گزارش چیلان از آخرین قیمت‌های بیلت و اسلب صادراتی ایرانروند قیمت فولاد صادراتی ایران/ جهش خیره‌کننده قیمت شمش فولادی صادراتی ایران/ آیا سود «سوپر سایکلِ» رشد قیمت فولاد به جیب سهامداران فولادی می‌رود؟ (به همراه نمودار)
چیلان طبق روال هر هفته، آخرین قیمت‌های فولاد صادراتی ایران را بررسی می‌کند تا دیدی نسبت به درآمدهای ارزی صادرکنندگان فولاد کشور و فرصت‌های صادراتی پیش روی آنان به دست آید. در هفته جاری، قیمت میانگین بیلت صادراتی ایران، ۵۲۸.۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته گذشته، جهش ۶.۸ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز با رشد ۱.۲ درصدی به ۵۴۴ دلار به ازای هر تن رسید.

به گزارش  چیلان ، قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت میانگین فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته جاری، نسبت به هفته پیش از آن، ۱.۲ درصد رشد داشت و اسلب در محدوده ۵۳۸ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته جاری، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور در محدوده ۵۲۷ تا ۵۳۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ها، ۵۲۸.۵ دلار به ازای هر تن، رشد قابل توجه ۶.۸ را نسبت به قیمت‌های ۲۶ آذر نشان می‌دهد.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران به بالاترین قیمت از ماه مارس ۲۰۱۸ و قیمت اسلب صادراتی به بالاترین قیمت از ماه آوریل سال ۲۰۱۸ رسیده است. قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در حال حاضر ۲۰۱.۵ دلار بالاتر از کف قیمتی آن در سال جاری و قیمت اسلب صادراتی، ۲۲۴ دلار به ازای هر تن بالاتر از کف قیمتی آن در سال جاری قرار دارد. این بدان معناست که در حال حاضر یک فرصت بسیار بزرگ، در مقابل شرکت‌هایی نظیر #فخوز، #کاوه، #فولاد، #هرمز، #ذوب، #فخاس و غیره وجود دارد. در حال حاضر، شاهد یک «سوپر سایکلِ» رشد قیمت فولاد هستیم و در صورت تسهیل صادرات فولاد، درآمد بزرگی در انتظار فولادسازان ایرانی و انبوه سهامداران آن‌ها خواهد بود. باید دید اکنون که بازار داخلی فولاد در رکود است، آیا گام‌های موثری در جهت تسهیل صادرات فولاد برداشته می‌شود یا خیر؟

در هفته جاری فولادسازان ایرانی ۵۰ هزار تن بیلت را با قیمت فوب ۵۲۷ و ۵۳۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی فروخته‌اند که در ماه ژانویه حمل خواهد شد. همچنین فولادسازان ایرانی دو قرارداد فروش شمش فولادی به قیمت‌های ۵۳۲ و ۵۴۰ دلار به ازای هر تن برای حمل در ماه فوریه نیز داشته‌اند که در قیمت‌های متال بولتن برای هفته جاری بازتاب نداشته است.

گفتنی است در حال حاضر تحت تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود فولاد میانی در سطح دنیا، شاهد افزایش مداوم قیمت فولاد در بازارهای مختلف هستیم.

یک خبر مهم این است که چین از اول ژانویه سال ۲۰۲۱، تعرفه واردات قراضه را حذف خواهد کرد و این موضوع احتمالاً به رشد تقاضای چین برای قراضه و در نتیجه کمبود قراضه در سطح جهان و افزایش قیمت بیشتر فولاد منجر خواهد شد.

قیمت فولاد در منطقه CIS که طبق شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد مبنای قیمت‌های فولاد در بورس کالای ایران است، نیز در حال افزایش است. آخرین قیمت اسلب صادراتی CIS در بنادر دریای سیاه، در هفته جاری ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن بوده است. قیمت بیلت صادراتی CIS نیز با رشد بیش از ۶ درصدی به ۵۷۸ دلار به ازای هر تن رسیده است. آخرین قیمت میلگرد صادراتی CIS نیز ۶۳۰ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن است. این قیمت‌ها در منطقه CIS نشان می‌دهد که احتمالاً قیمت فولاد صادراتی ایران همچنان روند صعودی را در هفته‌های آتی تجربه کند.‌

در نمودار زیر، قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران در یک ماه گذشته را ببینید:

نمودار قیمت فولاد صادراتی ایران 33

2

تاریخ انتشار : ۴ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۰
شناسه مطلب : 34100
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی