بقای صنعت فولاد وابسته به چیست؟
جهاندار شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون در یادداشتی به چیلان عوامل موثر بر بقای صنعت فولاد را برشمرده است که بنا بر اعلام این فعال صنعت فولاد، ایجاد و مدیریت زنجیره تامین گامی مهم در بقای یک صنعت به ویژه صنعت فولاد است.

کشور پهناور ایران با استعدادهای سرشار، ذخایر و منابع غنی و متنوع و برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده با استفادها ز الگوی اقتصادی و علمی بومی برآمده از این ملت و جامعه می تواند گامی بزرگ در توسعه و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان ها و سند چشم انداز بیست ساله بردارد.

یکی از مهمترین صنایعی که در رشد و توسعه کشور نقش بسزایی دارد، صنعت فولاد است. تا جایی که در دنیا از مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخص رشد و توسعه کشورها استفاده می شود. این صنعت به دلیل اشتغال زایی بالا، صرفه های ارزی و ایجاد تحرک در صنایع پایین دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لذا بدیهی است که در صورت بومی سازی این صنعت علاوه بر صرفه جویی ارزی، رشد و توسعه صنعتی، رشد و بالندگی علم و دانش و تجربه در صنعت فولاد و صنایع مرتبط و پایین دست، همچنین کاهش واردات محقق می شود.

تأمین منابع مالی و حمایت مالی دولت و دستگاه های ذیربط یکی از مهمترین ملزومات صنعت می باشد. با توجه به ماهیت صنعت فولاد و تجهیزات مورد استفاده در آن، دانش و تکنولوژی خارجی نیز تا حدودی مورد نیاز می باشد.

از طرفی نوسانات شدید نرخ ارز در چند سال گذشته باعث ایجاد مشکلات و چالش هایی در خصوص سرمایه گذاری ها و انتقال دانش فنی و ماشین آلات پیشرفته شده است. با توجه به توان اندک و محدودیت های مالی بخش خصوصی، حمایت دولت و کمک در تأمین منابع مالی مهمترین و مؤثرترین کمک به بخش خصوص در سرمایه گذاری و بومی سازی این صنعت مهم در کشور می باشد.

همچنان که در بندهای اصول اقتصاد مقاومتی نیز مکررا به حمایت دولت از کارآفرینی و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تأکید شده است، انتظار می رود برنامه مدونی توسط مسئولین این حوزه طراحی گردد، که بتواند چراغ راه صنایع فولاد قرار گیرد.

در صورتی که برنامه مشخصی ارائه گردد و در آن شیوه های حمایتی از صنایع فولاد و نورد مشخص و به ادارات ذیربط و بانک های عامل اعلام گردد، مسلما صنعت مذکور جانی دوباره می گیرد. بارها تأکید کرده ام و بار دیگر تأکید می کنم تا زمانی که بانک ها به صورت جدی ملزم به تامین مالی نشوند و همچنان سنگ اندازی در مسیر متقاضیان تسهیلات داشته باشند، هیچ امیدی به بقا و گسترش این صنعت نیست.

علیرغم تمامی چالش ها و مشکلات در سالیان گذشته، گروه صنعتی و بازرگانی شکری با تکیه بر دانش و تجربه بومی و منطقه ای و استفاده از مشاوران خبره و نخبه خارجی اقدام به احداث و بهره برداری مجتمع جهان فولاد غرب نموده است، تا با تولید محصولات فولادی سهمی در رشد، توسعه و پیشرفت صنعت فولاد و اقتصاد کشور داشته باشد.

شرکت جهان صنعت کرمانشاه یکی از ارکان مجموعه صنعتی- بازرگانی شکری، فعال در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ماشین آلات خطوط نورد فولادی می باشد که از سال ۱۳۷۶ در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه فعالیت خود را آغاز نموده است.

این شرکت با افتخار در راستای بومی سازی و مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی، بحمدالله توانسته است در زمینه های مختلف صنعتی و بهره بردن از دانش و اطلاعات روز دنیا و با استفاده از نیروهای بومی و متخصص در حوزه های طراحی و مهندسی معکوس، خدمات ساخت و تأمین قطعات ماشین آلات، خدمات و انجام امور تست و آزمایشگاهی، انجام عملیات حرارتی، مشاوره در خصوص انتخاب بهترین مواد اولیه و متریال ساخت با توجه به شرایط کاری، خدمات شایان ذکری را ارائه دهد. فعالیت این شرکت عمدتا در زمینه طراحی و تولید قطعات و ماشین آلات خطوط نورد فولادی و تولید انواع ماشین آلات صنعتی است که توانسته گامی مهم در آماده سازی کلیه قطعات و ماشین آلات صنایع مختلف کشور از جمله فولاد (ذوب و نورد)، سیمان و پتروشیمی بردارد.

این شرکت در حال حاضر به یکی از قطب های بومی سازی تولید ماشین آلات به خصوص صنعت فولاد با کیفیت قابل رقابت با شرکت های خارجی و برندهای مطرح دنیا تبدیل گردیده که با تلفیقی از پرسنل جوان تحصیل کرده و پرسنل با تجربه و کارآزموده دوشادوش و در کنار سایر کارخانجات داخلی در کشور عزیزمان گردیده است.

تمرکز بر بومی سازی، صرفه جویی ارزی، اشتغال زایی و حمایت از تولید ملی و حقوق مصرف کنندگان سبب گردید تا علاوه بر تولید محصولات فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد و محصولات مرتبط، در جهت ایجاد زنجیره تأمین و تولید مواد اولیه مورد نیاز، اقدام به احداث و راه اندازی کارخانه تولید شمش فولادی با استفاده از بازیافت آهن قراضه نماید. با استناد به اظهارات صاحب نظران اقتصاد و مدیریت، ایجاد و مدیریت زنجیره تامین گامی مهم بر بقای یک صنعت است. در همین راستا نصب و راه اندازی سیستم جمع آوری دوده و غبار کوره های فولادسازی و سیستم بهینه مصرف آب از طریق تصفیه و بازیافت آب در چرخه تولید از اقدامات این مجتمع در مصرف بهینه منابع و حفظ محیط زیست بوده است. که با یاری خداوند با موفقیت انجام پذیرفته است.

تمامی این دستاوردها جهت بومی سازی این صنعت و در نتیجه ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در کشور جز با حمایت دولت و تأمین مالی میسر نمی گردد؛ زیرا که توان مالی بخش خصوصی محدود بوده و علی الخصوص به دلیل تحریم ها و نوسانات قیمت و بویژه افزایش اخیر نرخ ارز باعث تضعیف بنیه مالی و ایجاد مشکلاتی در سرمایه گذاری شده است. امیدوارم به یاری خداوند و حمایت های مستمر دولت محترم بتوانیم در بومی سازی این صنعت در تمامی استان گامی مؤثر بر داریم.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۲
شناسه مطلب : 24883
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی