شنیده های چیلان باز هم تایید شد:اختصاصی چیلان- مقررات جدید تنظیم بازار فولاد ابلاغ شد/ نوردکاران از قید مجوز صادراتی آزاد شدند + بخشنامه
عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنطیم بازار، تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد که به تایید اعضای کارگروه تنظیم بازار دولت رسیده است را ابلاغ کرد. این تصمیمات شامل مقررات جدید در عرضه شمش فولادی، خریداران شمش فولادی،عرضه و صادرات محصولات فولادی می باشد. مهم ترین بخش این بخشنامه، آزادی نوردکاران از قید و بند مجوزهای صادراتی است و چیلان هم دو روز قبل بر اساس شنیده های خود از منابع موثق، از اصلاحات جدید در مقررات تنطیم بازار فولاد به نفع صادرات خبر داده بود.

به گزارش  چیلان ، در این بخشنامه که در زیر همین متن قابل دسترسی است، نکات مهمی وجود دارد که عبارت است از:

  • صادرات مقاطع فولادی توسط واحدهای نوردی، نیاز به دریافت مجوز ندارد.
  • نوردکارانی که شمش مورد نیاز خود را از بورس کالایی خریداری نمی کنند، محدودیتی برای صادرات محصولات تولیدی خود نخواهند داشت.
  • صادرات لوله و پروفیل تا زمانی که تناسب قیمت آن با ورق گرم رعایت شود، نیاز به دریافت مجوز ندارد.
  • خریداران شمش فولادی در بورس کالا محدود نشده و شامل همه واحدهای نوردی و تامین کنندگان مالی که با کارخانجات نوردی قرارداد دارند، می شود.
  • خریداران شمش فولادی از بورس کالا موظف به عرضه محصولات تولیدی خود معادل ۶۰ درصد شمش دریافتی از بورس کالا شده اند.
  •  تولیدکنندگان شمش فولادی مجازند مازاد بر کف عرضه خود را بدون نیاز به مجوز صادر نمایند.
  • کف عرضه شمش فولادی به طور سه ماهه بررسی و در صورت لزوم محدودیت صادراتی به میزان عدم رعایت کف عرضه اعمال خواهد شد.

پیگیری های  چیلان  حاکی از آن است که این تصمیمات کمیته تخصصی فولاد بیش از دو ماه است که در جریان اصلاح و اعمال نظر اعضای آن بوده و بالاخره پس از کش و قوس های فراوان به تایید کاگروه تنظیم بازار رسیده و ابلاغ شده است. گواه این مدعا هم مصاحبه بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با  چیلان  در تاریخ ۲۲ مرداد ماه ۹۸ است که از تصمیمات نزدیک به همین بخشنامه در جلسه انجمن با دکتر مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت و دکتر سرقینی معاون صنایع معدنی این وزارتخانه خبر داده بود. (اینجا)

در همین زمینه بخوانید:

خبر فوق‌العاده نایب رئیس انجمن فولاد برای نوردکاران:

شرط عرضه داخلی برای صادرات نوردکارانی که شمش از بورس کالا نخریده اند، حذف شد

شایان ذکر است کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد متشکل از معاونت های بازرگانی داخلی، معادن و صنایع معدنی و امور صنایع وزارت صمت، ایمیدرو، سازمان حمایت، انجمن تولیدکنندگان فولاد و بورس کالا است و سازمان بازرسی کل کشور هم به عنوان عضو ناظر در جلسات آن حضور دارد.

1 1

2 1

3 1

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۶
شناسه مطلب : 28243
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی