مدیر برنامه ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو در گفت و گو با چیلان پیشنهاد داد:مکانیزم تهاتر در شرایط تحریم
دکتر علیرضا ابراهیمی، مدیر برنامه ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو بهترین مکانیزم در شرایط تحریم را تهاتر و ایجاد انجمن ها یا کنسرسیوم های صادراتی با همکاری مشترک شرکت ها می داند وی همچنین با اشاره به توسعه بومی سازی در شرایط تحریم معتقد است توسعه نیازمند پژوهش است و باید از طریق مجموعه ای ریسک فعالیت های نوآورانه و پژوهشی را کاهش داد.

مکانیزم تهاتر را در شرایط تحریم تعریف کنیم

دکتر علیرضا ابراهیمی مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو در گفت و گو با  چیلان  یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلاتی که در تجارت به وجود آمده و صادرات را به شدت دشوار کرده است، تحریم و موضوع نقل و انتقال ارز عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم یک کشور رو به توسعه و پیشرونده باشیم لازم است محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه نماییم. در همین رابطه مهم‌ترین چالش، تراکنش های بانکی و تبادلات مالی میان خریداران و فروشندگان از جهت خرید مواد اولیه و تجهیزات و هم فروش محصولات می باشد.

وی ادامه داد: تصور بنده این است که اگر دولت بتواند امکان و تسهیلاتی فراهم نماید تا تولیدکننده و صادرکننده قادر باشد به راحتی ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه را تامین و جابجا نماید، بزرگترین کمک را در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا به تولید کشور کرده است. هر چند که این کار در شرایط تحریم دشوار است اما برای توسعه بخش صنعت ضروری به نظر می رسد.

ابراهیمی اظهار داشت: بهترین مکانیزم در چنین شرایطی از نگاه بنده، تهاتر و ایجاد انجمن ها یا کنسرسیوم‌های صادراتی با همکاری شرکت ها است. اگرچه این اقدامات، پیچیدگی های خاص خود را دارد اما یک راهکار عملیاتی است که اگر مشکلات آن حل گردد می تواند مثمر ثمر باشد.

دو هدف سرمایه گذاری و پوشش ریسک در صندوق توسعه فناوری فولاد دیده شده است

مدیر برنامه ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو گفت: طبیعتا زمانی که سخن از بومی‌سازی به میان می آید نیازمند پژوهش هستیم و پژوهش نیاز به سرمایه گذاری دارد که بایستی توسط مجموعه ای، این ریسک‌ها کاهش یابد. بنابراین تاسیس صندوق توسعه فناوری فولاد ایران مهم ترین کمک را در این باره خواهد کرد تا اولا سرمایه گذاری لازم برای بسیاری از کارهای فن‌آورانه و پژوهشی فراهم شده و ثانیا ریسک های ناشی از فعالیت های نوآورانه و پژوهشی که ریسک های بالایی نیز می باشد، پوشش داده شود.

ابراهیمی در ادامه گفت: پژوهش و نوآوری به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد از عهده یک بنگاه اقتصادی به تنهایی خارج است لذا می توان برای توسعه دانش از تسهیلات عمومی و دولتی استفاده نمود و تاسیس این صندوق ایده بسیار خوبی بود.

بومی سازی و نیازسنجی در میدکو مورد توجه است

ابراهیمی در پاسخ به این سوال خبرنگار  چیلان  که میدکو در حوزه توسعه بومی‌سازی چه اقدامی انجام داده است گفت: اگرچه میدکو مجموعه جوانی است که تازه شکل گرفته و در حال توسعه و رشد می باشد اما سازمانی را برای بومی‌سازی و نیازسنجی در نظر گرفته و طبیعتا با رشد بهره برداری ها، این سازمان نیز توسعه یافته و همگام با آن پیشرفت خواهد کرد.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸
شناسه مطلب : 29174
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی