علیرضا زاهدیان در گفت‌وگو با چیلان خبر داد:رکوردشکنی‌های پی در پی در فولاد غدیر نی‌ریز/ بی‌نظمی در تأمین خوراک تولیدکنندگان آهن اسفنجی/ واحد فولادسازی غدیر نی‌ریز سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد
علیرضا زاهدیان، مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز، در گفت‌وگو با چیلان از رکوردشکنی پیاپی در تولید ماهیانه آهن اسفنجی در این شرکت در سال جاری خبر داد و گفت: تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در دوره سه‌ماهه نخست سال جاری با رشد بیش از ۲۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ۲۱۹۳۴۶ تن رسید و در تولید خردادماه، رکورد تولید آهن اسفنجی به هر دو روش پِرِد و میدرکس، توسط همکاران من در فولاد غدیر نی‌ریز شکسته شد. وی همچنین برنامه‌های آتی این شرکت را برای مخاطبان چیلان تشریح کرد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

علیرضا زاهدیان در مورد شرایط تولید فولاد غدیر نی‌ریز به  چیلان  گفت: از بهمن ۹۶ تاکنون که فاز احیاء فولاد غدیر نی‌ریز افتتاح شده، تولید آهن اسفنجی در این شرکت به‌صورت پیوسته ادامه داشته است. در سال ۹۷، میزان تولید آهن اسفنجی، ۷۰۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۸، به دلیل کمبود گندله و مشکلاتی که در تأمین آن وجود داشت به ۶۸۲ هزار تن رسید. اما خوشبختانه در سال جاری، با تمهیداتی که اندیشیده شد، نظیر استفاده از مسیر تهاتر و تعویض گندله با آهن اسفنجی، شاهد رشد تولید هستیم و برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رکوردشکنی‌های پیاپی فولاد غدیر نی‌ریز

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز عنوان کرد: در مهرماه سال گذشته، تولید آهن اسفنجی در فولاد غدیر نی‌ریز به دلیل مشکل تأمین گندله، یک‌سوم شد و به ۲۲ هزار تن رسید. اما در سال جاری، با اقدامات صورت‌گرفته، هر ماه در تولید آهن اسفنجی رکوردشکنی کرده‌ایم.

وی افزود: تولید آهن اسفنجی در فولاد غدیر نی‌ریز در فروردین سال جاری، ۶۹ هزار تن، در اردیبهشت ماه، ۷۴ هزار تن و در خردادماه، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است. رکورد تولید ثبت‌شده در شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در خردادماه، در سطح کشور هم در تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی پِرِد و هم با تکنولوژی میدرکس، بی‌نظیر است.

زاهدیان ادامه داد: در مجموع در فصل بهار سال ۹۹، فولاد غدیر نی‌ریز موفق به تولید ۲۱۹ هزار و ۳۴۶ تن آهن اسفنجی شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

راه‌اندازی واحد فولادسازی در سال ۱۴۰۰

علیرضا زاهدیان در مورد برنامه‌های این شرکت در سال جاری گفت: در سال ۹۹، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها را در برنامه داریم. واحد فولادسازی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر مشکل مربوط به اعتبارات اسنادی (ال‌‌سی) حل شود، واحد فولادسازی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: شرکت فولاد غدیر نی‌ریز توسعه زیرساخت‌ها را نیز با جدیت دنبال می‌کند که از این میان می‌توان به احداث فاضلاب صنعتی و بحث خط انتقال آب از سد چشمه عاشق به مجتمع و همچنین واحد سولفورزدایی اشاره کرد.

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز همچنین خبر داد که این مجموعه قصد احداث یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال  را دارد که در حال حاضر در مرحله کسب جواز تأسیس قرار دارد و تا دو ماه آینده، کلنگ احداث آن بر زمین زده می‌شود.

القایی‌ها از همین حالا به فکر تأمین آهن اسفنجی خود باشند

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در مورد تخصیص سهمیه آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی گفت: فولاد غدیر نی‌ریز طبق برنامه سهمیه واحدهای ذوب القایی را تخصیص می‌دهد. اما پیش‌بینی این است که ظرف دو سال آینده، این واحدها اگر خود دست به سرمایه‌گذاری نزنند، در تأمین آهن اسفنجی با مشکل روبرو می‌شوند.

علیرضا زاهدیان ادامه داد: ظرفیت واحدهای ذوب القایی کشور، ۷ میلیون تن در سال است. مبنای مجوز این واحدها، استفاده از آهن قراضه به عنوان مواد اولیه است اما چند سالی است که این واحدها به دلیل قیمت بالای آهن قراضه به استفاده از آهن اسفنجی رو آورده‌اند.

زاهدیان افزود: ما در فولاد غدیر نی‌ریز در آینده کوتاه مدت و پس از راه اندازی واحد فولادسازی، آهن اسفنجی تولیدی را خودمان مصرف می‌کنیم و شاید حتی نیاز باشد که از خارج از مجموعه خود، آهن اسفنجی نیز خریداری کنیم. با راه‌اندازی واحد فولادسازی، ما فروش آهن اسفنجی نخواهیم داشت و نمی‌توانیم به واحدهای ذوب القایی آهن اسفنجی تخصیص دهیم. سایر تولیدکنندگان آهن اسفنجی هم همین وضعیت را دارند و پیش‌بینی این است که دو سال آینده، این تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای عرضه به واحدهای ذوب القایی نخواهند داشت.

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز گفت: پیشنهاد می کنم واحدهای ذوب القایی از همین الان به فکر باشند و با تأسیس کنسرسیوم در تولید آهن اسفنجی موردنیاز خود سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده در تأمین مواد اولیه خود با مشکل روبرو نشوند.

موافق وضع عوارض صادراتی نیستیم

علیرضا زاهدیان در مورد وضع عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات آهن اسفنجی نیز خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور با عدم ثبات بازار ارز روبرو است و دولت به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز دارد، وضع تعرفه بر صادرات کار سنجیده‌ای نیست. دولت باید در موضوع صادرات نقش تسهیل‌گیری داشته باشد نه این‌که عوارض وضع شود. این که واحدهای تولیدی بتوانند با صادرات، نیاز ارزی خود را تأمین کنند و حداقل باری بر دوش دولت نباشند، موضوع مثبتی است و به نظر من عوارض وضع شده بر صادرات آهن اسفنجی، مطابق با نیازهای اقتصاد کشور نیست.

تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، به ضرر تولیدکنندگان آهن اسفنجی بود

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در مورد ضرایب قیمتی زنجیره فولاد اظهار داشت: متاسفانه در سال گذشته، ضرایب قیمتی که کار کارشناسی سنگینی روی آن شده بود تغییر کرد. پیش از تغییر این ضرایب، نسبت قیمتی آهن اسفنجی به گندله، ۲.۳۳ بود که متاسفانه این نسبت از مرداد سال ۹۸ به ۲.۱۲ کاهش یافت. تغییر ضرایب، به نفع تولیدکنندگان گندله بود در حالی که با این تغییر، سود تولیدکنندگان آهن اسفنجی که در وسط زنجیره فولاد قرار دارند، کاهش یافت.

زاهدیان خاطرنشان کرد: برای این که زنجیره فولاد توزان داشته باشد، باید سود به‌صورت عادلانه در زنجیره فولاد تقسیم شود. نباید سود تولیدکنندگان آهن اسفنجی به نفع واحدهای پایین‌دستیِ تولیدکننده شمش یا واحدهای بالادستیِ تولیدکننده گندله کاهش یابد که متأسفانه با تغییر ضرایب در سال گذشته، سود رسته آهن اسفنجی به نفع تولیدکنندگان گندله، کاهش یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ضریب قیمتی گندله از ۲۱.۵ درصد شمش فولاد خوزستان به ۲۳.۵ درصد شمش فولاد خوزستان افزایش یافت و این افزایش به ضرر خریداران گندله بود. تازه با همین ضریب قیمتی ۲۳.۵ درصد نیز ما نمی‌توانیم گندله مورد نیاز خود را تأمین کنیم و باید قیمت بالاتری بپردازیم.

بی‌نظمی در تأمین خوراک تولیدکنندگان آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در مورد مشکلات فعلی تولیدکنندگان آهن اسفنجی گفت: تأمین خوراک تولیدکنندگان آهن اسفنجی نظم و نظام درستی ندارد. ما در حوزه تأمین مواد اولیه خود با مشکل روبرو هستیم و بعضاً در نظام سهمیه‌بندی، باید سهمیه گندله خود را از واحدی دریافت کنیم که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی همچنین افزود: تولیدکنندگان آهن اسفنجی باید سهمیه به واحدهای ذوب القایی تخصیص دهند، در صورتی که این واحدها، شمش تولیدی خود را در بازار آزاد می‌فروشند و هزینه تولید آن‌ها نیز از سایر فولادسازان پایین‌تر است. این مشکلات در قیمت‌گذاری فولاد باید حل شود تا سود به‌صورت عادلانه در کل زنجیره توزیع شود و همه حلقه‌ها زنجیره نیز به‌صورت متوازن توسعه یابند.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰
شناسه مطلب : 32825
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی