جزئیات عملکرد خیره‌کننده فولاد اکسین در سال ۹۸ و برنامه‌های این شرکت برای سال ۹۹
در سال ۱۳۹۸ میزان صادرات فولاد اکسین ۲۱۸ درصد افزایش تناژی داشت و ارزش ریالی صادرات این شرکت به بیش از ۶ برابر صادرات سال ۹۷ افزایش یافت. از ابتدای فعالیت شرکت فولاد اکسین تا پایان سال ۱۳۹۷ جمعاً مبلغ ۷۵۱۶ میلیارد ریال زیان انباشته برای این شرکت حاصل شده بود که بهترین عملکرد آن در پنج سال گذشته و در سال ۱۳۹۴ به میزان ۵ میلیارد تومان سود بود؛ اما در سال ۱۳۹۸ علیرغم پرداخت بدهی‌ها  و تعهدات گذشته، ۵۱۳ میلیارد تومان سود برای فولاد اکسین بدست آمد.

به گزارش  چیلان ، مجمع سالیانه این شرکت روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه با حضور سهامداران، اعضا هیات مدیره، مدیر عامل و در حضور دکتر حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی جهت بررسی صورتهای مالی سال ۹۸ برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر انصاریان رئیس هیئت مدیره شرکت ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در این مجمع از حضور دکتر حسینی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری تقدیر کرد و حضور ایشان را باعث افزایش روحیه اعضای هیئت مدیره شرکت بیان نمود. انصاریان با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل عدم حمایت ها، این شرکت تقریباً در شرایط بسیار وخیمی از لحاظ اقتصادی قرار گرفته بود، گفت: خوشبختانه با تصمیمات راهبردی صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ و تغییر رویکردها، فولاد اکسین توانست با قطع ارتباط دلال ها، فروش کارمزدی خود را به فروش مستقیم و مالکیتی تبدیل کرده و درآمد شرکت را بالا ببرد و این شرایط سخت را دگرگون کند.

همچنین مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان نیز به بیان گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت در سال ۹۸ و برنامه های پیش رو پرداخت.

مهندس ابراهیمی گفت: در سال ۱۳۹۸ که توسط مقام معظم رهبری بنام سال رونق تولید نامگذاری شد ما توانستیم به همت و تلاش جوانان شرکت در تولید به تناژ معادلی برابر ۷۲۰ هزار تن دست یابیم و رکورد ۱۰ ساله این شرکت را به ثبت برسانیم.

مدیرعامل شرکت در ادامه افزود : ما در بحث سود و زیان انباشته به سود ۵۱۳ میلیارد تومانی در سال ۹۸ رسیدیم که ۱۰۰ برابر بالاتر است از سال ۱۳۹۵ که بهترین سال مالی شرکت با سود ۵ میلیارد تومان بود و توانستیم بسیاری از بدهی هایی که از سنوات گذشته وجود داشت را تسویه نمودیم.

مهندس ابراهیمی دلایل دستیابی به این موفقیت ها در سال ۹۸ را چهار دلیل عمده دانست و گفت: دلیل اول حذف فروش کارمزدی و فروش مستقیم بود که منجر به حذف دلال ها و واسطه ها گردید و باعث شد جایگاه خود را در بازار بدست آوریم و برای خود استراتژی فروش تعریف کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در سال گذشته افتاد و از دلایل موفقیت های ما  در سال ۹۸ بود بحث تولید ورق های فولادی مربوط به پروژه گوره به جاسک می باشد که در واقع با توجه به اینکه سبد محصولات این شرکت ۵۳ درصد مربوط به ورقهای API یا حوزه نفت و گاز است، در سال گذشته توانستیم به این هدف نزدیک شویم و رکورد تولید ورقهای API  را در تاریخ ۱۰ ساله این شرکت به ثبت برسانیم.

مهندس ابراهیمی در ادامه گفت: خرید قطعات و لوازم یدکی در سال ۹۸ نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت های ما در آن سال بود که با خرید ۱۲۶ میلیارد تومان لوازم و قطعات یدکی منجر به بالا بردن میزان آماده بکاری تجهیزات و خط تولید گردید.

مهندس ابراهیمی در پایان از حمایت های سهامداران و هیئت مدیره و استاندار خوزستان و وزرای نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد.

شایان ذکر است مجمع سالیانه فولاد اکسین خوزستان اولین بار است  که در موعد زمانی خود برگزار می شود و با توجه به تدابیری که هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت در پیش گرفته، عملکرد یکساله شرکت باعث عملکرد درخشان شده است.

در پایان جلسه دستور کارهای مجمع بررسی و به تصویب رسید و از حمایت‌های سهامداران و هیئت مدیره و پرسنل تقدیر شد.

عملکرد درخشان  فولاد اکسین در سال ۱۳۹۸

در سال ۹۸ شرکت فولاد اکسین خوزستان به نحوی شاهد یک انقلاب درونی بود و در همه زمینه ها تغییرات اساسی به وجود آورد که نتایج و دستاوردهای آن بستر را برای درخشش در سطوح عالی صنعت نفت و گاز ایران فراهم کرد و با همت پرسنل داخلی و حمایت  مسئولین بالا دستی تولیدات خاص این شرکت علاوه بر خودکفایی ملی، بازارهای خارجی را نیز فتح نمود.

دستاوردهای این بنگاه تولیدی در سال گذشته فقط در مقوله خدمت به صنعت فولاد کشور نمی گنجد، به سخن دیگر همانطوری  که فلسفه وجودی فولاد اکسین چندوجهی و چند بعدی ست، دستاوردها و کارکردهای آن نیز ترکیبی و متنوع ست، از این رو برای اولین بار در سال ۹۸ شاهد گام های رو به جلوی فولاد اکسین در خصوص افزایش تولید و صادرات، انجام مسئولیتهای اجتماعی و محیط زیستی، رفع مشکلات مالیاتی و انسداد حسابها، حل و فصل مشکلات حقوقی، و تحول در حوزه منابع انسانی و مدیریت حقوق و دستمزد و رفاه پرسنل بودیم.

توقف تولید کارمزدی و سرگیری فروش مستقیم

در سال ۱۳۹۸ تولید ورق به صورت کارمزدی از ۹۷ درصد فروش در سال ۱۳۹۷ در مرحله نخست به میزان ۳۸ درصد کاهش یافت و در اواسط این سال کاملا متوقف شد و شرکت مستقیماً به فروش محصولات خود می‌پردازد. این اتفاق باعث شد فولاد اکسین با بهره مندی حداکثری از منفعت تولید از بحران های سالهای گذشته عبور کند و ضمن سودآوری دیون و بدهی های خود را تسویه کند.

تغییر سبد تولید از محصولات ساختمانی به محصولات آلیاژی و با ارزش افزوده بالا

با تغییر استراتژی های تولید در فولاد اکسین خوزستان، سبد تولیدات ورق های آلیاژی خاص و ورق های مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور از ۴۹ درصد در سال ۹۷ به ۸۳ درصد افزایش یافت.

تولید گونه های فولادی جدید و با ارزش افزوده بالا

در سال ۹۸ پنج محصول جدید فولادی api جهت ساخت لوله‌های انتقال نفت محیط ترش، مخازن تحت فشار در این شرکت تولید شد. همچنین نخستین محصول بومی سازی شده ورق فولادی ضد سایش با نام ثبت شده اکسینار جهت مصارف راه سازی و معدنی به بازار عرضه شد.

راه اندازی بزرگترین آزمایشگاه خوردگی کشور

این آزمایشگاه در راستای الزامات قرارداد تولید انبوه ورق های مربوط به خط لوله گوره به جاسک، توسط شرکت های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده و پس از راه اندازی موفق به اخذ گواهینامه های ملی برای آزمایش نمونه های فولادی مورد استفاده در انتقال سیالات اسیدی شده است.

افزایش سه برابری صادرات در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل

در سال گذشته رونق صادرات دستاورد یکی از بهترین دستاوردهای تعامل میان دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد اکسین بود. بهره گیری از زیرساخت های صادراتی شرکت فولاد موجب گردید که صادارت ورق های اکسین  به نسبت سال قبل با رسیدن به ۲۰ میلیون دلار بیش از ۳۰۰ درصد رشد ارزی داشته است.

در سال ۱۳۹۸ در حالی که میزان صادرات این شرکت ۲۱۸ درصد افزایش تناژی داشت، ارزش ریالی آن به بیش از ۶ برابر صادرات سال ۹۷ افزایش یافت.

شرکت فولاد اکسین خوزستان علاوه براینکه مشتریان صادراتی خود را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده مقاصد صادراتی خود را به ۱۴ کشور دنیا توسعه داده است.

پرداخت بیش از ۲۴۶ میلیارد تومان بدهی های به جای مانده از سالیان گذشته

شرکت فولاد اکسین در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۵ درصد از بدهی های خود (شامل تعهدات ورقهای فروخته‌شده، بدهی به بازار و قطعه‌سازان، هزینه های انرژی، بیمه کارکنان و تسهیلات بانکی) که از سال‌های ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ بجای مانده بود را تسویه کرد.

انجام بزرگترین عملیات اورهال و تعمیرات برنامه ریزی شده و تامین هزاران قطعه یدکی مورد نیاز خط تولید

در سال ۱۳۹۸ اولین عملیات تعمیرات سراسری برنامه ریزی شده شرکت پس از ده سال با صرف بیش از ۸۵ هزار  ساعت کار برگزار شد. همچنین در این سال بیش ۱۲۶ میلیارد تومان معادل ۶ برابر سال گذشته  قطعات یدکی موردنیاز جهت کاهش توقفات و صیانت از خط تولید خریداری شد و در انبار کارخانه قرار گرفت.

بومی سازی زنجیره تولید لوله‌های نفت API محیط ترش و شیرین

در حالی که در سالیان گذشته تامین بخشی عمده مواد اولیه (اسلب) لوله های محیط ترش و شیرین وابسته به خارج کشور بود در سال ۹۸ با تلاش متخصصان شرکت های فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و لوله سازی اهواز کلیه مراحل زنجیره تولید این محصول استراتژیک از تولید اسلب، ورق و لوله بومی‌سازی شد و در این زمینه کشور از واردات این کالا بی نیاز شد و در مراسم بهره برداری رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک،از سوی رییس جمهور محترم کشور و وزیر نفت از این دستاورد به عنوان یک کار ماندگار یاد کردند و تجلیل شد.

۱۰۰ برابر شدن سودآوری شرکت نسبت به بهترین سال مالی آن

از ابتدای فعالیت شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷ جمعاً مبلغ ۷۵۱۶ میلیارد ریال زیان انباشته برای شرکت حاصل شده که بهترین عملکرد آن در پنج سال گذشته و در سال ۱۳۹۴ به میزان ۵ میلیارد تومان سود بوده است اما در سال ۱۳۹۸ علیرغم پرداخت بدهی ها  و تعهدات گذشته ۵۱۳ میلیارد تومان سود بدست آمد.

۱۳۹۹ سال جهش تولید و استمرار موفقیت ها

شرکت فولاد اکسین خوزستان در ادامه موفقیت های خود در سال ۱۳۹۸ مبنی بر تولید انبوه ورق های api و آلیاژی خاص، دستیابی به تولیدات مالکیتی، تغییر سبد محصولات از ساختمانی به آلیاژی برای اولین بار پس از ۱۰ سال فعالیت شرکت، سال ۱۳۹۹ را که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید نام گذری شده است و با تشکیل کارگروه جهش تولید آغاز نمود، که از همان ماه اول موفق به تحقق این شعار گردید.

طرح های توسعه و آغاز عملیات اجرایی فولادسازی جهت تامین مواد اولیه

مهمترین برنامه شرکت فولاد اکسین در سال ۱۳۹۹ آغاز عملیات اجرایی پروژه فولاد سازی می باشد که با تمام توان آغاز و با کار تیمی و گروهی در حال حرکت به سمت جلو بوده در همین راستا نیز تیم مشاوره این طرح عظیم  شروع بکار کرده و در بستری که برای صنعت فولاد ایجاد شده فرصت مناسبی پدید آمده که این پروژه بزرگ آغاز شود، راه اندازی طرح فولادسازی با هدف قطع وابستگی کشور به مواد اولیه وارداتی جهت تولید ورق های آلیاژی مورد نیاز صنایع مختلف کشورمان به خوزستان است و می تواند بیش از ۲۳ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کند .

ثبت رکورد تولید ورق  در بهار  ۹۹

ثبت رکورد نورد ۷۹ هزار تن اسلب با توجه تغییر سبد محصولات تولیدی در اردیبهشت امسال از مهم‌ترین دستاورد‌های فولاد اکسین در ۱۱ سال گذشته محسوب می‌شود، این در حالی است که تا قبل از سال ۹۸ تنها ۲۰ درصد محصولات تولیدی اکسین ورق‌های آلیاژی بوده و ۸۰ درصد تولیدات این شرکت محصولات ساختمانی بودند که به واقع یک انحراف بسیار بزرگ نسبت به ماموریت اصلی شرکت بوده که می‌بایست بیش از ۵۰ درصد محصولات این شرکت به ورق‌های api و آلیاژی اختصاص می‌یافت و بنا بر هر دلیل تا پیش از سال ۹۸ محقق نشد.

فولاد اکسین در سال جهش تولید هدف و بودجه تولید خود را برمبنای نورد ۷۹۱ هزارتن اسلب بنا نهاده است.

 بومی سازی،آمادگی و نگهداری خط تولید

تیم مدیریتی و متخصصان فولاد اکسین از ماههای گذشته با برنامه ریزهای فنی اقدام به اثبات توانمندی این شرکت در تولید ورق های مربوط به لوله های ۵۶ اینچ خطوط انتقال گاز کشور کردند و موفق شدند ورق های ساخت لوله های ۵۶ اینچ انتقال گاز را  با توجه به نیاز صنعت گاز کشور بومی سازی نمایند.

یکی از تجهیزات مهم و اصلی شرکت فولاد اکسین خوزستان مجموعه سیستم پمپ‌های پوسته زدا (BOILER FEED PUMP HGC)  بوده که نقش اصلی در پوسته زدایی فرایند تولید را دارد. در گذشته ساخت این پمپ تنها در اختیار سازنده اصلی پمپ شرکت KSB کشور آلمان بوده و با توجه به شرایط خاص کشور از نظر تحریم و حفظ شرایط مطلوب خط تولید، با تلاش و همت متخصصین شرکت فولاد اکسین روند کار ساخت قطعات توسط سازنده‌های داخلی از طریق مهندسی معکوس آغاز شد و خوشبختانه با فشار و دبی مطلوب در حال کار می باشد و بدین گونه ساخت پمپ پوسته زدا را از انحصار کشور آلمان خارج کردند.

برای دستیابی به اهداف صادراتی سال ۱۳۹۹ نیز راهکارهای جدید در دستورکار فولاد اکسین قرار گرفت:

علی رغم بسته شدن مسیرهای صادراتی بدلیل کرونا و تحریم ها واحد فروش بر توسعه بازار های جدید صادراتی و راهکارهایی برای جایگزین کردن مسیر های جدید اقدام کرده تا از هدف های صادراتی در سال ۱۳۹۹ عقب نباشند.

این شرکت پروژه تدوین ساختار مکانیزه Price List محصولات به منظور انعطاف پذیری بالاتر در شرایط رقابتی کنونی را در منظر مشتری تعریف نموده و با جدیت در حال پیگیری و اجرای آن میباشد.

همچنین در اقدامات استراتژیک مربوط به فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نسبت به برنامه تعیین شده بسیار خوب عمل شد و این نشان از پویایی و تداوم حرکت این کارخانه در مسیر تعالی و رونق تولید محصولات فولادی می باشد.

نهایتاً شرکت فولاد اکسین خوزستان با همبستگی و هم افزایی سایر واحدهای کارخانه در تحقق اهداف استراتژیک سال ۹۹ توانست در اردیبهشت ماه ، به میزان ۱۰۱ درصد اقدامات استراتژیک خود را محقق نماید.

تیم مدیریتی و مجموعه این کارخانه تولیدی با عزم راسخ به دنبال رسیدن و تثبیت اکسین در جایگاه واقعی خود می باشد که این مهم با همکاری و توجه سایر مجموعه های برون سازمانی محقق خواهد شد.

همچنین با توجه به اتفاقات خوب صورت گرفته در سال گذشته مهمترین برنامه امسال اکسین شروع و پیشرفت پروژه فولاد سازی می باشد.

Artboard 1 100

2

تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۳
شناسه مطلب : 32218
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی