فرشاد در یادداشتی به چیلان تشریح کرد:راهبردهای چهارگانه تنظیم بازار آهن اسفنجی
اسدالله فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی به چیلان راهبردهای چهارگانه تنظیم بازار آهن اسفنجی را تشریح کرد.

تولید ۱۰ ماهه آهن اسفنجی در سال جاری نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۸ درصد رشد داشته اما صادرات آن در همین مدت حدود ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد و این نشان می دهد که دغدغه های جدی به لحاظ صادرات وجود دارد. این موضوع به این جهت حائز اهمیت است که درصورت تداوم روند کاهشی صادرات، تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید خواهند بود که در شرایط فعلی به ضرر کل اقتصاد، واحدهای تولیدی و اشتغال است.

در سال آینده چند مدول احیاء مستقیم دیگر وارد مدار تولید می شوند که این طرح ها شامل فولاد بافت و قائنات و نیز واحدی در اردکان و دو واحد مگامدول دیگر است. با این اوصاف پتانسیل تولید آهن اسفنجی کشور در سال آینده قطعا افزایشی خواهد بود و لذا ضرورت دارد که موانع صادرات به طور جدی رفع شود.

در رأس این موانع، قیمت های پایه گمرکی قرار دارند. برای نمونه قیمت واقعی آهن اسفنجی مطابق با کشش بازار صادراتی، به مراتب پایین تر از قیمتی است که گمرک تعیین کرده است. بهای آهن اسفنجی و HBI توسط گمرک ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار تعیین شده درحالی که بهای فوب این محصولات ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار بوده و بیشتر از آن کشش ندارد. بنابراین با توجه به سیاست دولت مبنی بر تعهد سپاری ارزی، شرکت ها این ضرر و ریسک تعهد ارزی برای صادرات را نمی پذیرند و لازم است ارزش گمرکی بر اساس واقعیات و با کسب نظر از انجمن به روز رسانی شود.

مانع دیگر در امر صادرات فولاد و آهن اسفنجی حمل و نقل است. تسهیل مشکلات گمرکی و کشتیرانی و حمل از دیگر درخواست های واحدهای تولیدی است و باید برای آن تدابیری اندیشیده شود. در ۱۰ ماه اخیر از طریق عمان یا سایر بنادر امکان صادرات مقدور بود اما این مبادی نیز به طور جدی با موانعی مواجه شده است.

در هر صورت باید در جهت رضایت مندی مشتریان و مصرف کنندگان گام برداشت و یکی از راهکارها برای رضایت مندی مشتریان این است که عرضه و تقاضا به گونه ای باشد که لجام گسیختگی در قیمت ها اتفاق نیافتد. وزارت صمت و به ویژه بخش معاونت معدنی طی سال های متمادی کار کرد تا قیمت ها در زنجیره فولاد به تعادل برسد که در این راستا مبنای قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا مورد نظر بود تا بهای گندله و آهن اسفنجی با عنایت به هزینه ها و قیمت تمام شده، درصدی از قیمت شمش شود. لذا تولیدکنندگان آهن اسفنجی همچنان به این درصدها و ضرایب اعتقاد و اتفاق نظر داشته و از آن حمایت می کنند.

باید توجه داشت که ایران اولین تولید کننده آهن اسفنجی به روش احیاء مستقیم است و دلیل آن برخورداری از منابع سرشار گاز طبیعی می باشد که مزیت نسبی کشور است. لذا با توسعه تولید صادرات محور آهن اسفنجی می توان زمینه صادرات حامل های انرژی را فراهم کرد. اما شاهدیم که در اقدامی بر خلاف این اصول اقتصادی و بدون هماهنگی با واحدهای تولیدی و تشکل مربوطه، قیمت گاز طبیعی مصرفی واحدهای فولادی افزایش یافت! به اعتقاد تولیدکنندگان اگر تصمیمی هم اخذ می شود، نباید عطف به ماسبق گردد چرا که تمامی محسابت و برنامه ریزی های واحدها بر اساس مولفه های همان زمان انجام می پذیرد. لذا باید درخصوص این تصمیم تجدید نظر گردد و انجمن نیز اقدامات خود را انجام داده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
شناسه مطلب : 24506
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی