مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان: جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن با تولید در کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان/ رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور را به‌دست آوردیم
علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اشاره به کمبود مواد اولیه در کشور و اهمیت تامین به موقع آن اظهار داشت: محصول تولیدی کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان جهت تامین خوراک گندله‌سازی فولاد مبارکه اصفهان استفاده می‌شود و از خام‌فروشی سنگ آهن در کشور تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد کرد. وی افزود: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان، رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور را به دست آوردیم.

به گزارش  چیلان ، علی امرایی با توجه به تامین به موقع مواد اولیه در واحدهای فولادسازی گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از معدنکاران کشور فولادساز شده و این امر تاثیر بسزایی روی کمبود مواد اولیه گذاشته است.

وی افزایش نرخ ارز را یکی از دلایل تمایل معدنکاران به صادرات مواد اولیه دانست و گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان، مواد اولیه تولید فولاد رو به کاهش است و دولت جهت حفظ تولید، ناگزیر به تامین  اساسی مواد اولیه است.

خوشبختانه ایران از جایگاه مناسبی برای تولید فولاد در دنیا برخوردار است، با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش تولید فولاد، اما فولادسازان ایران به خصوص گروه فولاد مبارکه توانسته علاوه بر حفظ تولید،‌ رکوردهای بی نظیری از خود به جای بگذارد.

ورود ظرفیت های جدید تولید در زنجیره فولاد

امرایی در ادامه  با بیان اینکه در “سال جهش” تولید شاهد ورود ظرفیت های جدید تولید در زنجیره فولاد در کشور هستیم،‌ گفت:‌ ما به نوبه خود به این دستور مقام معظم رهبری مبنی به جایگزینی معدن به جای نفت،‌ عمل خواهیم کرد تا باعث اقتصاد درون‌زا شویم. کارخانه کنسانتره فولاد سنگان در شرایط تشدید تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و نیز بدون حضور حتی یک مهندس خارجی آماده افتتاح شده است، به این ترتیب تمام برنامه‌های نرم افزاری‌ به دست کارشناسان ایرانی انجام و با تمام پیچیدگی های فرایندی تمام کارها توسط نیروهای متخصص داخلی نهایی شد.

وی با اشاره به تولید در کارخانه کنسانتره فولاد سنگان گفت: با راه اندازی ابرپروژه کنسانتره‌سازی شرق کشور با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال جهش تولید، علاوه بر رشد تولید و افزایش ظرفیت ها، امنیت پایدار نقاط مرزی شرق کشور را هم به همراه دارد.

در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید فولاد مبارکه گفت: فاز دوم کارخانه فولاد سنگان به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن طی دو ماه آتی افتتاح خواهد شد و کل ظرفیت کنسانتره فولاد سنگان به ۵ میلیون تن می‌رسد. گفتنی است، فاز دوم این پروژه نیز کاملا آماده است؛ اما چون اولین تجربه ماست، برای کمتر کردن ریسک کار در دو فاز این کار را انجام دادیم.

امرایی در خصوص مزایای خاص این طرح گفت: برای اولین بار در کشور سیستم آبگیری باطله را در کشور راه اندازی کردیم و ۸۰ درصد آب مصرفی دوباره به چرخه برمی‌گردد و این چنین به محیط زیست نیز توجه شایانی شده است.

“افتتاح این کارخانه درمنطقه خواف زمینه ساز ارتقای سطح معیشت در منطقه خواهد بود”

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی گفت: ایجاد چنین طرح‌های عظیم، مانع از فرار جمعیتی و هجوم به شهرنشینی می‌شود؛ زیرا علاوه بر ایجاد اشتغال،‌ رونق اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت و توسعه را به شهرهای اطراف خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در تشریح کارخانه کنسانتره فولاد سنگان گفت: این کارخانه که در قالب ۲ خط تولید با ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در سال طراحی شده و زمینه ساز اشتغال مستقیم برای ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم برای ۳ هزار نفر خواهد شد. ۳۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید این پروژه شده و با راه اندازی کنسانتره سنگان ظرفیت تولید کنسانتره کشور از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن افزایش می‌یابد و در ۱۴۰۴ با تولید ۵۵ میلیون تن فولاد از رتبه ۱۰ جهانی به رتبه ۸ جهانی می‌رسیم.

امرایی در پایان اظهار کرد: چشم انداز توسعه سنگان، ایجاد ظرفیت تولید ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله سنگ آهن است که اکنون با این طرح های جدید، در بخش گندله سازی ۸۳ درصد و در بخش کنسانتره ۵۷ درصد از برنامه کلان سنگان محقق شده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۸
شناسه مطلب : 32154
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی