«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و بد هفته/ خبر تحریمی هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، تولید ضخیم‌ترین تختال فولادی کشور در شرکت فولاد مبارکه با طراحی صد درصد بومی و با تکیه بر دانش داخلی بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، تولید ضخیم‌ترین تختال فولادی کشور در شرکت فولاد مبارکه با طراحی صد درصد بومی و با تکیه بر دانش داخلی بود. تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی متر که نخستین بار در کشور توسط فولاد مبارکه صورت گرفت، یک دستاورد بسیار بزرگ است که می‌تواند به اجرای پروژه‌های بزرگ انتقال نفت و گاز در کشور کمک کند.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در این خصوص اظهار داشت: شرکت فولادمبارکه در آستانه ۲۳ دیماه و سالروز افتتاح فولاد مبارکه شاهد تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی متر به عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ است. این موفقیت در حالی توسط ماشین شماره ۵ ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه محقق شده که تا پیش از این، قابلیت و امکان تولید تختال با ضخامت حداکثر ۲۵۰ میلی متر وجود داشت و با طراحی صد درصد بومی و با تکیه بر دانش داخلی و تغییراتی که در ماشین، قالب، خنک‌کننده و دیگر قسمت‌ها در داخل فولاد مبارکه به وجود آمده موفق به تولید تختال با ابعاد جدیدی شده‌ایم.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: از آنجایی که تا پیش از این در کشور چنین تختالی تولید نشده، این محصول جدید، از آن جهت که موجب افزایش تولید در شرکت فولاد مبارکه خواهد شد، خبر خوبی برای مشتریان و سهامداران فولاد مبارکه به شمار می رود چرا که همواره فولاد مبارکه با تولید محصولات جدید سهم خود را در بازار حفظ و سودآوری سهامداران شرکت را تضمین نموده است.

بیشتر بخوانید: تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی متر در فولاد مبارکه

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، اضافه شدن مشکل قطعی برق به قطعی گاز صنایع فولاد کشور بود. برق تعدادی از صنایع فولادی در نقاط مختلف کشور در هفته گذشته قطع شد و قطعی برق به شرکت‌های فولادی بازار بورس نیز رسید. قطعی از پیش اعلام‌نشده برق تاکنون به تولید شرکت‌های فولادی آسیب وارد کرده است و این شرکت‌ها نمی‌دانند که چه بر سر تعهدات صادراتی آن‌ها در این شرایط می‌آید.

برخی از پیام‌های رسیده به  چیلان  از طرف کارخانجات فولادی در خصوص قطع برق به شرح زیر است:

– برق کارخانه ما هم تقریبا قطع شده، فقط در حد یک کوره امکان فعالیت داریم که کمتر از ۱۵ درصد تولید عادی شرکت است.

– برق کارخانه را به طور کلی قطع کرده اند. با پیگیری های فراوان، فقط در حد روشنایی کارخانه، برق وصل شده و امکان تولید هم نداریم. ما را تحت فشار گذاشته‌اند که اگر کوره ها را روشن کنیم، مجددا برق را قطع می کنند!  بیشتر به طنز شبیه است که به یک تولیدکننده بگویند برق کارخانه را قطع نمی‌کنیم بشرطی که از آن استفاده نکنید!! طنزی قبلا شنیده بودیم که یک‌ روز گاز نیست، یک روز قیر نیست، مثل اینکه الان رنگ واقعیت به خود گرفته است!

– دو روز است که با قطعی برق، تولید شرکت متوقف شده است. وزارت صمت فقط متولی قیمت‌گذاری فولاد است؟ آیا رسالت اصلی اش حراست و حمایت از صنعت و تولید نیست؟ اصلا توجه دارند که با کاهش تولید، قیمت محصولات فولادی افزایشی خواهد شد؟

-حالا برق کارخانه ها را به هر دلیلی قطع کرده اند، چرا هیچ مسئولی نمی گوید کی وصل می شود؟ تعهدات صادراتی مان را چه کنیم؟ این خسارت به تولیدکننده و نظام ارزی کشور را چه کسی پاسخگوست؟

معمولاً شرکت‌های فولادی در تابستان با قطعی برق روبرو می‌شدند؛ اما حالا در زمستان نیز با این مشکل مواجه شده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های فولادی در حال حاضر با افت فشار گاز نیز روبرو هستند. این هفته فولاد خراسان اعلام کرد که قطعی گاز، تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی این شرکت را در دی‌ماه ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه نیز گفته است: به‌دلیل محدودیت های تحویل گاز، تولید واحدهای احیای مستقیم فولاد مبارکه به صورت روزانه منجر به کاهش ۶۰ درصدی تولید آهن اسفنجی می‌شود، بنابراین خواست ما از مجموعه وزارت نفت رفع این مشکل است.

علاوه بر فولاد خراسان و فولاد مبارکه، قطعی گاز تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های پارس فولاد سبزوار و توسعه آهن و فولاد گل گهر را نیز با مشکل مواجه ساخته است. شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر طی نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرده است که به دلیل افت فشار گاز نمی‌تواند به ۵۰ درصد تعهدات خود در دی‌ماه عمل کند.

بیشتر بخوانید: افزایش هزینه‌های تولید فولاد با بستن شیر گاز صنایع در زمستان

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فنورد دانست. هفته گذشته، سهامداران نمادهای فولادی روزهای کابوس‌واری را سپری کردند و به جز، فنورد تمام سهم‌های فولادی شاهد افت شدید قیمت سهام خود بود. بازدهی سهام شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در هفته گذشته ۷.۹ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۰۲ هزار و ۵۸۷ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۱۷۱۷ میلیارد تومان بود. در هفته گذشته نیز حجم معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی بسیار پایین بود و بسیاری از عرضه‌ها بدون تقاضا ماند.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۱۲۲۰ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

خبر تحریمی هفته

هفته گذشته باز هم دولت ترامپ در آخرین روزهای خود، چند شرکت و فرد ایرانی را به لیست تحریم‌های افزود. دولت آمریکا حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و شرکت فولاد مبارکه نیز برای چندمین بار توسط دولت ترامپ تحریم شد!

 

2

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۶
شناسه مطلب : 34452
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی