اختصاصی چیلانکاهش ۲۹ درصدی صادرات فولاد ایران/ جزئیات کامل صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی/ تبعات مقررات ضدصادرات مشخص شد!
بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره پنج ماهه ماه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید ۲۸.۹ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش صادرات فولاد همزمان با افزایش ۱۰ درصدی تولید فولاد میانی و رشد ۳ درصدی تولید محصولات فولادی روی داده است!

به گزارش  چیلان ، در دوره پنج ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۲ میلیون و ۲۱۳ هزار تن بوده که کاهش ۱۸ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره پنج ماهه نخست سال ۹۹، ۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۴۵۲ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در پنج ماه نخست امسال، کاهش شدید ۵۶ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم، ۷ درصد رشد داشته است.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره پنج ماهه نخست سال ۹۹، ۷۴۴ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۶۲۰ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در مجموع پنج ماه نخست امسال، ۴۴ درصد کاهش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین هم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، د پنج ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۴۷ درصد کاهش یافته است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۶۶ درصدی در دوره پنج ماه نخست امسال، به ۱۲۴ هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی نیز در دوره پنج ماهه نخست امسال، با کاهش ۶۸ درصدی به ۱۶۹ هزار تن رسیده است.

نکته عجیب ماجرای کاهش صادرات فولاد کشور این است که با وجود تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های بین‌المللی مربوط به بحران کرونا، اخیراً مقررات داخلی صادرات فولاد نیز سخت‌گیرانه‌تر شده است و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی منوط به اخذ مجوز از دفتر معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت است!

درخواست‌های صادراتی که به آن توجه نشد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش از این در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز خود سه درخواست را از وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

بیشتر بخوانید: رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد کشور در پنج ماه نخست سال جاری​/ جزئیات تولید آهن اسفنجی، فولاد میانی و محصولات فولادی در ایران

کاهش شدید صادرات فولاد نشان می‌دهد که هشدارها و برآورد پیشین انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، درست بوده است. در واقع، آمارهای موجود تبعات مقررات ضدصادرات را در حالی که کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز مبرم دارد، نشان می‌دهد.

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در دوره پنج ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

صادرات 5 ماهه 99

2

تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶
شناسه مطلب : 32835
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی