فولاد مبارکه در اوج تحریم‌ها هیچ مشکلی برای تامین قطعات و تجهیزات ندارد/ کالاهای استراتژیک مورد نیاز فولاد بومی‌سازی شده است
رضا حیدری مدیر برنامه‌ریزی و خرید فولاد مبارکه اظهار داشت: این شرکت در شرایطی نیست که امیدوار باشد کشورهای خارجی کالاها و اقلام استراتژیک را در اختیارش بگذارند. بنابراین فولاد مبارکه دست همکاری به سمت کلیه صنعتگران به ویژه شرکت‌های دانش بنیان دراز کرده و با همت آنها بسیاری از کالاهای استراتژیک مورد نیاز فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. فولاد مبارکه در اوج تحریم‌ها هیچ مشکلی برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه ندارد. این شرکت علاوه بر اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها را پیش روی خود دارد اما توانسته تمامی اقلامی تحریمی را تامین کند.

بومی سازی یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز در صنعت فولاد کشور است؛ چرا که با تحریم‌های فراوان بین‌المللی برصنعت فولاد کشور، امکان تامین برخی اقلام برای فولادسازان فراهم نیست؛ اما در این میان می‌بینیم که شرکتی مانند فولاد مبارکه اصفهان از سال ۱۳۸۱ تا به امروز ۱۰۰هزار قطعه را بومی‌سازی کرده و شعار این شرکت تامین پایدار و اقتصادی اقلام مورد نیاز کارخانه بوده و کارنامه ۳۰ ساله موفقی را در بومی‌سازی دارد.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این زمینه گفت: یکی از موضوعات مهم در صنعت فولاد ایران بومی‌سازی است. شرکت فولاد مبارکه نیز که در سال ۷۱ به بهره برداری رسید بر اساس روال تمام بنگاه‌های تولیدی، بلافاصله بعد از بهره برداری از واحدهای خود به سوی اجرای بومی سازی اقلام مورد نیاز شرکت حرکن کرد تا اقلام مورد نیاز شرکت را از داخل کشور تامین کند.

رضا یزدخواستی با بیان این مطلب در ادامه افزود: این فعالیت‌ها ادامه دار بود تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۸۰ پیش‌بینی‌ شد تحریم‌هایی که از اول انقلاب بر کشور تحمیل شده، شدت بیشتری به خود بگیرد. در نتیجه فولاد مبارکه تصمیم گرفت به صورت ساختارمند و با ایجاد سیستم‌ها و فرایندهای لازم این نوع از فعالیت خود را در جهت بومی سازی ادامه داده و کمبودهای ناشی از تحریم را جبران کند تا در نهایت خللی در خطوط تولید ایجاد نشود.

به گفته یزدخواستی، از سال ۱۳۸۱ فولادمبارکه اصفهان حدود ۱۰۰هزار قلم کالاهای مورد نیاز خود را بومی‌سازی کرده و این اقدام رقمی بالغ بر ۷هزارو ۷۰۰میلیارد تومان با توجه به نرخ تسعیر ارز در سال‌های مختلف کاهش هزینه ارزی را به همراه داشته است. همچنین بومی‌سازی سبب کاهش هزینه‌ها در حوزه تامین و کاهش ریسک‌های ناشی از تامین شده است.

وی افزود: در دهه گذشته شاهد تشدید تحریم‌ها بودیم، اما بومی‌سازی این اقلام باعث شد تا ریسک ناشی از اینکه برخی اقلام از سوی شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها به ایران فروخته نشود، از بین برود. زیرا زمانی که نتوانیم کالایی را از خارج کشور تامین کنیم به طور طبیعی ریسک ناشی از نقل و انتقال ارز، حمل‌ونقل کالا و … بوجود می‌آید، اما خوشبختانه با بومی‌سازی بسیاری از این اقلام، ریسک‌های مرتبط با خرید خارج را در حوزه حمل و نقل، تامین مالی، نقل و انتقالات ارزی، همچنین ریسک‌های تجاری را کاهش داد؛ در نتیجه فولادمبارکه توانست عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشد و هم اینکه سیستم تامین پایدارتری را برای شرکت فولاد مبارکه ایجاد کند.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: شرکت فولادمبارکه دهمین تولیدکننده فولاد جهان است و شرکت‌هایی که رتبه های بالاتر از ما را به خود اختصاص داده اند از آلمان، ژاپن، امریکا ، فرانسه و … هستند و این موضوع نشان از تلاش فولادمبارکه از دهه ۶۰ تا به امروز بوده که اکنون به ثمر رسیده است.

به گفته یزدخواستی، فولاد مبارکه در حوزه بومی سازی دارای کارنامه ۳۰ ساله موفق بوده و اقلام زیادی را بومی سازی کرده و هم اکنون تکنولوژی و ساخت آن در اختیار سایر شرکت‌های فولادی قرار دارد. همچنین فولاد مبارکه در سال جاری ساخت ۱۲۰۰قلم کالا در بخش بومی سازی را به پیش خواهد برد.

وی افزود: فرآیند بومی سازی دارای ساختار سیستمی، فرآیندی و گردشگرهای مختلف است که تمامی آنها با استانداردهای جهانی صنعتی فولاد تطابق دارد. اکنون به لحاظ تعدادی ۹۰ درصد از مواد، قطعات و تجهیزاتی که در فولاد مبارکه مورد استفاده قرار می‌گیرد خرید داخل بوده و تنها ۱۰درصد از خارج تهیه می‌شوند. همچنین به لحاظ ریالی نیز ۶۰درصد از کل هزینه تامین از منابع داخل کشور بوده و ۴۰درصد از منابع ارزی خارج ار کشور است.

معاون خرید فولادمبارکه گفت: شعار ما تامین پایدار و اقتصادی اقلام مورد نیاز کارخانه است و در این جهت حرکت می‌کنیم؛ به این شکل که هزینه ارزی را کاهش داده و به هزینه ریالی اضافه کنیم و پایداری نیز به این معناست که با کمبود قطعه مواجه نشویم تا خللی به تولید وارد نشود.

به گفته وی، استانداردهایی که در بومی سازی فولاد مبارکه وجود دارد با استانداردهای جهانی مطابق بوده و چشم انداز خوبی پیش روی فولاد است.

شروع فرآیند بومی سازی اصلاح تفکر است

مدیر برنامه‌ریزی و خرید فولاد مبارکه نیز در خصوص بومی سازی در فولادمبارکه اصفهان اظهار کرد: فرآیند بومی سازی برای شرکت فولادمبارکه از سال‌های اولیه فعالیتش آغاز شد، اما به طور عملیاتی موضوع بومی‌سازی از سال ۱۳۸۱ به یک الزام تبدیل شد.

به گزارش ایراسین، رضا حیدری ادامه داد: البته شاید در برخی مقاطع فولادمبارکه در واردات برخی از کالاها و اقلام درگیر تحریم نبوده، اما این شرکت فرآیند بومی سازی را با جدیت دنبال کرده و خوشبختانه فولاد مبارکه امروز کمترین مشکل را در زمینه واردات کالاها و اقلام استراتژیک خود دارد اما بازهم فرآیند بومی‌سازی را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی افزود: شرکت در شرایطی نیست که امیدوار باشد کشورهای خارجی کالاها و اقلام استراتژیک را در اختیارش بگذارند. بنابراین فولاد مبارکه دست همکاری به سمت کلیه صنعتگران به ویژه شرکت‌های دانش بنیان دراز کرده و با همت آنها بسیاری از کالاهای استراتژیک مورد نیاز فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است.

به گفته مدیر برنامه ریزی و خرید فولادمبارکه، اقلام بومی‌سازی شده مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرند و خوشبختانه خیلی از این اقلام در تست دوم و سوم نیز کارایی خود را به خوبی نشان داده و کم وکاستی نسبت به کالاهای وارداتی مشابه خود ندارند.

به عقیده حیدری، شروع فرآیند بومی سازی اصلاح تفکر بوده و این اصلاح در ۲ بخش باید صورت می‌گرفت. نخست اینکه در صنعتگران خود این تفکر را ایجاد می‌کردیم که شما می‌توانید سازنده قطعات و تجهیزات اروپایی باشید، ازسوی دیگر باید در میان سازمان خود این تفکر را بوجود می‌آوردیم که قطعات داخلی می‌توانند کیفیت کالای خارجی را داشته باشند؛ در مجموع زمان زیادی صرف شد تا این دو تفکر به عنوان گام اول اصلاح شد. خوشبختانه امروز در واقعیت می‌بینیم کیفیت کالاهایی که توسط صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شوند چیزی کمتر از نظر کیفیت کالاهای اروپایی و غربی ندارند.

مدیر برنامه‌ریزی و خرید فولادمبارکه ادامه داد: در گذراندن این مراحل نیاز داشتیم به اطلاعات فراوانی از زیرمجموعه تجهیزات خارجی دست یابیم که زمان بسیاری صرف این موضوع شد؛ در گام دوم نیز باید صنعتگران خردی که در کل کشور حضور دارند را شناسایی می‌کردیم.

وی افزود: لازم بود تا توانمندی‌های کوچک را در کنار همدیگر مورد استفاده قرار دهیم. این در حالیست که امروزه صنعتگران ما امکانات و نقدینگی محدودی دارند؛ پس باید آنها را تجمیع کرده و در قالب یک پروژه ساخت ماشین آلات تجهیزات و قطعات بومی سازی را انجام می‌دادیم.

حیدری در ادامه گفت: اعتقاد ما در فولاد مبارکه بر این است که سازندگان و پیمانکاران شرکت جزو سرمایه‌های مجموعه هستند؛ زیرا سرمایه تنها تجهیزات و ماشین آلات و نیروی انسانی نیست و باید این نگاه اصلاح شود و به حفظ و تقویت سازندگان و پیمانکاران بپردازیم. بنابراین درخواست بنده این است که مدیران شرکتهای فولادی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند و با حضور در این شرکت‌ها فرصتهایی به وجود آورند که بتوان در بومی سازی از آنها استفاده کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و خرید فولادمبارکه در پایان گفت: فولاد مبارکه در اوج تحریم‌ها هیج مشکلی برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه ندارد. این شرکت علاوه بر اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها را پیش روی خود دارد اما توانسته تمامی اقلامی تحریمی را تامین کند. بنابراین اگر امروز فولاد مبارکه بتواند مواد اولیه مورد نیاز یعنی کنسانتره و گندله ورودی به شرکت را به میزان مورد نیاز تامین کند، قطعا امسال شاهد رکوردهای خوبی در تولید فولاد مبارکه خواهیم بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۹
منبع : ایراسین
شناسه مطلب : 33834
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی