«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و بد هفته/ انتصابات هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، جهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی بود. در شرایطی که بازار داخلی در رکورد به سر می‌برد، رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار جهانی، فرصت بزرگی را در اختیار شرکت‌های فولادی و اقتصاد ایران قرار داده است. استفاده از این فرصت صادراتی می‌تواند به مهار قیمت ارز در بازار داخلی کمک کند. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، جهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی بود. در شرایطی که بازار داخلی در رکورد به سر می‌برد، رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار جهانی، فرصت بزرگی را در اختیار شرکت‌های فولادی و اقتصاد ایران قرار داده است. استفاده از این فرصت صادراتی می‌تواند به مهار قیمت ارز در بازار داخلی کمک کند.

افزایش تقاضا برای شمش فولادی صادراتی ایران از طرف مشتریان آسیایی باعث شد تا فولادسازان ایرانی هفته گذشته قیمت‌ها را باز هم بالاتر ببرند. یک محموله ۲۰ هزار تنی شمش فولادی ایران در هفته گذشته با قیمت ۵۷۶ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی فروخته شد و محموله ۳۰ هزار تنی دیگری نیز با نرخ ۵۷۹ دلار به ازای هر تن به فروش رسید. متال بولتن گزارش داده که یک فولادساز ایرانی قیمت ۵۸۰ دلار به ازای هر تن را برای یک مزایده خود مدنظر دارد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۵۷۶ تا ۵۷۹ دلار به ازای هر تن بود که میانگین آن نسبت به قیمت‌های ۱۸ فروردین، رشد ۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار فولاد در حال حاضر در یک سوپرسایکل صعودی قرار دارد. قیمت بیلت صادراتی CIS به ۶۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده که بالاترین قیمت در ۹ سال گذشته است. در بازارهای مختلف قیمت ورق فولادی نیز به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. افزایش قیمت فولاد، فرصتی طلایی را در اختیار فولادسازان ایرانی نظیر #فخوز، #فولاد، #کاوه، #هرمز و غیره قرار داده است.

بازار داخلی در رکود قرار دارد و فرصت مناسبی برای جهش صادرات فولاد در حال حاضر وجود دارد. درآمدهای حاصل از صادرات فولاد می‌توانند نقش مهمی در کنترل بازار ارز داشته باشند.

روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ صدای پای شمش ۶۰۰ دلاری و اسلب ۸۰۰ دلاری در بازارهای جهانی

خبر بد هفته

در عرضه سنگ آهن در بورس کالا در هفته گذشته، در رویدادی عجیب، تقاضا برای سنگ آهن دانه‌بندی ۶ برابر حجم عرضه و تقاضا برای سنگ آهن کلوخه ۳ برابر عرضه بود. در نتیجه این امر، سنگ آهن دانه‌بندی ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایه و سنگ آهن کلوخه ۱۷ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شد. جهش قیمت سنگ آهن در بورس کالا، هزینه تولید فولاد در کشور را بالا می‌برد و هفته گذشته عملاً با معاملات سنگ آهن، شاهد رشد قیمت فولاد میانی و محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بودیم.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان در مورد این معاملات سنگ آهن به خبرنگار  چیلان  گفت: با رقابت ۲۰ درصدی، سنگ آهن دانه‌بندی ۲۲۳ تومان به ازای هر کیلو بالاتر از قیمت پایه معامله شد. این امر باعث می‌شود که سهم سنگ آهن در تولید چدن به تنهایی با معاملات هفته گذشته ۳۷۹ تومان به ازای هر کیلو افزایش یابد؛ چرا که برای تولید هر تن چدن به ۱.۷ تن سنگ آهن دانه‌بندی نیاز است. این مورد تأثیر معامله دیروز بر تولید چدن است و تأثیر آن بر هزینه تولید محصولات نهایی فولادی نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو است. با این رقابت مخرب هزینه تولید فولاد در کشور بالا می‌رود و تولیدکنندگان فولاد که هم‌اکنون نیز با معضل کنترل قیمت‌ها دست و پنجه می‌کنند، آسیب می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

رقابت ۲۰ درصدی در بورس کالا برای خرید سنگ آهن، «خودزنی» است

مشاهده کنید: رقابت مخرب بر سر سنگ/ گرانی سنگ آهن در بورس کالا چه تبعاتی خواهد داشت؟

انتصابات هفته

در هفته گذشته، مدیران عامل جدید دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد صنعت بناب و سرپرست فولاد اکسین خوزستان معرفی شدند. روز یکشنبه ۲۲ فروردین، طی حکمی از سوی مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایندگان، امین ابراهیمی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان منصوب و جایگزین علی قلعه نوی شد. امین ابراهیمی پیش از این مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان بوده و در دوره مدیرعاملی مهندس کشانی در فولاد خوزستان، عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل در #فخوز بوده است. ابراهیمی از سال ۹۷ سکان هدایت شرکت فولاد اکسین را در سمت مدیرعامل و عضو هیت مدیره بر عهده داشته و توانست طی مدت کوتاهی کارنامه درخشانی از خود بجا بگذارد؛ بنحوی که توانست این شرکت را از زیان انباشته طی ده سال گذشته به ۲۰۰۰ هزار میلیاردتومان سوددهی طی سال های ۹۸ و ۹۹ برساند.

همچنین در هفته گذشته، هیأت مدیره فولاد اکسین خوزستان با تکریم خدمات مهندس امین ابراهیمی که به عنوان مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان منصوب شده اشت، مهندس امین آسیابان را به عنوان سرپرست این شرکت انتخاب کرد.

در تحولی دیگر، با صدور حکمی از طرف گروه مالی گردشگری، سورنا زمانیان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت فولاد صنعت بناب معرفی شد و جای بابک علیزاد شهیر را گرفت.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کاوه دانست. سهامداران بازار بورس همچنان روزهای کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارند. با این وجود، سهامداران شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در هفته گذشته وضعیت بهتری نسبت به سایر نمادهای زنجیره فولاد داشتند و بازدهی هفتگی کاوه ۴.۷ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۹۰ هزار و ۷۶۲ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۴۱۱۶ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۰۴۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳
شناسه مطلب : 35115
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی