در نشست هم‌اندیشی رسته ذوب (القایی) مطرح شد:آهن اسفنجی سهمیه‌بندی شود
نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان شمش القایی با حضور مدیران ۵۵ واحد تولیدی وهمچنین همراهی آقایان سیدرضا شهرستانی و بهادر احرامیان اعضای هیت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و خلیفه سلطانی دبیر این انجمن در شهر یزد به میزبانی شرکت ذوب و نورد زرفام برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، در این نشست سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره صادرات آهن اسفنجی اظهار داشت: همان طور که شمش در بورس عرضه می شود و فقط واحدهی نوردی می توانند آن را خریداری نمایند، در مورد آهن اسفنجی نیز همین کار بهتر است انجام گیرد یعنی آهن اسفنجی را هم از طریق بورس سهمیه بندی کرده و از این طریق به خود تولیدکنندگان شمش و یا نماینده آنها تخصیص داده شود.

وی در ادامه افزود: درخواست ما رفع محدودیت های قیمتی برای کل زنجیره فولاد به ویژه شمش است. باید محدودیت قیمت گذاری از طریق بورس کالا برداشته شود تا تولید و صادرات رونق بگیرد. این آزاد کردن قیمت شمش هر چند باعث افزایش موقت قیمت داخلی و همچنین قیمت سنگ آهن خواهد شد و در نتیجه دیگر توجیهی هم برای صادرات مواد خام وجود نخواهد داشت.

شهرستانی خاطرنشان کرد:همچنین اگر مجوز وارد کردن آهن قراضه از کشورهای مجاور صادر شود، تولید فولاد کشور رونق خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به رفع محدودیت ظرفیت تولید در داخل تاکید کرد و اظهار داشت: باید ظرفیت تولید مواد اولیه مورد نیاز داخلی مثل فرومنگنز که (به ۵۰ درصد) محدود شده است افزایش یابد زیرا تولید داخلی این ماده اولیه حدود ۶۰ هزار تن است در حالی که به  ۲۸۰ هزار تن نیاز داریم لذا باید این محدودیت را متناسب با نیاز داخل مرتفع کنیم.

وی گفت: شرکت های ذوب القایی می توانند به صورت مشارکتی برای سرمایه گذاری در اکتشاف و استخراج سنگ آهن به دولت درخواست دهند. به همین منظور کنسرسیومی از واحدهای ذوب القایی تشکیل خواهد شد تا برای  سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و احیای  یک معدن یا خرید آن اعلام آمادگی کنیم به گونه ای که بتوانیم از این طریق تامین آهن اسفنجی مورد نیاز خود را تسهیل کنیم.

وی برای دریافت مواد اولیه، پیشنهاد صدور مجوز واردات از افغانستان داد و در این باره بیان داشت: واردات مواد اولیه از افغانستان علاوه بر مجوز نیاز به مساعدت وزارت خارجه و وزارت صنایع دارد تا با برقراری روابط بین دو کشور، شراکت و شرایط سرمایه گذاری در آنجا فراهم شود و بتوان مواد اولیه را دریافت کرد.

آهن اسفنجی سهمیه بندی شود

2

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۵
شناسه مطلب : 28944
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی