«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و بد هفته/ دستور هفته/ خبر تحریمی هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، انعقاد اولین قرارداد صادرات ریل ذوب آهن به افغانستان به ارزش ۴ میلیون و ۳۳۲ هزار دلار بود که متأسفانه این خبر مهم خیلی زود تحت تأثیر خبر بد هفته، یعنی توقف صادرات ذوب آهن در گمرک ایران قرار گرفت. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، انعقاد اولین قرارداد صادرات ریل ذوب آهن به افغانستان به ارزش ۴ میلیون و ۳۳۲ هزار دلار بود که متأسفانه این خبر مهم خیلی زود تحت تأثیر خبر بد هفته، یعنی توقف صادرات ذوب آهن در گمرک ایران قرار گرفت.

منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن در خصوص اولین قرارداد صادراتی ریل ملی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین و تنها تولیدکننده ریل در ایران و غرب آسیا و هفدهمین تولیدکننده ریل در جهان، قراردادی را برای تأمین و صادرات ریل به کشور دوست و همسایه افغانستان منعقد کرد. قرارداد صادرات ریل ذوب آهن اصفهان، جهت تکمیل محوری است که اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا را نهایی می‌کند و شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیت به افغانستان و همچنین افزایش مراودات تجاری طرفین خواهیم بود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ریل تولیدی این شرکت مطابق آخرین استانداردهای جهانی است و کیفیت آن توسط شرکت‌های معتبر تأیید شده است، ادامه داد: مذاکراتی برای تأمین ریل مورد نیاز سایر کشورهای منطقه در حال انجام است و چشم انداز خوبی برای صادرات این محصول استراتژیک وجود دارد.

یزدی‌زاده افزود: هم اکنون برای تأمین نیاز کشور ماهانه ده هزار تن ریل در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شود که به نسبت تقاضای بازار قابل افزایش است. شایان ذکر است، ریل تولید شده در ذوب آهن اصفهان هم اکنون در محورهای مختلف از جمله چابهار-زاهدان، یزد-اقلید، همدان-سنندج، میانه-اردبیل، بستان آباد-تبریز و رشت-کاسپین در حال نصب است.

بیشتر بخوانید: ذوب آهن اصفهان به افغانستان ریل صادر می‌کند

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، توقف صادرات ذوب آهن اصفهان در گمرک ایران بود! ذوب آهن اصفهان هفته گذشته اعلام کرد که صادرات این شرکت توسط گمرک ایران متوقف شده و این امر حتی تولید در این شرکت بزرگ را تهدید می‌کند. ذوب آهن تأکید کرده که اگر مشکل صادرات این شرکت ظرف مدت یک هفته حل نشود، به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند. ذوب آهن اصفهان با شجاعت تمام در راستای حمایت از منافع سهامداران خود اعلام کرد: تصمیم‌های خلق‌الساعه وزارت صمت در موضوع فولاد و صادرات باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به این شرکت بابت کشتی‌های متوقف شده در لنگرگاه و پرداخت هزینه دموراژ از جیب سهامداران می‌گردد.

متأسفانه در حالی که قیمت فولاد در بازارهای صادراتی به نحو کم‌سابقه‌ای در حال افزایش است، سیاست‌های دستوری وزارت صمت و فاصله‌گیری شدید تصمیمات از کار کارشناسی باعث شده تا به صنعت فولاد کشور آسیب وارد شود. عجیب است که با جهش قیمت فولاد در بازارهای صادراتی نه تنها در سیاست‌های ضدتولیدی تجدیدنظر صورت نگرفته بلکه شاهد اصرار بیشتر بر این سیاست‌های دستوری هستیم. تداوم رویه فعلی سیاست‌گذاری در بازار فولاد و تداوم نگاه دستوری باعث خواهد شد تا فرصت بزرگ صادرات فولاد برای شرکت‌هایی همچون #فولاد مبارکه، #فخوز، #ذوب، #کاوه، #هرمز، #فخاس و غیره از دست برود. باید تأکید کرد که متضرر اصلی از دست دادن این فرصت تنها سهامداران این شرکت‌ها نخواهند بود، بلکه کلیت اقتصاد ایران خواهد بود که یک فرصت بزرگ ارزآوری و جهش تولید را در سال «جهش تولید» از دست خواهد داد.

دستور هفته

در هفته گذشته، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به بورس کالا اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۱۶ آذر، قیمت پایه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا باید بر اساس ۷۰ درصد قیمت‌های منطقه CIS لحاظ شود! نامه «الزام‌آور» معاون وزارت صمت به بورس کالا در حالی ارسال شد که اولاً بورس کالا زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و وزارت صمت نمی‌تواند سازوکار فعالیت آن را تعیین کند و ثانیاً شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده و اگر قرار است تغییری در شیوه‌نامه داده شود، نه از رهگذر معاونت امور معادن وزارت صمت، بلکه از رهگذر معاونت اقتصادی رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت باید این تغییر صورت گیرد.

درخواست وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه فولاد، طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را در میان کارشناسان صنعت فولاد و بازار سرمایه به همراه داشت. کاهش قیمت پایه محصولات فولادی، رانت بسیار بزرگی را در بازار فولاد ایجاد می‌کند. بورس کالا خیلی سریع درخواست وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی به ۷۰ درصد نرخ‌های منطقه CIS را رد کرد. بورس کالا با ارسال نامه‌ای به معاون امور معادن وزیر صمت اعلام کرد که بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص قیمت پایه عرضه محصولات در بورس کالا برعهده سازمان بورس و اوراق بهادار و یا شورای عالی بورس است و درخواست اسماعیلی به بخش مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس جهت طرح و اتخاذ تصمیم در شورای عالی بورس ارسال می‌شود.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مخالفت خود را با این تصمیم وزارت صمت اعلام کرد. وی گفت: زمانی که یک کالا با قیمت ارزان‌تر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته می‌شود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه می شود، سهامداران این شرکت‌ها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان می‌بینند؛ این سهامداران با اعتماد به بازار سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده اند. اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می‌کنم. برخی مواقع شنیده می‌شود که برخی از گرانی‌ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می‌اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است. گزارشی را با قیمت های جهانی برای شمش فولاد تهیه کرده ایم، در این گزارش قیمت جهانی شمش حداقل ۲۰ درصد بالاتر از قیمت داخلی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد، بنابراین اینکه بیان می‌شود بورس کالا ابزاری برای گرانی است را به طور جد رد می‌کنم.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با صراحت تمام با رویکرد وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه عرضه فولاد در بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری مخالفت کرد. پورابراهیمی گفت: بزرگترین چالش قیمت گذاری دستوری و متضررهای این موضوع شرکت های تولیدکننده با هزار نفر سهامدار و مردم و مصرف کنندگان هستند که به این کالاها با قیمت های دستوری هیچ دسترسی ندارند. وی با تاکید بر اینکه در خصوص قیمت گذاری دستوری گزارش های میدانی زیادی داشتیم، گفت: این گزارش‌ها نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری جز ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور هیچ دستاوردی ندارد.

نکته عجیب این است که با وجود مخالفت سازمان بورس، فعالان صنعت فولاد و تمام بدنه کارشناسی کشور، وزارت صمت همچنان بر کاهش قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا اصرار ورزید و معاون معدنی وزارت صمت در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بورس کالا چه بخواهد و چه نخواهد، ضریب ۷۰ درصد برای قیمت پایه فولاد را اجرا می‌کنیم!

بیشتر بخوانید:

عبور صمت از شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد

اقدام قانونی بورس کالا در پاسخ به دستور غیرقانونی معاون معدنی وزارت صمت

قیمت دستوری در بورس کالا به ضرر میلیون‌ها سهامدار است

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کویر دانست. هفته گذشته اصرار وزارت صمت بر کاهش قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، سقوط شدید قیمت سهام فولادی را درپی داشت. در بین نمادهای فولادی، سهام شرکت مجتمع فولاد کویر در هفته گذشته کمترین افت قیمت را تجربه کرد. افت قیمت نماد کویر در هفته گذشته تنها ۰.۶ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۰۰ هزار و ۴۲۰ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۱۲۸۸ میلیارد تومان بود. در هفته گذشته شاهد کاهش شدید حجم معاملات در بورس کالا بودیم و بسیاری از عرضه‌ها، بی‌تقاضا ماند.

فولاد خوزستان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۳۶۶ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد خوزستان بود.

خبر تحریمی هفته

دولت ترامپ در آخرین روزهای خود باز هم به سراغ تحریم صنعت فولاد ایران رفت و ۱۶ شرکت و یک فرد مرتبط با صنعت فولاد ایران را تحریم کرد. فهرست شرکت‌های تحریم‌شده به شرح زیر است:

۱- مجتمع فولاد صنعت بناب

۲- مجتمع صنعتی اسفراین

۳-فولاد گیلان

۴- شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS HAMBURG GMBH به اتهام ارتباط با میدکو

۵-شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS LTD به اتهام ارتباط با میدکو

۶-شرکت چینی KAIFENG CARBON CO به اتهام فروش الکترود گرافیتی به فولادسازان ایرانی

۷-شرکت فولاد خزر

۸-شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

۹-مجتمع فولاد پاسارگاد

۱۰-شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

۱۱-مجتمع فولاد روهینا جنوب

۱۲-فولاد ویان

۱۳-مجتمع فولاد البرز غرب

۱۴-شرکت چینی WORLD MINING INDUSTRY COMPANY LTD به اتهام ارتباط با میدکو

۱۵-فولاد یزد

۱۶-فولاد زرند ایرانیان

2

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹
شناسه مطلب : 34370
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی