آب شیرین‌شده خلیج فارس فردا وارد تأسیسات چادرملو می‌شود/ عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به خراسان و اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی فردا آغاز می‌شود
با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ استان اصفهان از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان فردا یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور، عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان آغاز می‌شود. همچنین در روز ۲۴ اسفند قطعه دوّم و سوّم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل گهر (کگل)، چادرملو (کچاد) و ملی مس (فملی) اجرایی شده است، با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود و آب شیرین‌شده خلیج‌فارس وارد تأسیسات چادرملو در اردکان می‌شود. عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز با سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و فولادی در روز ۲۴ اسفند آغاز می‌شود.

به گزارش  چیلان ، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه فردا یکشنبه عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و مرکزی کشور در ارتباط تصویری رییس جمهور آغاز می‌شود.
علیرضا رزم حسینی با اشاره به جزییات این طرح گفت: عملیات اجرایی قطعه دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم با دستور رییس جمهور در ارتباط تصویری، فردا آغاز می‌شود.
وی همچنین در خصوص انتقال آب به اصفهان به عنوان بخش دیگری از طرح گفت: فردا یکشنبه ۲۴ اسفند شروع عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان و همچنین آغاز عملیات اجرایی خط ۴ انتقال آب به سیستان و بلوچستان و به صورت همزمان عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان هم کلید می‌خورد.
وزیرصنعت، معدن وتجارت، حجم سرمایه گذاری در طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
رزم حسینی افزود: با افتتاح کامل خط نخست و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور رقم خواهد زد و اجرای این طرح از منویات رهبر معظم انقلاب و تاکید ریاست جمهوری بوده است.
نکته قابل توجه این ابَرپروژه، بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم است که این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین طرح‌های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.
در خط سوم انتقال با حجم سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومان، آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و اصفهان با ۹۱۰ کیلومتر خط انتقال خواهد رسید بطوریکه ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می‌رسد و مدت زمان اجرای آن ۶۰ ماه برآورد شده است.
تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی می‌شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه نیز در مورد انتقال اب خلیج فارس به استان اصفهان گفت: در حال حاضر سهامداران عمده شرکت تامین آب اصفهان صفه که مجری طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان است؛ شرکت فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن، شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی و سازمان همیاری شهرداری های اصفهان است.

وی اضافه کرد: ایجاد کوریدور برای عبور لوله های انتقال آب، زمان بر است که خوشبختانه با احداث این کوریدور در استانهای کرمان و یزد و سهیم شدن اصفهان هم در بخشی از این کوریدور زمان ذخیره شد و اگر شرکا به تعهدات خود عمل کنند این ابرپروژه در کمتر از ۵ سال به بهره برداری می رسد.

نیلی سهم صنایع را در برداشت از زاینده رود ناچیز دانست و افزود: تمام صنایع استان اصفهان کمتر از ۵ درصد آب از حوضه زاینده رود برداشت می کنند و سهم شرکت فولاد مبارکه کمتر از یک درصد است و پروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان، آب پایدار صنایع را برای تولید تضمین می کند.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۷
شناسه مطلب : 34920
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی