صنعت فولاد ایران در سال ۹۸ شاهد چه تغییرات مدیریتی بود؟رفت و آمدهای مدیریتی در فولاد ایران + موشن گرافیک
سال 98 سالی بی ثبات بود! شدت تحریم ها، نوسانات بازار، سیل و زلزله و هم اکنون نیز همگی در کشاکش ویروس کرونا! در این سال مدیران فولادی نیز خواب خوشی نداشتند و علاوه بر تعدد تحریم ها و بخشنامه ها، فولاد ایران شاهد تغییرات مدیریتی گسترده ای بود. از جابجایی مدیران کارکشته ای چون ناصر تقی زاده تا خداحافظی معاونان برجسته ای چون تقی ممتازان و محمود اکبری. «چیلان» نگاهی به برخی از مهم ترین تغییرات مدیریتی در این سال داشته است.

 

قرعه به ناصر تقی زاده افتاد

اولین تغییر مدیریتی مهم امسال مربوط به گل گهر بود و قرعه به نام «ناصر تقی زاده» افتاد. جمشید «ملارحمان» جایگزین ناصر تقی زاده در جایگاه مدیر عاملی گل گهر شد. تقی زاده این شرکت معدنی و صنعتی را ترک کرد و رئیس هیأت مدیره شرکت معدنی و صنعتی دیگری شد: چادرملو

تغییرات مدیریتی ملارحمان

جمشد ملارحمان نیز با شروع کار دست به تغییرات مدیریتی زد که از آن جمله، میرعلی طاهرزاده (قائم مقام مدیرعامل) و مجید علیدادی (معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی) منصوب شدند. محمد ایرانمنش نیز جایگزین مرتضوی در مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل گل گهر شد. در ادامه و در دی ماه نیز معاونت بهره برداری مجتمع گل گهر با بازنشستگی محمد ستوده بحرینی به حجت نجمی نیا سپرده شد.

 

آمد و شد گسترده مدیرعاملان فولادی

 

میرمحمدی در سنگان جای خود را به امرایی داد

علی «امرایی» جایگزین سید محسن «میرمحمدی» در صنایع فولاد سنگان خراسان یکی از شرکت های وابسته به گروه فولاد مبارکه شد.

شهرام عالی وند مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان شد

مدیرعامل فولاد مبارکه با پذیرش استعفای عزیز «قنواتی» از مدیرعاملی فولاد امیرکبیر کاشان، شهرام «عالی وند» را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت فولادی معرفی کرد.

 قنواتی به فولاد آتیه خلیج فارس رفت

عزیز «قنواتی» لحظاتی پس از استعفا از فولاد امیرکبیر کاشان به عنوان مدیرعامل فولاد آتیه خلیج فارس انتخاب شد.

مجید رضاپور رفت؛ سعید بزرگی آمد

مدیرعامل شرکت صنایع ورق های پوششدار تاراز چهارمحال نیز در این سال تغییر کرد و سـعید «بزرگی» جایگزین مجید «رضاپور» شد.

 تغییر مدیرعامل در سناباد

کشانی مدیرعامل وقت شرکت فولاد خوزستان، حکم مدیرعاملی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (توسعه ملی) را برای محمدحسین «مولوی زاده» زد و او جایگزین حسین «نکایی» شد. پس از چند ماه او نیز از این جایگاه را واگذار کرد و «مدنی‌فر» از سوی علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان به‌عنوان مدیرعامل  شرکت توسعه فراگیر سناباد منصوب شد.

کشانی خوزستان را ترک کرد

محمد «کشانی» نیز در این سال از فولاد خوزستان جدا شد و با یک کارنامه موفق، جایگاه مدیرعاملی این شرکت بزرگ فولادی را به علی «محمدی» معاون وقت خود سپرد.

کشانی حکم مشاور رئیس هیأت عامل ایمیدرو و عضویت در هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) را دریافت کرد و چند صباحی نیز مدیرعامل پارس فولاد سبزوار شد و در کمتر از یک ماه از این شرکت‌ تابعه هلدینگ سرمایه‌گذاری پارسیان به مدیرعاملی مسعود سمیعی‌نژاد خارج شد. وی در نیمه اسفندماه وارد ترکیب هیئت مدیره فولاد آلیاژی ایران شد.

موج تغییر مدیرعامل به فولاد خراسان هم رسید

فولاد خراسان که یکی از باثبات ترین مدیریت ها را در میان شرکت های فولادی داشت امسال با تغییر مدیرعامل مواجه شد و  سید حسین «احمدی» پس از ۹ سال تکیه بر صندلی مدیرعاملی این شرکت در نیشابور با رسیدن فصل بازنشستگی استعفا داد و دکتر کسری «غفوری» بر این جایگاه تکیه زد. این شرکت در دوره مدیرعامل جدید شاهد تغییرات مدیریتی در سطح معاونین و مدیران کلیدی نشد.

سبا مدیر عوض کرد

مصطفی «عطایی‌پور» با دریافت حکمی از سوی حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه بر صندلی «احمدیان» تیکه زد و به عنوان مدیر مجتمع فولاد سبا منصوب شد.

گروه ملی فولاد: اعتراضات کارگری به اضافه تغییر مدیرعامل

گروه ملی صنعتی فولاد ایران که با حواشی کارگری زیادی روبرو شده بود در نیمه دوم سال شاهد تغییرات مدیریتی جدیدی شد و نادر جعفر «یوسفی» مدیرعاملی این شرکت در خوزستان را عهده دار شد.

خطیبی وارد هلدینگ ماهان شد

صادق «جاهد خطیبی»، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد به سمت مدیرعاملی هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان (وابسته به شرکت سرمایه گذاری گروه مالی گردشگری) منصوب شد.

فولاد متیل مدیرعامل عوض کرد

محسن «رضیعی» نیز در سال ۹۸ به سمت مدیرعاملی هلدینگ فولاد متیل منصوب و جایگزین «بیات ماکو» شد. بیات ‌ماکو نیز مشاور ارشد مدیرعامل هلدینگ ماهان را انتخاب کرد.

فاضل، بناب را ترک کرد

دکتر سید ابوتراب «فاضل» در دی ماه از مدیرعاملی  فولاد صنعت بناب استعفا داد و صادق «جاهد خطیبی» مدیرعامل صنایع و معادن ماهان، با حفظ سمت، سرپرستی این مجتمع فولادی را عهده دار شد.

خلیقی سکاندار غرب آسیا شد

غلامرضا «خلیقی» که پیش از این عضو هیئت مدیره فولاد غرب آسیا بود با استعفای ندیمی به عنوان

مدیرعامل جدید فولاد غرب آسیا انتخاب شد. خلیقی سابقه مدیرعاملی این شرکت بزرگ بخش خصوصی در سالیان گذشته را نیز در کارنامه خود دارد.

 

تغییرات معاونین

معاون بازاریابی فولاد کاوه تغییر کرد

مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش طی حکمی مصطفی «معینی یوسفی» را به سرپرست بازاریابی و فروش فولاد کاوه جنوب برگزید و او را جایگزین تقی «ممتازان» کرد.

تغییرات مدیریتی در ذوب

نعمت اله «محسنی» نیز در نیمه سال، صندلی خود را به بهزاد «کرمی» به عنوان معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان داد و محمد جعفر «صالحی» نیز به عنوان معاون خرید ذوب آهن منصوب شد. محسنی نیز در ادامه وارد هیت مدیره پویش بازرگان شد.

تغییر معاون تکنولوژی فولاد مبارکه

با تغییر دیگری از سوی مهندس عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه، سید مهدی «نقوی» جایگزین منوچهر «نیکفر» در سمت معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد. منوچهر «نیکفر» نیز در روزهای پایانی سال ۹۸ به عنوان سرپرست باشگاه فولاد سپاهان تعیین شد و برصندلی «تابش» تکیه زد.

نادری؛ از اصفهان به تهران

امیر حسین «نادری» که زمانی معاون اقتصادی فولاد مبارکه اصفهان بود در دهم اسفند جانشین حسن «یونسیان» شد و به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد ایران شروع بکار کرد.

 

تغییرات از اصفهان تا آلمان

امسال شاهد تغییرات دیگری نیز در ترکیب هیأت مدیره شرکت های فولادی تا جابجایی معاونین وزارت صمت که تصمیمات و بخشنامه های آنها تأثیر زیادی بر بازار فولاد می گذارد، بودیم.

اسماعیلی از مجلس وارد دولت شد

همچنین در این سال، «جعفر سرقینی» نیز معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت را به «داریوش اسماعیلی» سپرد و راهی آلمان به عنوان مدیرعامل جدید آسکوتک شد.

دشتیانه به ذوب آهن برگشت

احسان «دشتیانه» که سال قبل، معاونت فروش و بازاریابی را به دکتر «محسنی» واگذار کرد، پس از یکسال وارد کادر هیأت مدیره این شرکت بزرگ فولادی شد.

تغییر در ترکیب هیأت مدیره فولاد مبارکه

ترکیب هیأت مدیره فولاد مبارکه نیز دچار تغییراتی گردید و «اسرافیل احمدیه» جایگزین «بهمن عیار رضایی» در این شرکت بزرگ فولادی شد. همچنین در هفته های آخر سال، غلامحسن تقی نتاج جایگزین سیدضیاء ایمانی در ترکیب هیأت مدیره فولاد شد.

 

تغییرات مدیریتی تا اسفند ادامه داشت

فولاد مبارکه در هفته های آخر سال نیز دست به تغییر مدیریتی زد و با اعلام بازنشستگی محمود اکبری، سرپرستی معاونت فروش و بازاریابی این شرکت بزرگ فولادی به غلامرضا طاهری که پیش از این مدیر برنامه ریزی و تحقیقات بازار بود سپرده شد.

 

سال ۹۸ سال عجیبی در جابجایی های مدیریتی بود؛ فولاد آلیاژی ایران که به تغییر پی در پی مدیرعامل شهره بود با عملکرد درخشان چایچی به ثبات مدیریتی رسید و از آن سوی، فولاد خراسان که نزدیک به یک دهه با مدیرعاملی سیدحسین احمدی پیش رفت، در سال ۹۸ وارد گردونه تغییر مدیریتی شد. گروه فولاد مبارکه نیز شاهد تغییرات متعددی در تمام طول سال بود.

 

اخبار ضد و نقیض دیگری هم از جابجایی های مدیریتی از سایر شرکت های فولادی و معدنی به گوش می رسد و اگرچه تغییرات مدیریتی دارای پیچیدگی های خاص خود است ولی در روزهای آینده مشخص می شود که آیا «موج تغییرات مدیریتی» در آخرین روزهای سال آرام می گیرد؟

 

فایل موشن گرافیک  چیلان  در این خصوص را در زیر مشاهده کنید:

2

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹
شناسه مطلب : 30381
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی