چیلان گزارش می‌دهد:در نشست رئیس سازمان بورس و مدیران شرکت‌های فولادی چه گذشت؟/ خبرهای خوب برای سهامداران نمادهای زنجیره فولاد
بورس کالای ایران امروز میزبان نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نماینده وزارت صمت با مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی کشور بود که در این نشست علاوه بر همدلی و عزم مدیران فولاد برای حمایت از حقوق سهامداران، نماینده وزارت صمت بر تعامل همه جانبه این وزارتخانه با بازار سرمایه تاکید کرد. در پایان این نشست، مقرر شد بیانیه‌ای برای تامل بیشتر کمیسیون صنایع مجلس در طرح فولادی نگارش و به نمایندگان ارسال شود تا بهترین تصمیم ها در این حوزه با تعامل صنعت فولاد، بازار سرمایه، مجلس و وزارت صمت اتخاذ شود. همچنین مقرر شد کمیته مشترکی بین بورس کالا و انجمن فولاد برای حل مسائل پذیرش و عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا، ایجاد شود.

به گزارش  چیلان ، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون‌ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد برقرار شده است. از شما تولیدکنندگان فولاد کشور می خواهیم در راه توسعه بازار سرمایه و ایجاد رقابت در بازار به ما کمک کنید، چون قطعا شفافیت و رقابت به توسعه شما نیز کمک می کند؛ از سوی دیگر شما وکیل میلیون ها سهامدار هستید تا در حق آنها اجحاف نشود و این مسئولیت سنگینی است.

وی تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می دهد و عدالت را نقض می کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت‌گذاری دستوری را نمی دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است.

عظیمیان: شرایط مطلوب صنعت فولاد  
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این نشست با بیان اینکه شرایط فولاد مبارکه اصفهان مطلوب بوده و افزایش سرمایه دیگری نیز در دستورکار این شرکت است، گفت: فولاد مبارکه پروژه های جدیدی در دست کار دارد که مهمترین آن تاسیس ۴ هلدینگ مالی و بزرگترین صندوق بازارگردانی است که تا پایان امسال راه اندازی می شود؛ البته ۹ پروژه بزرگ این شرکت نیز تا سال ۱۴۰۰۴ راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه حال صنعت فولاد خوب بوده و برخی مشکلات در حال رفع است، گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس کالای ایران به نفع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و سهامداران است و با ایجاد شرایط رقابتی شاهد سرمایه گذاری های بیشتر نیز در این صنعت خواهیم بود.
عظیمیان با بیان اینکه در حوزه بازار سهام باید تلاش کنیم تا اطمینان میان سهامداران ایجاد شود، افزود: ورود مردم به بازار سهام به جای حضور در بازار سکه و دلار امری مطلوب است که باید با تلاش هایی که صورت می گیرد، ثبات و اطمینان را به بورس برگردانیم تا سهامداران نیز با رضایت و خشنودی در بازار سهام فعال باشند.

عظیمیان در پایان افزود: با تعامل مناسب میان شرکت های فولادی، وزارت صمت و بورس کالا، روند معاملات بازار به روال منطقی خود برمی گردد تا دیگر ریسکی به سهامداران و تولید تحمیل نشود و به طور قطع شرایط در روزهای آینده برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حوزه فولاد نیز بهتر خواهد شد.
 یزدی زاده: زمان حل مشکلات فولادی
منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این جلسه گفت: حضور مهندس جعفری در ایمیدرو و سعد محمدی در وزارت صمت جای امیدواری دارد و به نظر می رسد مشکلات به زودی مرتفع شود.
وی افزود: ذوب آهن در تامین مواد اولیه همواره مشکل داشته درحالی که ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است که در تلاش هستیم این مشکلات به زودی رفع شود؛ شرایط سهام شرکت در بورس نیز بهبود خواهد یافت به طوریکه درخواست داریم سهم ذوب آهن از فرابورس به بورس منتقل شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
یزدی زاده خاطرنشان کرد: سازوکار بورس کالا برای شرکت های فولادی از جمله ذوب آهن، طی سال های گذشته سودآوری را تضمین کرده است و از این رو باید گذاشت بورس کالا براساس رسالت واقعی خود فعالیت کند که در این راه تعامل وزارت خانه ها نیاز است.
او بر لزوم تقویت بورس کالا تاکید کرد و افزود: فضای کسب و کارها باید سالم، شفاف و کارا باشد و از این رو تولیدکنندگان فولادی کشور باید امکان استفاده از ابزارهای مالی را داشته باشند که این ظرفیت در بورس کالا وجود دارد.
یزدی زاده ادامه داد: ذوب آهن تلاش خود را می کند تا تمامی کالاهای تولیدی اش را در بورس کالا عرضه کند تا از شرایط رقابتی و شفافیت بورس کالا بهره مند شویم.
وی در پایان گفت: به منظور کمک به صنعت فولاد، سهامداران و جلوگیری از دخالت در روند بازار، تعامل میان بخش های مختلف نیاز است و باید فعالان این بخش تصمیم های لازم را برای بهبود اوضاع اتخاذ کنند.

تقی زاده: خبرهای خوب چادرملو به زودی اعلام می شود
ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست با اعلام این خبر که چادرملو ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برای تامین نیاز واحدهای فولادی به ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا عرضه خواهد کرد گفت: ذخایر خوبی در حال اکتشاف داریم و این خبر را به محض اطلاعات بیشتر در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد.
وی افزود: در تصمیم گیری ها باید یک تعامل همه جانبه میان وزارت صمت، بورس و شرکت های تولیدکننده شکل بگیرد تا مسائل به نحو احسن حل و فصل شود.
تقی زاده تصریح کرد: برای همکاری بیشتر با مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا آمادگی کامل داریم و هر گونه اقدامی که به حمایت از سرمایه های مردم در بورس منتهی شود دریغ نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تولیدات چادرملو فراتر از برنامه سال جاری است و تولید شمش شرکت نیز ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: تحریم نه در توسعه و نه در طرح ها توقف ایجاد نکرده و تنها بخشی از هزینه ها را افزایش داده است و در واقع شرایط صنعت فولاد و معدن کشور بسیار مطلوب ارزیابی می شود.

خلیفه سلطانی: فولادی ها به دنبال بستری شفاف
رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این جلسه گفت: همیشه نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت در کشور احساس شده و بورس کالا توانسته  فضایی را به وجود آورد که از التهابات بازار فولاد کاسته شود.
او با بیان اینکه براساس تاکید سایر مدیران فولادی باید در تصویب طرح تنظیم فولاد در مجلس تامل شود تا این طرح چوب لای چرخ صنعت فولاد نگذارد، گفت: شفاف سازی به بازار فولاد خیلی کمک می کند و باید تاکید شود که فولادی ها به هیچ عنوان به دنبال رانت در زنجیره فولاد نیستند و تنها خواستار کار کارشناسی از سوی مسئولان هستند؛ بنابراین دو وزارت خانه اقتصاد و صمت بهتر است در این راستا گام بردارند.

صباغ: عرضه یک میلیون تن سنگ آهن در بورس
امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو نیز در این جلسه نیز نکاتی را مطرح کرد و ادامه سخنان تقی زاده گفت: ایمیدرو برای عرضه یک میلیون تن سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا به منظور تامین نیاز واحدهای فولادی به خصوص ذوب آهن آماده است.

امیری: همراهی کامل وزارت صمت با بازار سرمایه
سیف اله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی گفت: دکتر سعدمحمدی درخواست ارسال نقطه نظرات انجمن های فعال حوزه زنجیره فولاد را داشتند تا پس از جمع بندی و هماهنگی با واحدها به مجلس ارائه شود.
وی افزود: از همین تریبون اعلام می کنم که با مدیریت های جدید، مشکلی میان وزارت صمت و بازار سرمایه وجود ندارد و همه اقدامات لازم در جهت توسعه صنعت فولاد و حمایت از بازار سرمایه انجام خواهد شد.

سلطانی نژاد: دستورالعمل تضامین اجرا می شود

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان این نشست از تلاش همه جانبه رییس سازمان بورس، مدیران فولادی و وزارت صمت در جهت بهبود فرآیندها در حوزه مبادلات بازار فولاد قدردانی کرد.
سلطانی نژاد با اعلام این خبر که دستورالعمل تضامین در بورس کالا در حال نهایی شدن است گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل، بسیاری از مشکلات تضامین شرکت ها برای فعالیت در بورس کالا برطرف می شود.
وی همچنین در پایان اظهار داشت: هدف دکتر دهقان از همان ابتدای حضور در سازمان بورس، هم افزایی در حوزه فولاد بوده است که قطعا بحث شیوه نامه و اصلاح آن را با هماهنگی وزارت صمت نهایی خواهیم کرد و باید اعلام شود که هم اکنون اختلاف نظری میان بورس و وزارت صمت وجود ندارد و شرایط برای ثبات و پایداری شرایط بازار مهیا است.

جمع بندی: بیانیه‌ای برای تامل بیشتر مجلس در طرح فولادی

در نشست امروز، مدیران فولادی کشور هر یک نقطه نظرات خود را در جهت رفع برخی مشکلات در روند تامین مواد اولیه، صادرات و حمایت از سهامداران اعلام کردند که به اعتقاد آن ها برای اتخاذ بهترین تصمیم ها، نیاز به تامل بیشتر در طرح فولادی مجلس نیز نیاز است.
در واقع جمع بندی نشست امروز، نگارش یک بیانیه با امضای همه تولیدکنندگان فولاد، متولیان بازار سرمایه و وزارت صمت بود تا با تعامل هر چه بیشتر با اعضای کمیسیون صنایع مجلس اقداماتی در جهت حمایت از حقوق سهامداران، رفع موانع تولید و تامین مواد اولیه، صادرات و موارد دیگر اتخاذ شود.

اهم موارد مطرح‌شده در این نشست

موارد مهمی که در جلسه امروز شرکتهای فولادی با آقای دکتر دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس مطرح شد، به شرح زیر است:

-تشکیل میز تخصصی خدمت به شرکتهای معدن و صنایع معدنی در سازمان بورس
-در فرایند تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه تسریع شود
-در برنامه های شرکتها و مصوبات هیات مدیره، به خط قرمز سازمان بورس (حفظ حقوق سهامداران) عنایت ویژه شود
-اطلاع رسانی مناسب از برنامه ها و چشم انداز حوزه معدن و صنایع معدنی برای سهامداران از سوی شرکتها
-همکاری وزارت صمت، سازمان بورس، انجمن فولاد و شرکتهای فعال و بورس کالا در زنجیره فولاد در شناسایی و رفع چالشهای این حوزه از منظر قوانین و مقررات

-تشکیل کمیته مشترک بورس کالا و انجمن فولاد برای حل مسائل پذیرش و عرضه شرکت های فولادی

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۴
شناسه مطلب : 34649
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی