رئیس هیئت مدیره فولاد آذر حدید بناب در گفت‌وگو با چیلان اظهار کرد:تغییر مکرر قوانین مانع بزرگی برای برنامه‌ریزی در صنعت فولاد است
حمید پورصادق، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد آذرحدید بناب در گفت‌وگو با چیلان مسیری را که این مجتمع از آغاز احداث تا بهره‌برداری طی نموده، تشریح کرد. پورصادق در این گفت‌وگو تأکید کرد که مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی فعال در صنعت فولاد، تغییر مکرر قوانین و وضع مقررات دستوری است.  

رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد آذرحدید بناب به خبرنگار  چیلان  گفت: احداث این کارخانه از سال ۸۹ شروع شد ولی متأسفانه بالا رفتن قیمت دلار در سال ۹۰ از ۹۵۰ تومان به ۱۵۰۰ و در نهایت رسیدن نرخ دلار به ۳۳۰۰ تومان در اوایل دهه ۹۰، باعث به هم خوردن برنامه زمان‌بندی شرکت شد و چهار سال پروژه کاملاً تعطیل ماند. تا این‌که با تلاش‌های صورت گرفته فاز نخست مجتمع فولاد آذر حدید بناب روز شنبه ۱۳ دی‌ماه سال جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام‌های استان آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.

وی در مورد سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این پروژه ذوب عنوان کرد: تا به امروز از روز نخست ساخت پروژه، ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۸۰ میلیارد تومان از منابع بانکی و ۱۷۰ میلیارد تومان آورده سهامدار شرکت بوده است.

حمید پورصادق به خبرنگار  چیلان  گفت: در حال حاضر ۲۴۰ نفر به‌صورت مستقیم در مجتمع فولاد آذرحدید بناب مشغول به کار هستند و با اتمام فاز دوم این مجتمع تا آخر سال ۹۹، ۱۴۰ نفر نیز به آن اضافه خواهد شد. ۱۲۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم این مجتمع خواهد بود.

تولید ۲۰۰ هزار تن شمش در فاز نخست

رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد آذرحدید بناب بیان داشت: ظرفیت تولید فاز اول این کارخانه، ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی در سال است. تولیدات کارخانه شمش فولادی در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ و ۱۵۰ در ۱۵۰ به طول ۶ متر است و انشاالله توسعه این واحد به دو برابر ظرفیت فعلی آن در برنامه سال آینده شرکت است.

مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی

وی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی واقعی با چه موانعی در صنعت فولاد مواجه است، گفت: بخش خصوصی گرفتار تغییر قوانین به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه توسط دولت است و وضع قوانین دستوری مانع بزرگی برای توسعه و برنامه‌ریزی است. همین‌طور پروسه تأمین نقدینگی برای اجرای پروژه‌های صنعتی در کشور بسیار سنگین، هزینه‌بر و زمان‌بر است که این موضوع بخش خصوصی واقعی را شدیداً به دردسر انداخته است.

پورصادق ادامه داد: برای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر صنعت فولاد ایران جداً به همراهی بیشتر دولت نیاز است. دولت باید در جهت تأمین منابع لازم برای انجام طرح‌های توسعه و تأمین منابع ارزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همراهی کند.

حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده

رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد آذرحدید بناب تأکید کرد: در حال حاضر، مهم‌ترین مسئله و مشکلات صنعت فولاد تأمین، تجهیز ماشین‌آلات و پشتیبانی قطعات موردنظر آن از منابع خارجی است. علاوه بر این، قیمت‌گذاری دستوری محصولات عرضه‌شده در بورس کالا و فاصله قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی مشکلات زیادی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی افزود: قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا باید به نحوی باشد که تولید در کشور دارای توجیه و صرفه اقتصادی باشد. مقررات تنظیم بازار باید با نظر کارشناسی صورت گیرد و در جهت حمایت هم‌زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد آذرحدید بناب در پایان گفت: صنعت فولاد از صنایع مادر و ارزآور ملی محسوب می‌شود که در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، کمک شایانی به دولت و صنایع پایین‌دستی و عمرانی کرده است و نشان داده که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین توانمندی‌های بخش صنعتی و یکی از کانون‌های اشتغال‌زایی کشور است. بنابراین، صنعت فولاد حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد. از تمام مسئولین به‌خصوص در وزارت صمت که برای پیشرفت این بخش حیاتی کشور، تلاش نموده و شرایط را برای بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی فولاد فراهم کرده‌اند، نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۷
شناسه مطلب : 34811
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی