مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در گفت و گو با چیلان:صندوق پژوهش و فناوری فولاد آینده بسیار روشنی دارد
سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تلاش انجمن تولیدکنندگان برای تاسیس صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری فولاد ایران خبر داد و در ادامه به مسائل صادراتی فولادی ها نیز ورود پیدا کرد.

سود بالای دلالان از صادرات فولاد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کشور گفت: یکی از عمده مشکلات تولیدکنندگان فولاد در بحث صادرات، صادرات عده ای از طریق کارت های یکبار مصرف بازرگانی بود که ارز حاصل از صادرات نیز به کشور و سامانه نیما باز نمی گشت.

وی در ادامه گفت: در برهه‌ای دلالان چندین برابر تولیدکنندگان از صادرات سود بردند لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت و در صدر آن وزیر صمت با دستور و بخشنامه ای اجازه صادرات را از دلالان گرفت تا تنها تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی آنان قادر به صادرات باشند. با این اقدام تولیدکننده به سود مورد نظر که حق قانونی آن است، رسیده و بازار تاحدودی به آرامش رسید.

تامین نیاز صنایع پایین دستی اولویت اصلی وزارت صمت

امیری گفت: در حال حاضر برای تسهیل بحث صادرات، مشوق هایی از سوی وزارت صمت برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است. تا با توجه به اینکه تامین نیاز داخل از اولویت زیادی برای وزارتخانه برخوردار است و اشتغالزایی حجم عظیمی از جامعه به تولید در صنایع پایین دستی باز می گردد بنابراین، وزارت صمت با تعریف کف عرضه به واحدهای فولادی کمک کرد تا در صورت عدم فروش در بورس به راحتی صادر نمایند. از این رو امیدواریم تولیدکنندگان با این اقدام به سود مطلوبی دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از هیچ کمکی برای تولیدکنندگان دریغ نمی کند و در بحث زیرساخت ها حمایت های لازم را از آنان به عمل می آورد و امیدواریم با این اقدامات تولید این واحدها رشد شود.

حمایت وزارت صمت از صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران

امیری اشاره ای به نمایشگاه بومی سازی که سال گذشته به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، گفت: خوشبخانه در این رویداد شرکت هایی که نیازمند تجهیزات و قطعات بودند اعلام نیاز کردند و در نتیجه به واسطه به نمایش گذاشته شدن قطعات، راه برای خرید داخلی باز شد و از واردات و خروج ارز جلوگیری شد وی افزود: در ادامه این راه، انجمن فولاد پیشنهاد تاسیس صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری فولاد ایران ارائه نمود.

وی در این خصوص افزود: مقدمات تاسیس این صندوق در نمایشگاه بومی‌سازی فراهم و در جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با انجمن فولاد، وزیر نیز بر تاسیس این صندوق تاکید و از انجمن فولاد درخواست شد تا این مسیر را ادامه دهد و با پیگیری های به عمل آمده و جلسات برگزار شده در نهایت این صندوق با حضور نمایندگان مختلفی از شرکت های فولادی تاسیس می شود.

امیری خبر داد: این صندوق که دانش بنیان و نوآور است به منظور حمایت از شرکت های فولادی و جهت تامین تجهیزات نو و دانش‌بنیان تاسیس شده است و چنانچه این صندوق زودتر تاسیس می شد شاید مشکلاتی که اکنون در زمینه های مختلف برای مثال در الکترود گرافیتی و واردات آن مواجه هستیم را نداشتیم.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص این صندوق به  چیلان  گفت: این یک صندوق غیر دولتی است که شرکت های بزرگ فولادی با تزریق نقدینگی در آن، به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کنند و لذا آینده بسیار روشنی دارد و چون فولادسازان وضعیت مطلوبی دارند شاید بتوان گفت این صندوق به عنوان یکی از صندوق های موفق، مشکلات فولادی ها را به طور کامل برطرف خواهد کرد.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱
شناسه مطلب : 29168
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی