با تایید 88500 تن از معاملات دیروز شمش:تفاوت شمش و میلگرد در بورس کالا از ۱۸ درصد فراتر رفت
روز گذشته کمیته نظارت بر معاملات بورس کالا 11500 تن از معاملات شمش فولادی که قیمت کشف شده آنها زیر 4500 تومان بود را ابطال کرد. بدین ترتیب و با احتساب معاملات تایید شده، حدود 180 هزار تن شمش در هفته جاری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که یک رکورد بی نظیر محسوب می شود. نکته قابل توجه در این میان افزایش تفاوت شمش و میلگرد به حدود 900 تومان (بیش از 18 درصد) است که یک رکورد تازه محسوب می شود.

به گزارش  چیلان ، با تایید و ثبت معاملات ۱۴ اسفند ۹۸ بورس کالا، ۱۷۸۵۰۰ تن شمش فولادی در هفته جاری مورد معامله قرار گرفت که اگر میانگین قیمت آن را حدود ۴۶۰۰ تومان (بدون مالیات بر ارزش افزوده) در نظر بگیریم، با توجه به معاملات هفته جاری میلگرد در بورس کالا که قیمت میانگین آنها حدود ۵۴۵۰ تومان (بدون مالیات بر ارزش افزوده) بود، تفاوت قیمت میان شمش و میلگرد به حدود ۱۸.۵ درصد رسیده است. تفاوتی که بنا به مصوبات کارگروه تنظیم بازار و علی رغم اعتراض نوردکاران، ۷ درصد در قیمت پایه تعیین شده بود و البته هنوز هم جاری است. پیش از این مصوبه هم، در سال ۹۷ تفاوت قیمت این دو محصول فولادی، با پیشنهاد و پیگیری انجمن فولاد ۱۱ درصد تعریف شده بود که در سال جاری کاهش یافت.

تفاوت قیمت میانگین ۸۵۰ تومانی بین شمش و میلگرد و حدود ۱۰۰۰ تومانی در سطح حداکثر، در حالی در هفته جاری به ثبت رسیده که در هفته قبل (هفته اول اسفندماه) فقط در معاملات تایید شده، حدود ۱۶ درصد و در هفته قبل از آن یعنی هفته چهارم بهمن ماه، اندکی بیشتر از ۱۱ درصد بوده است. به عبارت دیگر تفاوت ۵۰۰ تومانی بین شمش و میلگرد در بورس کالا، فقط در طی دو هفته تقریبا دو برابر شده است.

به نظر می رسد در کنار سایر عوامل، هر چند فشار وزارت صمت برای محدود کردن صادرات و عرضه حداکثری شمش در بورس کالا، کاهش ۱۵ درصدی قیمت آن را به همراه داشته اما این کاهش قیمت، در میلگرد با همان شیب و تناسب رخ نداده و لذا تفاوت قیمت بین این دو رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. به عبارت دیگر، چسبندگی قیمت میلگرد به نرخ ۵۵۰۰ تومان (بدون مالیات بر ارزش افزوده) به دلیل تقاضای صادراتی آن در همین سطوح قیمتی وجود دارد و لذا کاهش بیش از حد قیمت شمش در بورس کالا موجب انتقال هم اندازه منافع به مصرف کننده نهایی نخواهد شد. بنابراین پیش بینی می شود در عرضه های هفته آینده میلگرد که  قیمت پایه آن بر اساس فرمول کارگروه تنظیم بازار و با توجه به معاملات این هفته شمش، به مراتب کمتر از هفته جاری خواهد بود، قیمت کشف شده نهایی در سطوح فعلی یا اندکی کمتر باقی بماند.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۴۸
شناسه مطلب : 30374
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی