگر روند تخصیص ارز در بانک مرکزی و سامانه نیما و در مجموع روند ثبت سفارش و تخصیص ارز روندی زمان بر است درحالی که قراردادها منقضی شده و طرف های خارجی نیز شرایط را تغییر داده و شرایط جدید وضع می کنند و این یعنی همان داستان نوشدارو پس از مرگ سهراب است و قطعا رقابت منفی در میان تولیدکنندگان بزرگ نیز ایجاد خواهد کرد.

راهکار مقابله با چالش الکترود خرید متمرکز است

مهندس احمدی بهترین پیشنهاد در چنین شرایطی را تشکیل بنگاهی از سوی ایمیدرو و خرید متمرکز الکترود دانست و گفت: زمان بندی های در نظر گرفته شده برای تحریم ها باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین بهترین پیشنهاد این است که به شکل ملی از طریق ایمیدرو که سازمانی توسعه ای بوده و وظیفه آن حمایت از تولید و صنایع معدنی نظیر فولاد است، بنگاهی اقتصادی تشکیل و متولی شود که نیاز دو سال کشور را خرید کرده و مابقی تولیدکنندگان از این بنگاه به صورت تعاملی خرید نمایند.

مدیر عامل فولاد خراسان تصریح کرد: در این صورت دو اتفاق رخ خواهد داد اول خرید متمرکز و دوم تخصیص ارز متمرکز و فوری. وی در خاتمه تأکید کرد: چنانچه مشکلی صنعت فولاد اولویت بندی شود، تامین الکترود اولین و مهم ترین مشکل بوده و در اولویت رفع قرار دارد.

سوتیتر

2

تاریخ انتشار : ۹ مهر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۵
شناسه مطلب : 21290
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی