گزارش چیلان از عرضه‌های بی‌فرجام فولاد در بورس کالامهر ابطال وزارت صمت بر معاملات ورق فولادی/ ضرر امروز سهامداران فولاد مبارکه به علت ابطال معاملات: حداقل ۵۴۳ میلیارد تومان!
امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت وزارت صمت تمام معاملات ورق فولادی تولیدی شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا را ابطال کرد و تنها عرضه‌هایی که در سیستم معاملاتی مچینگ و با قیمت پایه صورت گرفته بود، به سرانجام رسید.

به گزارش  چیلان ، امروز تالار محصولات صنعتی بورس کالا میزبان عرضه ورق فولادی بود که هیچ‌کدام از عرضه‌ها به سرانجام نرسید و تنها ۱۲ هزار و ۲۰ تن ورق گرم در قالب مچینگ مورد معاملات قرار گرفت.

با احتساب میزان درنظر گرفته شده برای حداکثر افزایش عرضه‌ها امروز قرار بود ۷۱ هزار و ۱۷۰ تن ورق گرم B و ۳۶ هزار و ۱۹۰ تن ورق گرم C در بورس کالا با سقف رقابت باز عرضه شود که تمام معاملات مربوط به این عرضه‌ها توسط وزارت صمت ابطال شد. ارزش معاملات ابطال‌شده حداقل ۵۴۳ میلیارد تومان است و این حداقل میزان ضرری است که سهامداران فولاد مبارکه از ابطال‌های امروز متحمل شده‌اند.

در حال حاضر شکاف قیمت ورق فولادی در بازار آزاد و بورس کالا به شدت بالا رفته است و ابطال معاملات قطعاً باعث انباشت بیشتر تقاضا و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود. این امر باعث می‌شود تا علاوه بر تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان ورق فولادی که به نوعی عامه مردم هستند نیز به شدت متضرر شوند.

رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد پیش از این از رانت ۴۰ هزار میلیارد تومانی در معاملات ورق فولادی در بورس کالا خبر داده و گفته بود: ورق فولادی که در بورس کالا با قیمت هر کیلو ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان معامله می‌شود در کف بازار با قیمت‌های بالاتر از ۱۱۰۰۰ تومانی به فروش می‌رسد و این بدان معناست که در معاملات ۸ میلیون تن ورق فولادی، در مجموع رانت هنگفت ۴۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

در جدول زیر نتایج معاملات امروز ورق فولادی در بورس کالا را ببینید:

معاملات ورق فولادی در بورس کالا 1

2

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۳
شناسه مطلب : 31248
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی