در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:ابطال معاملات فولاد، جز تولید رانت نتیجه‌ای ندارد/ ایران قبل از مداخله در بازار، ارزان‌ترین فولاد دنیا را داشت/ فرمول قیمت پایه شمش فولادی مبنای علمی ندارد + ویدئو
در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب شبکه دو سیما، قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد و ابطال پی در پی معاملات در بورس کالا مورد انتقاد نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان و معاون عملیات و نظارت بورس کالا قرار گرفت و مقرر شد مکانیسم ابطال معاملات در بورس کالا از این به بعد ملغی شود.

به گزارش  چیلان ، گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با حضور دکتر اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان و رضا محتشمی پور، معاون عملیات و نظارت بورس کالا به موضوع بازار فولاد و معضل ابطال معاملات در بورس کالا پرداخت.

بهادر احرامیان، بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در این برنامه گفت: اکنون با تولید حدود ۲۷ میلیون تن فولاد، جایگاه دهم جهان را داریم. در سال ۸۸ که شروع دوره اول تحریم‌ها بود، ۱۰ میلیون تن واردات فولاد داشتیم و سال ۹۸، بیش از ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد داشته‌ایم. این رشد صنعت فولاد ایران را نشان می‌دهد. صنعت فولاد کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و اگر این پیشرفت‌ها نبود، اکنون و در میانه بحران کرونا و تحریم، تبدیل به دومین کشور واردکننده خالص محصولات فولادی می‌شدیم.

قبل از مداخلات وزارت صمت، فولاد ایران ارزان‌ترین فولاد دنیا بود

احرامیان با بیان این موضوع که ارزان بودن انرژی در ایران تمام ماجرا نیست، گفت: جمع هزینه انرژی و تامین مالی برای تولیدکنندگان فولاد ایران نزدیک به اروپا است و ما نمی‌توانیم گازمان را از ایران بگیریم و تامین مالی را آمریکای شمالی بگیریم. وی افزود: قبل از اینکه مداخلات در بازار فولاد صورت گیرد، فولاد ایران ارزان‌ترین فولاد دنیا بود. از وقتی بازار فولاد ملتهب شد که قیمت دستوری ارز ۴۲۰۰ تومانی به فولادسازان تحمیل شد.

نایب رئیس انجمن فولاد گفت: ابطال معاملات در بورس کالا مختل تولید است. ما دنبال فولاد گران نیستیم. بهتر است در بورس کالا، مثل بورس اوراق بهادار، بازه قیمتی برای محصولات فولادی تعیین شود و اگر قیمت از سقف موردنظر بالا زد، عرضه‌ها تقسیم به نسبت شود. این خیلی بهتر است تا کل معاملات باطل شود و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر شوند.

احرامیان گفت: قبل از اینکه مداخلات در بازار فولاد صورت گیرد، فولاد ایران ارزان‌ترین فولاد دنیا بود. از وقتی بازار فولاد ملتهب شد که قیمت دستوری ارز ۴۲۰۰ تومانی به فولادسازان تحمیل شد.

ابطال معاملات فولاد، قیمت‌ها را بالا می‌برد و رانت ایجاد می‌کند

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره شرکت فولاد ذوب آهن اصفهان در گفتگوی ویژه خبری گفت: از سال ۱۳۸۲ که بورس کالا، فعالیت خود را آغاز کرد تا دو سال قبل، ​ بورس کالا بر اساس قواعد و دستورالعمل‌ها در حال کار بود و قیمت گذاری در بورس کالا انجام می‌شد، اما از دو سال پیش که جهش قیمت ارز اتفاق افتاد بورس کالا رویه‌های خود را کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: از دو ماه پیش از عید، دوباره این فشار‌ها زیاد شد و در اسفند، اتفاق جدید با ابطال معاملات در بورس کالا افتاد و شاهد ابطال معاملات ۷۳ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا بودیم و این ابطال به علت رعایت نکردن سقف بالا و پایین بود.

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: ابطال معاملات و مداخله دستوری در بورس کالا تاثیری در کنترل قیمت تیرآهن و میلگرد که مردم مصرف می‌کنند، نداشته است. فاصله قیمتی میلگرد و شمش در تمام دنیا، ۸ تا ۱۰ درصد است. اما در اثر مداخله دستوری این فاصله در ایران به ۲۲ درصد و گاهاً ۳۰ درصد رسیده و مصرف‌کنندگان از ابطال معاملات و مداخله‌ها آسیب دیده‌اند. وقتی یک شرکت خاص در عرضه دیروز شمش، فقط یک ریال پایین‌تر از قیمتی که قرار است ابطال شود، قیمت خود را وارد می کند، مشخص است که دست‌های پشت پرده برای توزیع رانت در میان است. فقط یک یا نهایتا چند شرکت خاص از رانت قیمت گذاری در بورس کالا منتفع می شوند!

دشتیانه گفت: نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین کننده همه قیمت هاست، اما واقعی قیمت گذاری نمی‌شود. پیش از تعطیلات، این شمش با قیمت سه هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که با دلار نیمایی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود ۲۸۸ دلار در حالی که قیمت شمش صادراتی ۳۸۰ دلار بود.

وی گفت: وقتی کالایی وارد بورس کالا می‌شود طبق قانون از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود. تا دو سال پیش که نرخ ارز بالا رفت، بورس کالا مثل ساعت کار می‌کرد.

فرمول قیمت پایه شمش، مبنای علمی ندارد

معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: فرمول قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا مبنای علمی ندارد و به این فرمول انتقاد وارد است.

محتشمی پور افزود: تولیدکنندگان فولاد فرمول کارگروه تنظیم بازار برای شمش فولادی را قبول نداشتند. با این حال، وزارت صمت حتی این فرمول را هم که خودش تصویب کرده در معاملات شمش رعایت نمی‌کند.

محتشمی پور با بیان اینکه قیمت شمش به درستی تعیین نمی‌شود، گفت: فرمول آن مورد انتقاد و به این موضوع، ​کمتر توجه شده است. وی افزود: گذاشتن سقف قیمتی در بورس یکی از پرهزینه‌ترین اقدامات ممکن در بورس است، اما به مراتب از وضع فعلی ابطال معاملات، بهتر است.

در نهایت در برنامه گفتگوی ویژه خبری این جمع‌بندی صورت گرفت که مکانیسم ابطال معاملات فولاد در بورس کالا کنار گذاشته شود.

2

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۴
شناسه مطلب : 31135
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی