امضای توافقنامه سه‌جانبه اعطای تسهیلات معدنی/ ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن/ سود تسهیلات پرداختی چقدر خواهد بود؟
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: توافقنامه سه‌جانبه میان معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به منظور اعطای تسهیلات معدنی به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال به امضای طرفین رسید. در قالب این توافقنامه مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال پرداخت می‌شود که ۲ هزار میلیارد ریال آن منابعی است که در بودجه پیش‌بینی شده و معاونت امور معادن و صنایع معدنی روند تخصیص آن را پیگیری خواهد نمود و ۴ هزار میلیارد ریال نیز توسط بانک صنعت و معدن و از محل منابع داخلی تامین خواهد شد. از هفته آینده پرداخت تسهیلات با ابلاغ معاونت معادن و صنایع معدنی به استان‌ها عملیاتی می‌شود و واحدهای متقاضی از طریق شعبات استانی و شعبه مرکزی و فولاد بانک صنعت و معدن در تهران می‌توانند پیگیری‌های لازم برای دریافت تسهیلات مورد تقاضای خود را انجام دهند.

به گزارش  چیلان ، حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار داشت: توسعه بخش معادن در کشورمان دارای اهمیت ویژه ای است و با توجه به تنوع و حجم مواد معدنی در اقصی نقاط کشور و سیاست‌های کلی نظام، تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت برای توسعه این بخش و جلوگیری از خام‌فروشی، وزارت صمت اقدامات خوبی را آغاز کرده و اعطای تسهیلات در قالب توافقنامه سه جانبه یکی از همین اقدامات ویژه می باشد.

وی اضافه کرد: در قالب این توافقنامه مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال پرداخت می شود که ۲ هزار میلیارد ریال آن منابعی است که در بودجه پیش بینی شده و معاونت امور معادن و صنایع معدنی روند تخصیص آن را پیگیری خواهد نمود و ۴ هزار میلیارد ریال نیز توسط بانک صنعت و معدن و از محل منابع داخلی تامین خواهد شد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: تسهیلات پرداختی به دو روش تسهیلات وجوه اداره شده و تسهیلات با نرخ سود و کارمزد حمایت مشروط یعنی تسهیلات تلفیقی خواهد بود.

مهری تصریح کرد: واحدهای متقاضی تسهیلات وجوه اداره شده باید به سازمان‌های صمت استان ها مراجعه و در چارچوب تعریف شده پس از بررسی‌های اولیه طرح و بررسی موارد در کمیته ویژه در معاونت معادن و صنایع معدنی و پس از معرفی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در نهایت به بانک صنعت و معدن معرفی می‌شوند و تسهیلات بدون هیچ گونه دخالتی در تأیید اهلیت و صلاحیت طرح از سوی بانک پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از هفته آینده پرداخت تسهیلات با ابلاغ معاونت معادن و صنایع معدنی به استان‌ها عملیاتی می‌شود و واحدهای متقاضی از طریق شعبات استانی و شعبه مرکزی و فولاد بانک صنعت و معدن در تهران می‌توانند پیگیری های لازم برای دریافت تسهیلات مورد تقاضای خود را انجام دهند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در روش پرداخت تسهیلات با نرخ سود و کارمزد حمایتی مشروط که به صورت تسهیلات یارانه ای اعطا می‌شود از طریق منابع بانک بوده و از طریق بانک روند بررسی اهلیت و صلاحیت متقاضی انجام می شود که البته با معرفی معاونت معادن و صنایع معدنی و سازمان های صمت استان ها می باشد.

مهری افزود: در روش اول منابع به صورت قرض الحسنه بوده و یارانه خوبی مشمول تسهیلات پرداختی می‌شود و در روش دوم بین ۰ تا ۶ درصد یارانه نرخ سود پرداخت خواهد شد و سود تسهیلات نیز بین ۱۲ تا ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است و همچنین بازپرداخت تسهیلات ۵ ساله با ۶ ماه دوره مشارکت و ۶ ماه دوره تنفس و ۴۸ ماه دوره بازپرداخت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در تسهیلات وجوه اداره شده ۲۵ درصد تسهیلات باید حداقل آورده متقاضی و در تسهیلات تلفیقی نیز این مبلغ ۲۰ درصد پیش بینی شده و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی مسئولیت ضمانت تسهیلات را برعهده دارد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در ده سال اخیر بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار تسهیلات از سوی بانک صنعت و معدن به زنجیره تولیدات معدنی کشور پرداخته شده و همچنین ۶۶ هزار میلیارد ریال نیز از محل منابع داخلی و توسط این بانک به صورت تسهیلات به ۱۱ رسته معدنی تزریق شده است.

وی تاکید کرد: در قالب تفاهم نامه سه جانبه پرداخت تسهیلات معدنی که امروز به امضا رسید، ظرفیت جدیدی از پرداخت تسهیلات به این بخش فرآهم شده و روش های پرداختی نیز بسیار سهل تر از گذشته شده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۲
شناسه مطلب : 33089
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی