«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ خبر تحریمی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته این بود که تولید فولاد ایران در ماه گذشته میلادی، برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، رشد قابل توجهی داشته و ایران با پشت سر گذاشتن هند، به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا تبدیل شده است. خبر بد هفته نیز بالا گرفتن التهابات در بازار فولاد در پی افزایش نرخ در بازار آزاد بود که به مصرف‌کنندگان فولاد فشار زیادی وارد می‌کند. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

در هفته گذشته، قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت و در اواسط هفته، دلار آمریکا حتی قیمت‌های بالاتر از ۲۰ هزار تومان را نیز در معاملات بازار آزاد به خود دید. این افزایش قیمت ارز باعث جهش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد شد؛ تا جایی که قیمت میلگرد آجدار، حدود ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو در هفته گذشته افزایش یافت.

در اواخر هفته گذشته، نرخ ارز مقداری عقب‌نشینی کرد و انتظار این است که با باز شدن کامل مرزها با کشورهای همسایه و رشد مبادلات تجاری و ورود ارز به کشور، از التهابات بازار کاسته شود. تجربه نشان داده است که التهابات ارزی، به التهابات در سایر بازارها از خودرو گرفته فولاد منجر می‌شود و کلید آرامش این بازارها را باید در آرامش بازار ارز جستجو کرد. علاوه بر احیای روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و بهبود جریان ورود ارز به کشور، مداخله موثر بانک مرکزی نیز می‌تواند در ثبات بازار ارز نقش داشته باشد.

به هر صورت، در هفته گذشته، شاهد التهاب در بازار فولاد بودیم و این التهاب بیش از همه مصرف‌کننده نهایی که عامه مردم هستند، آسیب می‌زند.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته از زبان انجمن جهانی فولاد منتشر شد. انجمن جهانی فولاد گزارش داد در حالی که در ماه میلادی گذشته (ماه می)، تولید فولاد خام دنیا نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۸.۷ درصد کاهش یافته، تولید فولاد خام ایران در این ماه با رشد ۸.۹ درصدی به ۲.۳۵ میلیون تن رسیده است.

در مجموع ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۰ نیز تولید فولادخام ایران رشد ۱۱.۱ درصدی داشته است.

بنا به گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید آهن اسفنجی ایران در ماه میلادی گذشته با رشد ۷.۶ درصدی به ۲.۷ میلیون تن رسید و ایران با پشت سر گذاشتن هند، توانست رتبه نخست تولید آهن اسفنجی در دنیا را به خود اختصاص دهد.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید فولاد دانست. سهام فولاد مبارکه در بازار بورس در هفته گذشته، شاهد صف‌های خرید سنگین بود و فولاد نقش مهمی در رکوردشکنی شاخص کل بورس داشت.

تنها در روزهای کاری حدفاصل ۲۸ خرداد تا سوم تیر، نماد فولاد شاهد رشد ۲۱ درصدی بوده و در هفته گذشته این نماد به دلیل رشد متوالی بیش از ۱۵ درصدی در عرض ۱۵ روز کاری متوقف شد تا سهامداران آن، طعم شیرین کنفرانس‌لازم شدنِ نماد بورسی‌شان را بچشند.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۴۰۱ هزار و ۹۱۴ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع ورق فولادی در بورس کالا، درآمد ۱۷۸۷ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

خبر تحریمی هفته

در هفته گذشته، بار دیگر دولت آمریکا به سراغ تحریم صنعت فولاد ایران رفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا نام هشت شرکت صنایع فلزی و فولاد ایران را عمدتاً به بهانه ارتباط با شرکت فولاد مبارکه در فهرست تحریم‌ها قرار داد. هدف از این تحریم‌های خصمانه، توسط دولت آمریکا، قطع درآمدهای دولت ایران از محل صادرات محصولات شرکت فولاد مبارکه و سه شرکت دیگر تولیدکننده فولاد، سنگ آهن و آلومینیوم عنوان شده است.

در هفته گذشته، شرکت تجارت فولاد تارا، مستقر در آلمان، و سه شرکت در امارات («پاسیفیک»، «بِتِر فیوچر» و «توکا»)، به بهانه ارتباط با فولاد مبارکه تحریم شدند. شرکت فولاد مِتیل از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت. یک شرکت مهندسی مستقر در چین و هنگ‌کنگ نیز به بهانه فروش ۳۰۰ تن گرافیت به صنایع فلزی ایران تحریم شده است.

به گفته خزانه‌داری آمریکا، شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود و سهمی یک درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران دارد.

دولت آمریکا از سال ۹۷، بارها صنعت فولاد ایران را تحریم کرده است و علی‌رغم این تحریم‌ها، صادرات فولاد ایران در سال گذشته افزایش یافت. تحریم‌ها هزینه به صنعت فولاد ایرانتحمیل می‌کنند، اما قطعاً نمی‌توانند مانع از توسعه و رشد این صنعت شوند.

فولاد مبارکه یک موتور محرکه برای رشد صنایع داخلی از خودروسازی گرفته تا تولید لوازم خانگی است و این شرکت چندان اتکائی به حوزه صادرات ندارد. بنابراین، بعید است که تحریم‌های هفته گذشته تأثیر چندانی بر فعالیت‌های شرکت فولاد مبارکه داشته باشد. فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز ایران، از سال ۹۷ بدین سو، بارها هدف تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اما این تحریم‌ها مانع از رشد این شرکت نشده است.

2

تاریخ انتشار : ۷ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
شناسه مطلب : 31906
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی