گزارش چیلان از سخنرانان کنفرانس استیل پرایس فرشاد: گندله سازی همانند آهن اسفنجی بومی سازی شود/ خلیفه سلطانی: فولاد تنها ۶ درصد آب صنعت را مصرف می کند/ راهکارهای یزدی زاده برای مقابله با تحریم های آمریکا
کنفرانس استیل پرایس با موضوع چشم ‌انداز فولاد و مواد اولیه با محوریت انتقال تکنولوژی و تحولات بازار، امروز دهم مهرماه در هتل استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، در این مراسم، جایزه (SEA (steel Excellence Award به پاس دو دهه خدمات ارزنده به صنعت فولاد کشور به سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد اهدا شد.

فرشاد: تولید فولادهای خاص در دستور کار قرار گیرد/گندله سازی نیز همانند آهن اسفنجی بومی سازی شود

مهندس اسدالله فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این کنفرانس گفت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به طور صد درصد بومی شده و باید این توان در گندله سازی نیز مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: توسعه تکنولوژی تولید فولاد کشور با تمرکز بر بومی سازی اولویت فعلی فولاد ایران است و وقت آن رسیده که تولید فولادهای مخصوص در دستور کار واحدها قرار گیرد.

فرشاد خاطرنشان کرد: با نگاهی به وضعیت تولید کنونی، روند توسعه و اهداف در افق ۱۴۰۴ مشخص می شود که در بخش‌های مختلف زنجیره از سنگ آهن تا فولاد کسری وجود دارد و تا افق ۱۴۰۴ در بخش سنگ آهن ۸۰ میلیون تن، ۳۳ میلیون تن کنسانتره، ۴۲ میلیون تن گندله، ۲۲ میلیون تن آهن اسفنجی و ۳۳ میلیون تن فولاد فاصله داریم.

این مدیر فولادی، الزامات و راهکارها برای توسعه استخراج سنگ آهن را چنین برشمرد: تامین منابع مالی برای اکتشافات، تجهیزات، استخراج و فراوری، توسعه سرمایه گذاری، ممانعت از خام فروشی و تشویق فراوری، هوشمندسازی بخش معدن برای شفافیت فرصت‌های سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت و تجهیز معادن با ماشین آلات جدید از جمله الزمات توسعه بخش سنگ آهن است.

فرشاد ادامه داد: در بخش کنسانتره باید سرمایه گذاری ها در جهت ایجاد کارخانه‌های جدید در استان‌های مرکزی نظیر کرمان و یزد و جنوب و سواحل خلیج فارس و هم راستا با توسعه و ایجاد ظرفیت های جدید گندله انجام شود. همچنین برای توسعه تولید گندله راهکارهایی از قبیل توسعه تولید واحدهای جدید گندله در جهت تکمیل زنجیره ارزش آهن و فولاد کشور، تامین منابع مالی، حمایت از ممانعت صادرات برای برقراری توازن، بومی سازی تکنولوژی تولید گندله، استفاده از تکنولوژی لورگی برای خوراک های هماتیتی و استفاده از تکنولوژی آلیس چالمرز با مصرف برق کمتر نیاز است.

وی تصریح کرد: در زمینه آهن اسفنجی باید راهکارهایی همچون ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور توسعه صادرات، بومی سازی و ارتقای سطح سازندگان داخلی و بومی سازی نسوزهای احیا و کاتالیست‌ها انجام شود. در نهایت نیز در حوزه فولاد، بهره ‌برداری از حداکثر ظرفیت تولید، توسعه صادرات، بازبینی طرح‌های توجیهی پیش از احداث، بازبینی کارخانه‌های جدید از طریق بازبینی طرح های توجیهی و بازار مصرف داخلی و خارجی، بازبینی جانمایی ظرفیت های جدید و حرکت به سمت احداث این واحدها در مناطق جنوب و کنار آب، تولید فولادهای خاص و حرکت از فولادهای ساختمانی به فولاد صنعتی و آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر، بهبود تکنولوژی در کوره‌ها و ضرایب مصرف مواد اولیه مانند الکترود، انرژی، آب، گاز و نسوز و ارتقای سطح تکنولوژی برای کاهش مصرف آب از الزامات است.

خلیفه سلطانی: صنعت حدود ۳ درصد آب کشور مصرف می کند و تنها ۶ درصد مصرف آب صنعت متعلق به فولاد است

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد ایران نیز که در این کنفرانس گفت: در یک دهه گذشته رشد فولاد در جهان ۳.۷ درصد بوده که این رشد متاثر از کشورهاى پیشگام حوزه فولاد از جمله کشور چین بوده است. رشد تولید فولاد در ایران عدد ۸.۱ درصد را نشان مى دهد. در سال گذشته میلادی رشد فولاد جهان ۶ درصد گزارش شده اما در ایران ۲۱ درصد بوده است که نشان از جهش تولید در فولاد کشور داشته و سبب شده جایگاه ایران ارتقا پیدا کند.

وى با اشاره به بهبود ٨ پله ای ایران در تولید فولاد در چند ماهه گذشته سال ٢٠١٨ خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن جهانی فولاد، رتبه ایران در سال گذشته میلادى ١٨ دنیا بوده در حالى که با توجه به حرکت در مسیر افق ١۴٠۴ ایران با پشت سر گذاشتن کشورهایی مانند اکراین و ایتالیا به جایگاه دهم دنیا صعود کرده ایم.

خلیفه سلطانی، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزى هاى انجام شده براى تولید فولاد و بهبود جایگاه ایران، راه دشواری براى رسیدن به رتبه زیر ١٠ و پشت سر گذاشتن ترکیه پیش رو نیست.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: صادرات گاز در شرایط فعلی و با وضعیت اقتصاد سیاسی دنیا، کار سختی است و فولاد یکی از راه های صادرات گاز است.

مدیر مسئول  چیلان  توضیح داد: فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان فقط ۲۰ میلیون متر مکعب از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود را مصرف می کنند. علاوه بر این با سرمایه گذاری در انتقال آب، فولادسازان تولیدکننده آب هستند نه مصرف کننده آن. به بیان دیگر فولاد نه تنها صنعتی آب بر نبوده بلکه تولیدکننده آب است. همچنین درحال حاضر ۳ خط لوله آب از خلیج فارس به سمت کرمان و یزد درحال انتقال است که با سرمایه صنایع معدنی و فولادی نظیر گل گهر، چادرملو و سنگ آهن مرکزی در حال احداث است.

خلیفه سلطانی افزود: ۶ درصد مصرف آب صنعت متعلق به فولاد است درحالی که مصرف کل آب صنعت حدود ۳ درصد مصرف آب کشور است. بنا براین باید پایین بودن مصرف آب در صنعت فولاد تبلیغ شود و این یکی از رسالت های انجمن فولاد است.

یزدی زاده: راهکارهای یزدی زاده برای مقابله با تحریم های آمریکا

در این کنفرانس منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه برنامه ذوب آهن در سال جاری صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادرات است گفت: صادرات این شرکت از سال ۹۲ تا کنون رشد چشمگیری داشته و از ۱۳۲ هزار تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ۱۹۸ هزار تن در سال ۹۶ رسیده است.

وی افزود: صادرات این شرکت به ۱۴ کشور دنیا در ۴ قاره انجام می شود و با دریافت گواهینامه کرز در سال گذشته، صادرات میلگرد ذوب آهن به اروپا نیز مقدور شد و در حال انجام است.

یزدی زاده تصریح کرد: در سال جاری اگر تحریم های ظالمانه آمریکا مانع نشود، این شرکت به صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن دست پیدا می کند.

وی تحریم های آمریکا را به عنوان یکی از چالش های صادرات فولاد ایران خواند و راهکارهای مقابله با آن را چنین تشریح کرد: راه اندازی NGO و تشکل های صادراتی برای از بین بردن قابلیت ردیابی موسسات مالی، بهره گیری از ظرفیت های بانک های خصوصی برای تبادلات مالی با افزایش حساسیت بر روی تراکنش های بانک های دولتی، تلاش برای انجام معاملات با ارز سایر کشورها به منظور عدم رهگیری تراکنش توسط آمریکا، عقد قراردادهای Barter با خریداران در بازارهای هدف به عبارت بهتر واردات مواد اولیه در برابر صادرات محصول، حمایت از صادرکنندگان برای جبران بخشی از هزینه های تحمیل شده ناشی از تحریم ها با استفاده از مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی برخی راهکارهایی است که برای مقابله با تحریم های آمریکا می توان ارائه نمود.

مدیرعامل ذوب آهن ظرفیت واقعی تولید این شرکت را در صورت تامین منابع پایدار حدود ۴ میلیون تن عنوان کرد و گفت: در سال جاری این شرکت پس از تولید ریل U33 موفق به تولید ریل UIC60 شد و با تولید شمش بیم بلانک، تیرآهن H30 را برای اولین بار در کشور تولید نمود.

وی افزود: اگر کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان تمرکز خود را بر تولید ریل بگذارد، امکان تولید ۴۰۰ هزار تن ریل در این شرکت وجود دارد. این کارگاه قابلیت تولید مقاطع سنگین را نیز دارد و می تواند سالانه ۶۵۰ هزارتن انواع ریل و مقاطع سنگین را تولید کند.

یزدی زاده میزان مصرف ریل در کشور با توجه به افق ۱۴۰۴ را در بهترین حالت ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ذوب آهن به راحتی توان تامین ریل مورد نیاز کشور را دارد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد توسعه حمل و نقل ریلی و نقش چشمگیر آن در توسعه زیرساخت های صنعتی کشور، تولید ریل ملی یک اقدام مهم است که موفقیت بزرگی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود.

وی میزان تولید محصولات فولادی طویل کشور را در سال گذشته ۸ میلیون تن اعلام نمود که ۳۰ درصد آن توسط ذوب آهن اصفهان تولید می شود و این شرکت حدود ۶۶ درصد بازار تیرآهن کشور را به خود اختصاص داده است.

سعدمحمدی: ۸ هزار میلیون یورو سرمایه گذاری در فولاد

همچنین در این کنفرانس، اردشیر سعدمحمدی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: برای رسیدن به اهداف چشم انداز فولاد باید ۸ هزار میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شود تا کمبودهای امروز را جبران کند.

وی افزود: همچنین نیازمند ۱۳ هزار میلیون یورو سرمایه گذاری در بخش زیربنایی هستیم که از این میزان بخش عمده مربوط به خطوط ریلی است. در شرایط فعلی ایران ۱۳هزار کیلومتر ریل دارد که باید ۱۲ هزار کیلومتر دیگر به آن اضافه شود. از طرفی این اقدام می تواند به شرکت های فولادی کمک کند و هزینه آنها را کاهش دهد.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: همچنین باید بر روی اکتشاف سرمایه گذاری انجام شود تا خوراک واحدهای فولادسازی تامین شود. وی این خبر را نیز اعلام کرد که در سنگان قرار است ۲ پیمانکار داشته باشیم‌ و ظرفیت تولید را از ۷ میلیون تن برداشت سنگ آهن تا پایان سال ۹۸ به ۴۰ میلیون تن سنگ تولیدی در سال های آینده برسانیم که برای این میزان لازم است تا ۱۲۰ میلیون تن باطله برداری انجام شده و علاوه بر آن تغییر نگرش و همچنین توجه به نیروی انساتی داشته باشیم.

به گزارش  چیلان ، در این کنفرانس شاهد سخنرانی و حضور بهمن تجلی زاده معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان با موضوع جایگاه ارزش پیشنهادی مشتریان در مدلهای بازاریابی و تعالی سازمانی، حمید حسینی دبیر اتاق ایران و عراق با موضوع ظرفیت ها و فرصت های همکاری بازار ایران با عراق، علیرضا ابراهیمی مدیر برنامه ریزی و توسعه و تکنولوژی میدکو با موضوع آینده پژوهی و تحلیل روند توسعه فناوری در صنایع فولاد، همایون دارابی مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده با موضوع پیش بینی کوتاه مدت سهام شرکت های فولادی و معدنی، حسین عزیز طائمه مدیر مهندسی شرکت ام ام ای با موضوع تکنولوژی پرد و دیگر سخنرانان بودیم.

2 197

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
شناسه مطلب : 21401
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی