در گفت و گوی چیلان با ارزانی تشریح شد:بومی سازی گریدهای ویژه تختال در فولاد هرمزگان
یکی از شرکت های موثر و بزرگ صنعت فولاد که سهم 8 درصدی از تولید را بر عهده دارد، شرکت فولاد هرمزگان است که با ظرفیت اسمی تولید 1.5 میلیون تن تختال عزم خود را بر تحقق تولید با کل ظرفیت اسمی در سال جاری جزم کرده است.

فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفتگو با  چیلان  از اهمیت بومی سازی و تاثیرگذاری آن در خودکفایی صنعت فولاد و عدم نیاز به خارج از کشور گفته است که در ادامه می خوانید.

ایجاد دپارتمان بومی سازی در فولاد هرمزگان

مدیرعامل فولاد هرمزگان از ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در ساختار رسمی این شرکت خبر داد و گفت: این دپارتمان توجه به بومی سازی را بیش از پیش در برنامه‌ها قرار داده است و در قالب گروه‌های کاری، با تیم بهره‌برداری و بخش خرید و تحقیق و توسعه (R&D) همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین کنندگان توانمند داخلی، نیازهای شرکت را برطرف نماید. در واقع وظیفه این بخش شناسایی مسیرهای مختلف داخلی برای تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات وارداتی است به نحوی که بتوان با اعتماد به تامین کنندگان داخلی و حمایت از آن ها، هم مسیر تامین شرکت را تسهیل کرد و هم با نگاه استراتژیک منافع میان مدت مجموعه را برآورده ساخت.

از نگاه ارزانی، بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند، در میان مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود.

بومی سازی اشتغال پایدار می آورد

مدیر عامل فولاد هرمزگان در این گفت و گو با اشاره به اینکه بومی‌سازی در اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: این موضوع موجب می شود نهادها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان جدیدی به چرخه اقتصاد اضافه شوند و این به معنای افزایش اشتغال پایدار در کشور است.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم بومی‌سازی معنای عمیق تری پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در واقع تحریم فرصت بسیار مناسبی برای بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مهیا می‌کند زیرا به‌واسطه بومی‌سازی می‌توان نیازها را با توجه به توانایی‌های موجود برطرف کرد.

ارزانی ارائه دستاوردهای بومی سازی در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد را فرصت بسیار مناسبی برای گردهمایی فولادسازان و تامین کنندگان دانست و تاکید کرد: در این نمایشگاه، شرکت‌ها توانستند به طور هدفمند و با توجه به نیازهای خود با دستاوردهای سایر فعالان صنعت فولاد آشنا شوند و نیازها و توانایی‌های خود را در فضایی تخصصی با هم به اشتراک گذاشته و این فرصت بسیار مناسبی برای تبادل اطلاعات واحدهای فولادی با سایر شرکت ها بود که خوشبختانه موفقیت های زیادی برای جامعه فولاد ایران به همراه داشت.

وی در ادامه اشاره ای به پروژه های جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی سازی داشت و گفت: طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه یاب هوشمند مورد استفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین کاری، فعال نمودن کاتالیست های مستعمل واحد احیاء مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور اهم این پروژه ها بوده است.

اولویت فولاد هرمزگان بومی سازی نیازهای صنعتی کشور از طریق تولید گریدهای ویژه است

ارزانی همچنین بومی سازی محصولات تولیدی در راستای نیاز های صنعتی کشور را از اولویت های شرکت فولاد هرمزگان دانست و در پاسخ به اینکه چه محصولاتی را در راستای بومی سازی نیازهای صنعتی کشور تولید کرده اید، گفت: این محصولات را می توان این گونه برشمرد:

• گرید MB: جهت مصرف در بدنه بیرونی خودرو با کیفیت سطح مناسب
• گرید P460NL1: فولاد آلیاژی استحکام بالا که جهت استفاده در مخازن تحت فشار در دمای پایین از قبیل مخازن نگهداری و حمل میعانات سوختی کاربرد دارد.
• گرید A516 GR60-70: فولاد کربنی گرم نوردیده، که بیشترین کاربرد آن در صنایع مخزن سازی و دیگ های بخار است،
• گرید KR-A- GL-A: فولاد آلیاژی جهت استفاده در کشتی سازی که مقاومت ویژه در مقابل املاح و آب شور دریا دارد. کاربرد آن در صنایع دریایی، تعمیر کشتی و زیر دریایی یا پمپ های حفاری نفتی، سکوهای نفتی و اسکله سازی می باشد.
• گرید ۳۴CrMo4-42CrMo4: فولاد پرکربن آلیاژی عملیات حرارتی پذیر حاوی کروم و مولیبدن که این فولاد سختی پذیری بالا و مقاومت به خستگی و سایش بالایی دارد. این گرید کاربرد وسیعی در صنایع ماشین سازی، صنایع سنگین، نفت و گاز، مخازن CNG، ساخت انواع پیچ با استحکام بالا و چرخ دنده دارد.
• گرید API X52 -60: فولاد آلیاژی گرم نورد دیده که برای انتقال نفت و گاز در محیط های شیرین کاربرد دارند.
• گرید S690Q: فولاد آلیاژی استحکام بالا در شرایط کوئنج و تمپر که قابل استفاده در تجهیزات معدن کاری، قطعات جرثقیل، سکوهای حفاری، سد سازی و پل ها است.
• گرید CK45 1%Cr-CK50 : فولاد پرکربن عملیات حرارتی پذیر که به دلیل مقاومت در برابر سایش در ساخت ابزارها و قطعات در صنایع مختلف کاربرد دارد از قبیل قطعات اتومبیل و موتور، قطعاتی مانند بوش و میل لنگ، شافت ها و غلتک های صنعتی.
• گرید S460: فولاد آلیاژی استحکام بالا که کاربرد آن در صنایع دریایی، ورق های مقاوم در برابر سایش، دیگ های بخار مخازن تحت فشار، کشتی سازی، سد سازی و همچنین در ساخت سازه های ثابت دریایی مانند سکوهای نفتی کاربرد دارد.

مدیر عامل فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه این تختال ها از کیفیت مناسب برخوردار بوده و توانسته اند در محصول نهایی پس از نورد، استانداردهای ملی و بین المللی ورق های تولیدی را کسب نمایند، گفت: فولاد هرمزگان طی مذاکرات فنی مستمر و بازدید از شرکت ها از طریق واحد فروش، این گریدهای فولادی را در برنامه توسعه سبد محصولات خود قرار داده و با استفاده از دانش فنی مناسب و مهارت تولید تختال، هر یک از این گریدها را تولید کرده است.

2

تاریخ انتشار : ۹ فروردین ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹
شناسه مطلب : 24155
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی