متن و حاشیه جلسه بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد با حضور شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنیجلسه مهم تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در وزارت صمت/چالش تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد همزمان با اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد توسط وزارت صمت!
امروز (دوشنبه نُهم تیر)، جلسه مهم تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) در وزارت صمت برگزار می‌شود. مباحث و درخواست‌های مطرح شده برای تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، چالشی است که در ماه‌های گذشته مجددا بروز کرده و این چالش در حالی ادامه دارد که اخیراً با واقعی شدن قیمت فولاد در بورس کالا و اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد، امیدها به توزان زنجیره فولاد و توسعه تمام حلقه‌های این زنجیره بیشتر شده است. چیلان امروز به‌صورت ویژه به موضوع ضرایب قیمتی می‌پردازد و به‌صورت زنده آخرین خبرها در این مورد را پوشش می‌دهد.

عبدالمجید شریفی، رئیس هیئت مدیره فولاد کاوه جنوب:
(به نقل از منابع مطلع) ضرایب موجود مبنای کارشناسی و حسابرسی دارد و تازه یک مرحله به نفع معدنی‌ها افزایش یافته است. بنابراین دیگر جای افزایش ندارد. افزایش قیمت مواد معدنی، طرح‌های هشت‌گانه فولادی را با مشکلات عدیده روبرو می‌کند.

یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:
(به نقل از منابع مطلع) سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن در حال صادر شدن است، حمایت از صنعت زغال سنگ بر عهده ذوب آهن است، حمایت از اشتغال حتی ۵ برابر استاندارد جهانی بر عهده ذوب آهن است و لذا این شرکت دیگر توان تحمل هزینه اضافی ندارد. بنابراین در صورت افزایش قیمت سنگ آهن، ذوب آهن دیگر توانی برای حمایت از سایر صنایع نخواهد داشت.

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر:

(به نقل از منابع مطلع) ۴۳ درصد مواد اولیه فولاد کشور در منطقه گل گهر تولید می شود و هر صدم درصد اجحاف در ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، اجحاف در حق مردم این منطقه و کل کشور است. سرمایه گذاری در معادن به دلیل سرکوب قیمت مواد معدنی کاهش یافته و اصلاح ضرایب باید با نگاه حل این مشکل باشد

فولاد مبارکه: ضرایب قیمتی زنجیره فولاد نباید تغییر کند

منابع مطلع به  چیلان  گفتند که یزدخواستی معاون خرید فولاد مبارکه در این جلسه عنوان کرده است: حاشیه سود معدنی‌ها در دهه گذشته همواره دو برابر فولادی‌ها بوده است. ضرایب محاسبه شده که در حال حاضر در زنجیره فولاد حاکم است، بر مبنای سرمایه‌گذاری و سود عادلانه در همه حلقه‌های زنجیره فولاد است که نباید تغییر کند.

دکتر سمیعی نژاد مدیر عامل سرمایه گذاری پارسیان خطاب به دکتر اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت:

(به نقل از منابع مطلع) من هم در جایگاه شما در وزارتخانه بوده‌ام و هم در جایگاه فولادی‌ها بوده‌ام و الان هم در جایگاه معدنی قرار دارم. به نظر من امروز در این جلسه به توافق نخواهیم رسید. مبانی را بگیرید و خود وزارتخانه کار کارشناسی و ضرایب را ابلاغ کند.

مأموریت دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری به ایمیدرو

منابع مطلع به  چیلان  گفتند که در جلسه‌ بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد که هم‌اکنون در وزارت صمت در حال برگزاری است، دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: راهکار اصلی و پایدار حل اختلاف قیمتی بین شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی، سهامداری مشترک است که ایمیدرو باید این موضوع را دنبال کند.

متن و حاشیه جلسه بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد با حضور شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی

شنیده‌های  چیلان  از منابع موثق حاکی از این است که در جلسه امروز در وزارت صمت، علاوه بر شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار انجمن فولاد، انجمن سنگ آهن، خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران، دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم حضور دارند.

بنا به کسب اطلاع  چیلان  از منابع مطلع،  از جمع فولادی‌ها، فولاد خوزستان و فولاد خراسان و فولاد هرمزگان به این جلسه دعوت نشده‌اند که این موضوع با اعتراض شدید انجمن فولاد روبرو شد. این در حالی‌است که علاوه بر شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله گل گهر، چادرملو، گهرزمین، اپال پارسیان و میدکو، انجمن سنگ آهن و خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران حضور دارند و وزن سنگ آهنی‌ها در این جلسه پررنگ‌تر است.

با سخت‌گیری حراست وزارتخانه، در بدو جلسه از هر شرکت و تشکل دعوت شده فقط یک نفر امکان حضور داشت اما این مورد در خصوص معدنی‌ها رعایت نشد و لذا فولادی ها هم این مقرره را رعایت نکردند.

مخالفت فولادی‌ها با تغییر ضرایب زنجیره فولاد

به گزارش  چیلان ، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و فولادسازان بزرگ کشور، همگی مخالفت خود را با تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به صراحت اعلام کرده‌اند.

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امروز در گفت‌وگو با  چیلان ، با اشاره به پیشینه چالش تعیین قیمت محصولات سنگ آهن، اظهار داشت: معاونت محترم معدنی وزارت صمت با توجه به مسئولیت سازمانی خود در امور معادن و صنایع معدنی به خوبی از تبعات تغییر ضرایب زنجیره فولاد به نفع هر یک از حلقه‌های زنجیره که اعتراض حلقه‌های بعدی را به همراه دارد مطلع‌اند و قطعا در تصمیمات خود به دو اصل «کارشناسی و بی‌طرفی» توجه خواهند داشت.

دکتر سبحانی افزود: با حضور جناب مدرس خیابانی در وزارت صمت و منطقی شدن مبنای تعیین قیمت پایه شمش فولادی در بورس و تعیین قیمت نهایی در فرایند رقابتی بورس و روند اصلاح قیمت شمش، قیمت سنگ آهن نیز به تبع آن تعدیل می‌گردد و بدین ترتیب انتظارات قیمتی تولیدکنندگان سنگ آهن بدون تغییر در ضرایب قیمتی برآورده می‌شود.

نامه مهم انجمن فولاد به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز طی نامه‌ مهمی به دکتر اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت، که امروز توسط  چیلان  منتشر شد، تأکید کرده است که نسبت‌های تعیین‌شده برای مصحولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی)، «عادلانه، کارشناسی‌شده و مبتنی بر نسبت‌های خالص جهانی است و هر گونه تغییر در این ضرایب، قیمت‌های کل زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت فولاد می‌گردد که قطعا مطلوب و موردنظر آن وزارتخانه نیست».

سید رسول خیلفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز طی گفت‌وگویی با  چیلان  اظهار داشت: در شرایط فعلی، موضوع تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد یک بحث انحرافی و غیرلازم است و وزارت صمت باید وقت خود را صرف حمایت از توسعه معدنی کند.

مخالفت فولادسازان با تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد

مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، نیز پیشتر در گفت‌وگو با  چیلان  عنوان کرده بود: با افزایش ضرایب قیمتی محصولات سنگ آهن مخالفیم وشرایط فعلی بایستی حفظ شود. کنترل شدید قیمت شمش فولادی و اسلب می‌طلبد که قیمت سنگ آهن هم کنترل شود.

کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان نیز پیشتر به  چیلان  گفته بود: ما شدیداً با افزایش ضرایب قیمتی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی مخالفیم. با افزایش قیمت شمش فولادی، قیمت محصولات سنگ آهن نیز افزایش می‌یابد و دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد. ما در مجتمع فولاد خراسان به زودی به جمع تولیدکنندگان کنسانتره خواهیم پیوست، اما آنچه که صلاح مجموعه‌های فولادسازی است و زنجیره فولاد را به هم نمی‌ریزد باید بیان گردد. در حال حاضر معتقدم در صورتی که قیاسی کارشناسی و فنی در خصوص حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته بین دو‌مجموعه فولادسازان ‌و کنسانتره و گندله‌سازان صورت پذیرد خواهیم دید که بازگشت سرمایه در مجموعه‌های معدنی بسیار سریع‌تر از فولادسازان است که این نشان از عدم توازن در زنجیره فولاد دارد و لذا نیاز به بازنگری در این موضوع وجود دارد.

این خبر تکمیل می‌شود…

2

تاریخ انتشار : ۹ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
شناسه مطلب : 31959
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی