گزارش خبرنگار چیلان از نشست خبری معاون وزیر صمت:فولادی ها شاگرد اول بازگشت ارز به سامانه نیما/ رابطه خوب سرقینی با انجمن فولاد/ خبرهای خوشی برای ذوب آهن در راه است
روز گذشته نشست خبری دکتر جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، دکتر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه مطرح کرد: سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ته تنها توانست نیاز داخلی را تامین نماید بلکه صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان آورد.

وی افزود: امیدواریم علیرغم تحریم ها صادراتمان در سال جاری همان میزان سال گذشته باشد و برای اقلام مهم صنایع معدنی برنامه صادراتی داریم البته در داخل هم کمی و کاستی نخواهیم داشت.

سرقینی خاطرنشان کرد: فولاد به عنوان یک کالای استراتژیک علی رغم نوسانات که داشت به خوبی برای بازار داخل تامین گردید و ۸.۵ میلیون تن آن نیز صادر گردید.

وی تاکید کرد: دو سرمایه گذاری عظیم و سنگین در یزد با حدود ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آنها داریم که جزو ۵ سرمایه گذاری اول ایران هستند. این سرمایه گذاری ها یکی چادرملو بوده و دیگری سنگ آهن مرکزی ایران است که هر دو در حال کاهش ذخیره هستند و در نتیجه وزارت صنعت درخصوص آنها بی تفاوت نبوده و انومالی D19 را به آنها جهت اکتشاف واگذار کرده است.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت خاطرنشان کرد: تا زمانی که بحث بازگشت ارز وجود نداشت قیمت های گمرکی اهمیت زیادی نداشت اما پس از این ابلاغ فعالیت خوبی با گمرک در زمینه بروز رسانی قیمت ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: از ۸ میلیارد دلار صادرات این حوزه حداقل ۳ میلیارد دلار نیاز خود صنایع صادر کننده است و حدود یک میلیارد دلار هم مربوط به واحدهای صادر کننده زیر یک میلیون تن است که نیازی به ثبت در سامانه نیما ندارند و حدود ۲ میلیارد دلار در سامانه عرضه شده و انتظارداریم امسال ۲ میلیارد دلار ارز حاصل ازصادرات به سامانه نیما برگردد.

سرقینی تصریح کرد: فولادی ها سال قبل ۱.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کردند و عرضه ارز صادرکنندگان مس ۴۰۰ میلیون دلار بود. لذا دو صنعت فولاد و مس صدرنشین و خوش حساب های بازگشت ارز به کشور بودند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه قایل به تعامل با بخش خصوصی هستیم افزود: به بخش خصوصی احترام می گذاریم اما باید گفت بخشی از تصمیمات، حاکمیتی و بخشی صنفی است و بعضا با هم مغایرت دارند و ما نیز در وزارتخانه حافظ منافع مردم هستیم. اگر صادرات به خصوص در فولاد دچار مشکل شود بلافاصله درمورد کف عرضه تصمیم می گیریم و تنها نگرانی ما قیمت فولاد در داخل کشور است که نباید غیر متعارف گران شود .

سرقینی در ادامه اصلاح قیمت زغال سنگ را اولین قدم مثبت در این صنعت دانست و گفت: برای تولید حداقل ۳ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برنامه داریم و اکنون ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد بابت هر تن کنسانتره تحویلی به ذوب آهن قیمت این محصول تعیین شده است .

بهترین رابطه در میان انجمن ها را با فولادی ها داریم

دکتر سرقینی در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  در این نشست خبری گفت: انجمن فولاد یکی از انجمن های قوی در کشور است و در بهبود شرایط بازار فولاد کشور از آنها کمک گرفته ایم ولی به همین انجمن قوی اجازه دخالت در قیمت گذاری نمی دهیم.

وی تصریح کرد: بهترین رابطه ها را در میان انجمن ها با انجمن فولاد داریم و با یک تماس جهت تنظیم بازار و تعیین کف عرضه ها یا تسهیل صادرات تصمیم گیری می کنیم لذا چنانچه ببینیم نیازمند توسعه بیشتر صادرات هستیم با یک جلسه آن را هماهنگ می کنیم.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت درخصوص پیشنهادات ۵ گانه انجمن فولاد در توسعه عرضه داخلی و صادرات نیز به خبرنگار  چیلان  گفت: این پیشنهادات بررسی شده و مشکلی برای موافقت این اولویت ها نداریم فقط ههمان طور که گفتم، تنها نگرانی ما این است که قیمت فولاد به طور غیر متعارف گران نشود.

دکتر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار  چیلان  درباره برنامه وزارتخانه برای تجدید نظر درخصوص کف عرضه فولادی ها در بورس گفت: درخواستی از یکی از واحدهای تولیدی با دلیل جهت کاهش کف عرضه در بورس به وزارت صمت ارجاع شده که درحال رسیدگی آن هستیم و در این زمینه به جهت ارتباط نزدیکی که با انجمن فولاد داریم از آنها کمک خواهیم گرفت. البته اینطور نیست که هر زمان درخواستی ارسال شد بلافاصله تغییر در کف عرضه ها اتفاق بیافتد بلکه در سه ماهه دوم تجدید نظری درمورد عرضه ها خواهیم داشت.

خبرهای خوب معاون معدنی وزیر برای ذوب آهن جهت تامین خوراک این کارخانه

سرقینی در خصوص نحوه تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن اصفهان نیز گفت: ذوب آهن در بین مجموعه صنایع معدنی کشور یک مورد خاص است.

وی افزود: ذوب آهن در گذشته دارای زنجیره تولید از معدن تا فولاد بود اما با واگذاری هایی که صورت گرفت کارخانه جداگانه واگذار شد و معدن نیز به جای دیگر واگذار گردید که این تصمیم، ذوب آهن را با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه کرد.

سرقینی تصریح کرد: برای حل بخشی از نیاز ذوب آهن به سنگ آهن تصمیم هایی اتخاذ شده که فعلا نمی توان آن را رسانه ای کرد اما به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و می توان گفت با اجرایی شدن این تصمیم، بخشی نیاز این کارخانه به سنگ آهن برطرف خواهد شد.

9 60 10 54 11 106

7 73

8 97

2

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹
شناسه مطلب : 25759
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی