در میزگرد چیلان با دو تن از مدیران ذوب آهن مطرح شد:ذوب آهن اصفهان در بومی سازی فراتر از یک کارخانه و دانشگاه عمل کرده است
ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده فولاد در کشور خدمات قابل توجهی در طراحی، ساخت و راه اندازی صنایع مختلف کشور به یادگار گذاشته است.در سال های گذشته کمتر کسی جرات ساخت قطعاتی نظیر شافت منوبلوک و وینت قفسه 900 نورد 650 و... را داشت، اما ذوب آهن اصفهان خود باوری را در بومی سازی صنعت ایران متبلور ساخت. این شرکت نه تنها پیشران صنعت فولاد بود بلکه در صنایع مختلف نیز نقش آفرینی های بسیاری داشته است، به واقع صنعت کشور مدیون ذوب آهن اصفهان است.

مهندس محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان و مهندس علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی مدیریت مهندسی نورد در میزگردی به مناسبت برگزاری دومین دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به برنامه ها و اقدامات شرکت ذوب آهن اصفهان در حوزه بومی سازی و توسعه تکنولوژی پرداختند.

مهندس محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: در ادامه تلاش های بی وقفه ذوب آهن در صنعت فولاد، این شرکت نه تنها در بخش بومی سازی قطعات، بلکه در بومی سازی و پیاده سازی تکنولوژی تولید مقاطع فولادی در کشور فراتر از یک کارخانه و یک دانشگاه عمل کرده است. بومی سازی تنها ساخت تجهیزات تکی و یا مونتاژی نیست بلکه ذوب آهن اصفهان، دانش تولید فولاد و دانش نورد مقاطع طویل را به کشور عرضه کرده است. نمی توان نوردی را در بخش خصوصی و غیرخصوصی مثال زد که کارشناسان زبده ذوب آهن در طراحی، ساخت و راه اندازی آن نقش اصلی نداشته باشند.

مدیر مهندسی نورد تصریح کرد: در میان هیاهوی تحریم ها، ذوب آهن اصفهان گام در عرصه بسیار سخت و سنگین تکنولوژی تولید ریل گذاشت و با وجود پیچیدگی های بالای تولید این محصول استراتژیک،کارشناسان این شرکت با توان ودانش خود توانستند به تولید ریل پرسرعت  ۶۰E1، ریل مترو و… دست یابند و همزمان با مهندسی معکوس قطعات و قفسه های تولید ریل، سفارش و ساخت این قطعات هم در داخل بخش مکانیکی ذوب آهن و هم در بخش خصوصی را شروع کنند. در این راستا قفسه بسیار دقیق نهایی برای ساخت در داخل کشور مراحل سفارش خود را  طی می کند و بزودی ساخت آن شروع می گردد.

در ادامه مهندس علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی مدیریت مهندسی نورد نیز گفت : حدود ۷۵ درصد قطعات و  تجهیزات طی سال های گذشته در این مدیریت بومی سازی شده است که تعدادی از آنها درکارگاه نورد ۳۵۰  بودند و عبارتند از : ساخت استند کامل قفسه های دو و چهار دانیلی (چرخنده ها، شافت و پوسته گیربکس)، لاکینگ و بوش و رینگ، مهندسی معکوس و تهیه نقشه و ساخت قفسه ژوکر و متعلقات آن (با همکاری شرکت های داخلی)، طرح لاکینگ قفسه های دانیالی با طراحی جدید (تهیه نقشه توسط دفتر فنی مدیریت)، طراحی و تهیه نقشه و ساخت سیستم ترمکس سه شاخه ای، در راستای تنوع روش تولید و افزایش خواص مکانیکی و کیفیت محصولات شاخه ای به صورت سه قلو که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن در ذوب آهن اصفهان (توسط همکاران مدیریت امور فنی و مهندسی نورد و نت مکانیک) صورت گرفت و در خط کارگاه نورد ۳۵۰ نصب و راه اندازی گردید.

وی در ادامه به بومی سازی های کارگاه نورد ۳۰۰ پرداخت و افزود : سیستم اندازه گیری و کنترل کوره متدیک و کوره رولیکی نورد۳۰۰  با همکاری کارشناسان نورد ۳۰۰ و مهندسی اتوماسیون بومی سازی کامل شد . در این راستا برنامه نویسی سیستم کنترل به نحوی انجام شده است که متناسب با راندمان خط تولید و شمش گیری کارگاه، پارامترها و تنظیمات(Set Point) کوره شامل دما، دبی، فشار و نسبت هوا به گاز به صورت کاملاً خودکار و آنلاین محاسبه و در PLC سیستم کنترل، بدون دخالت پرسنل بارگذاری می شود . این پروژه مهم سبب کاهش ضخامت پوسته اکسیدی از ۳ میلیمتر به یک میلمتر و همچنین کاهش مصرف سوخت در کوره های نورد ۳۰۰  شده است که شاخص بسیاری خوبی در راستای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش پوسته های اکسیدی به شمار می رود.

خدمتی ذوب آهن اصفهان در حوزه بومی سازی غلتک نورد 

مهندس مهرابی بیان کرد : استارت ساخت غلتک نوردی برای اولین بار در کارگاه ۴۶ مدیریت مهندسی نت زده شد . خدمتی که ذوب آهن اصفهان جهت بومی سازی غلتک نورد به صنعت کرد ، قابل تقدیر است.درکنار آن شرکت های ایران غلتک،چدن سازان و سدید نیز تاسیس شدند که به صورت مجزا فعالیت دارند . در حال حاضر صد در صد غلتک های خطوط نورد ذوب آهن از غلتک های ساخت داخل کشور استفاده می شود. طی پنج سال گذشته تعدادی از رینگ و رولیکهای خط تیرآهن و تعدادی غلتک در داخل شرکت با همکاری مدیریت مهندسی نت ساخته شده و در خط تولید در حال استفاده است که از لحاظ کیفیتی نیز مرغوب تراز شرکت های غلتک ساز می باشد.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه سایزهای قابل تولید محصولات شاخه ای در نورد۳۵۰ از سایز ۱۶ به بالا است برای اولین بار طراحی و تولید میلگرد آجدار ۱۴ به صورت دو قلو انجام گرفت و تولید میلگرد با کیفیت عالی و تناژ بالا امکان پذیر شد و باعث افزایش تنوع و ظرفیت تولید مهندسی نورد گردید.

مهندس مهرابی گفت: از جمله شاخص ترین پروژه های اصلاح و بهینه سازی مهندسی نورد که با پیشنهاد همکاران،بومی سازی شده یا در حال انجام می باشد شامل پروژه سیستم جعبه ای ترمکس در کارگاه نورد ۳۵۰و تولید محصول به صورت دوقلو است.

وی برنامه های آینده مدیریت نورد در راستای بومی سازی را چنین برشمرد: سیستم بسته بندی و گره زن نیمه اتومات و سیستم جعبه ای ترمکس در نورد ۳۰۰، طراحی و ساخت گره زن اتومات جهت بسته بندی محصولات شاخه ای و استفاده از خاموت تولید داخل شرکت به جای تسمه های وارداتی و جایگزین نمودن بیرینگ در بالشتک های قفسه های نورد ۵۰۰ .

2

تاریخ انتشار : ۵ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
شناسه مطلب : 29424
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی