«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح سه طرح فولادی در استان زنجان بود که نشان‌دهنده توسعه مستمر صنعت فولاد کشور، حتی در شرایط تحریمی است. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح سه طرح فولادی در استان زنجان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور بود که نشان‌دهنده توسعه مستمر صنعت فولاد کشور، حتی در شرایط تحریمی است. مجتمع فولاد البرز ناب آرش، فاز دوم شرکت نورد فولادکاران افق و شرکت جهان نمو تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن، سه طرح زنجیره فولاد بودند که در هفته گذشته در استان زنجان افتتاح شدند.

مجتمع فولاد البرز ناب آرش در شهرستان ابهر واقع شده که در زمینه تولید شمش فولادی موردنیاز کارخانجات نورد فعال است. ظرفیت این مجتمع یک میلیون تن در سال است که با سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال برای بالغ بر ۱۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و پنج هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم دارد. با افتتاح این واحد صنعتی ۲.۵ درصد به ظرفیت شمش فولادی کشور افزوده شد و ظرفیت ایران در تولید شمش به ۴۰ میلیون تن رسید.

فاز دوم شرکت نورد فولادکاران افق نیز با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۱۴۰ نفر، به بهره ‌برداری رسید. این شرکت تولید کننده انواع کلاف‌های پیچ‌سازی استرندر فلزی و استنلس استیل با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال است. محل احداث این طرح شهرستان ابهر در استان زنجان است. همچنین عملیات اجرایی فاز سوم این شرکت نیز امسال آغاز و با سرمایه گذاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال و ارزی ۳۵ میلیون یورو وابستگی کشور به شمش های آلیاژی خاص را قطع و با تولید کلیه شمش های آلیاژی صنایع الکترود، شمش های استنلس استیل، پیچ مهره، فنر و بیدوایر، حداکثر تا پاییز سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

شرکت جهان نمو تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن نیز با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر هفته گذشته افتتاح شد. ظرفیت این واحد، ۲۵۰ هزار تن در فاز اول است و قابلیت افزایش تا یک‌میلیون تن در سال را نیز دارد.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کویر دانست. در هفته گذشته، سهامداران نمادهای فولادی، همچون سهامداران قاطبه گروه‌ها و صنایع بورسی، روزهای کابوس‌واری را پشت سر گذاشتند و شاهد آب شدن بیشتر دارایی‌های خود بودند. با این حال، بازدهی سهام مجتمع فولاد کویر در هفته گذشته، مثبت بود و قیمت سهام این شرکت در مجموع رشد هفتگی ۱۰.۱ درصدی را تجربه کرد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۳۶ هزار و ۷۹۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۴۵۹۱ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۲۰۷۵ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
شناسه مطلب : 34641
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی